Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Chileense melancholie

(voor Maria Luisa Bombal (1910 - 1980))

Jij bent geboren op 8 juni 1910 in Viña del Mar (Wijngaard aan de Zee) in Chili. Jouw ouders waren Martin Bombal Videla en Blanca Anthes Precht. Jij ging naar de katholieke meisjesschool Colegio de los Sagrados Corazones in Santiago. In 1919 overleed jouw vader en verhuisde jij met jouw moeder en twee zussen naar Parijs, waar jij aan het Lycée privé Sainte-Geneviève op de Rue de l'Ecole des Postes 2 in Versailles studeerde, in april 1854 door de jezuïeten gesticht. Jouw ene zus was de schrijfster/dichteres Silvina Inocencia Ocampo. Jij ging ook naar het Lycée La Bruyère op 31, avenue de Paris in Versailles, opgericht in 1867 door Mademoiselle Ernestine Arnaud. Op 43, avenue de Paris staat sinds 1906 een kostschool, op de grond van wijlen Sint Élisabeth Philippe Marie Hélène de France, die op 10 mei 1794 met de guillotine is vermoord. De romanschrijfster Caroline Latrobe-Pascal en de schrijver/literatuurprofessor Fabrice Humbert gingen ook naar deze school. Jij studeerde literatuur en filosofie aan de Sorbonne, waar jij begon te schrijven. Jouw schrijfwerk is volop surrealistisch. Jij bent afgestudeerd met een proefschrift over de schrijver Prosper Mérimée (1803 - 1870).

In Parijs studeerde jij viool bij Jacques Thibaud, geboren op 27 september 1880 in Bordeaux. Hij overleed op 1 september 1953 bij de crash van de Air France-vlucht 178 bij Barcelonnette. Zijn Stradivarius uit 1720 werd ook vernietigd. In totaal overleden er 42 mensen, o.a. zijn schoondochter en de pianist René Herbin. Joan Field en Rachel Steinman Clarke waren ook leerlingen van Thibaud. Verder studeerde jij drama bij Charles Dolan. Jij zat in diverse theatergroepen in Frankrijk en Chili. Na jouw studie ging jij in 1931 naar jouw familieleden in Chili terug. In 1931 had jij in Chili een intense romance met Eulogio Sánchez Errázuriz, een pionier in de burgerluchtvaart, geboren op 3 januari 1903 in Santiago en overleden op 30 juli 1956 in Pampa de Alto Molle. Hij was eerder getrouwd met Luz Rojas. Hij was niet geïnteresseerd in de literatuur. Hij werd jouw verloofde en hij liet jou in de steek, waardoor jij depressief werd. Nadat hij jouw brieven niet meer beantwoordde, deed jij in zijn appartement met een pistool een poging tot zelfdoding. Hij hertrouwde met Irma Sotomayor Neuhaus, met wie hij de zoon Eulogio kreeg. Op 28 juni 1933 trouwde jij met de homoseksuele kunstschilder Jorge Larco Millanes, geboren op 2 januari 1897 in Buenos Aires en daar op 16 oktober 1967 overleden. Dit lavendelhuwelijk duurde 2 jaar. Dankzij jouw vrienden vluchtte jij naar Argentinië. In 1933 ontmoette jij Jorge Luis Borges en Pablo Neruda in Buenos Aires.

In 1933 raakte jij in Argentinië ook bevriend met Victoria Ocampo, de uitgeefster van het tijdschrift 'Sur'. In 'Sur' verschenen jouw romans en korte verhalen. De schrijfster/uitgeefster Ramona Victoria Epifania Rufina Ocampo is geboren op 7 april 1890 in Buenos Aires en daar op 27 januari 1979 overleden. Van 1912 tot 1920 was zij met Bernardo de Estrada getrouwd. Daarna had zij een lange affaire met de neef van Bernardo, de diplomaat Julián Martínez. In de jaren 30 correspondeerde zij met Virginia Woolf. Ze hebben elkaar meerdere keren ontmoet. In juni 1930 eindigde hun vriendschap in Londen, toen Victoria Virginia door de vriendin van Victoria, Gisele Freund, liet fotograferen. Virginia vond het vreselijk om gefotografeerd te worden. In 1931 heeft Victoria 'Sur' opgericht. Het verscheen tot 1992. Zij woonde in Villa Ocampo in San Isidro, wat in 1891 door haar vader Manuel Ocampo is gebouwd. Daar ontving zij o.a. Rabindranath Tagore, Albert Camus, Graham Green, Federico Garcia Lorca, André Malraux, Antoine de Saint-Exupéry, José Ortega y Gasset, Jorge Luis Borges, Adolfo Bioy Casares, de man van jouw zus Silvina, Charles-Édouard Jeannerat-Gris, Alexis Leger, Igor Stravinski, Alain Robbe-Grillets, Indira Gandhi, Ernest Ansermet, Rafael Alberti Merello en jou.

In 1934 verscheen jouw debuutroman "La última niebla' en in 1938 verscheen 'La Amortajada', waarvoor jij in 1941 de Santiago Municipal Literature Award ontving. In 1937 ging jij naar Chili terug, omdat er een echtscheidingsproces was begonnen. In 1938 ontmoette jij in Amerika William Faulkner en Sherwood Anderson. In 1939 verschenen jouw korte verhalen 'Las Islas Nuevas' en 'El árbol'. In 1940 verscheen het korte verhaal 'Trenzas', in 1944 'Lo secreto' en in 1946 'La historia de Maria Griselda'. Van 1940 tot 1970 woonde jij in Amerika. In januari 1941 ging jij naar Hotel Crillón in Santiago en wachtte jij op Eulogio, die jou nauwelijks herinnerde. Jij hebt hem met een revolver drie keer in zijn arm geschoten. Jij ging naar de rechter, maar Eulogio ontkende al jouw schuld, waardoor de rechter jou vrijsprak. Jij vond, dat Eulogio jouw leven had geruïneerd en jij vergat hem nooit. In 1942 ging jij naar Californië, waar jij met de filmregisseur John Marcellus Huston samenwerkte.

In Amerika trouwde jij in 1944 met de Franse graaf Raphaël (Fal) Marie Henri de Saint-Phalle y Chabannes (1889 - 1969), met wie jij op 11 november 1944 in NYC de dochter Brigitte kreeg. Graaf Raphaël was eerder met Marie Durye (1892 - 1982) getrouwd. Met haar kreeg hij de dochter Alix (1892 - 1982) en de zoon Thibaut (1918). In 1947 ging jij naar NYC. In 1947 verschenen de Engelse versies 'The House of Mist' en 'The Shrouded Woman'. In 1971 ging jij naar Argentinië terug, met de hulp van Pablo Neruda, die daar woonde. Daarna ging jij naar Viña del Mar terug, waar jij op 18 september 1976 Jorge Luis Borges weer ontmoette. In jouw laatste jaren werd jij door alcoholisme verwoest en kreeg jij levercirrose. Jij overleed op 6 mei 1980 in Santiago door gastro-intestinale bloedingen. Jij werd 69 jaar en jij bent in de Cementerio General de Santiago begraven.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
22 augustus 2023


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 50



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)