Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Adrianne Lenker - Ruined

Jij bent geboren als Adrianne Elizabeth Lenker op 9 juli 1991 in Indianapolis, Indiana. Tot jouw vierde ben jij in een christelijke sekte opgegroeid, waar veel schaamte heerste. Jij bent vooral in Minnesota opgegroeid. Jouw ouders huurden huizen in Coon Rapids, Nisswa en Bloomington.
Jij was de oudste van drie kinderen. Jouw zus is Zoë en jouw broer is Noah. Daarna woonde jij met hen 10 jaar in Plymouth, onderbroken door een korte tijd in Santa Cruz. Op jouw 5-de werd jij in Nisswa bijna door een uit een boomhut vallende spoorwegspijker gedood. Jij had een schedelbreuk en in het lied 'Mythological Beauty' zing jij erover en over jouw doodsbange moeder.
Jouw vader is een muzikant. Op jouw 8-ste schreef jij jouw eerste lied, een boos lied. Op jouw 12-de zijn jouw ouders gescheiden. Jij ging met jouw vader in een appartement in het centrum van Minneapolis wonen. Jouw vader was jouw manager en op jouw 13-de heb jij jouw eerste album opgenomen. Jij bestudeerde enkele vechtsporten en jij was 3 jaar staatskampioen karate.

Jij woonde anderhalf jaar bij een familielid in Santa Cruz, waar jij bij de McDonalds werkte en naar de Santa Cruz High School ging. Daarna ging jij naar Plymouth terug en op jouw 16-de behaalde jij de General Educational Development. Jij ging naar het Berklee College of Music in Boston, met een beurs van de zangeres Susan Tedeschi (1970, NYC) van de Tedeschi Trucks Band.
Op 28 februari 2006 verscheen jouw eerste solo-album 'Stages of the Sun', toen jij 14 jaar was. Met naast de titelsong o.a. 'Dig Down', 'Imperfection', 'My Bliss', 'When You Lead Me On', 'Same as the Beginning', 'Release Yourself' en 'My Life Is Fine'. Jij verdiepte jezelf in de muziek van Elliott Smith en Iron & Wine.
Op jouw 20-ste overleed jouw hond Betty, die op jouw 5-de in het familiehuis kwam. Iedereen was verdrietig. In 2013 en 2014 toerde jij met Buck Meek (Alexander Buckley), die jij tijdens een concert in Boston had ontmoet, toen jij in Boston woonde. Met Buck maakte jij twee EP's. Jij bent op jouw 24-ste met hem getrouwd. Later ontmoette jij hem in een bodega in NYC.
Op 9 januari 2014 verscheen jouw tweede solo-album 'Hours Were the Birds', met naast de titelsong 'Lighthouse', 'Disappear', 'Gone', 'Steamboat', 'To Violet', 'Indiana', 'Butterfly', 'Snow Song' en 'We Were Young'.

In 2015 vormde jij samen met de gitarist/achtergrondzanger Buck Meek, de bassist Max Oleartchik en de drummer James Krivchenia de indiefolkband Big Thief. Zij gingen ook naar het Berklee College of Music in Boston.
Op 27 mei 2016 verscheen het debuutalbum 'Masterpiece' van Big Thief, met naast de titelsong o.a. 'Real Love', 'Interstate', 'Lorraine', 'Humans', 'Animals' en 'Parallels'. Jij werkte als ober in een restaurant aan de Upper West Side.
In 2017 verscheen 'Capacity' van Big Thief, met op de hoes een foto van jouw tante, die jou als baby met een speen in de mond vasthoudt. Met naast de titelsong o.a. 'Shark Smile', 'Coma', 'Great White Shark', 'Mythological Beauty', 'Mary' en 'Black Diamonds'. In 2018 zijn Buck en jij gescheiden. Hij hertrouwde met Germaine Dunes, die hij in Nederland ontmoette.
Op 5 oktober 2018 verscheen jouw solo-album 'Abysskiss', met naast de titelsong o.a. 'Terminal Paradise', 'From', 'Womb', 'Out of Your Mind', 'Cradle', 'Symbol' en '10 Miles'. In 2019 kreeg jij een liefdesrelatie met de indierockmuzikante Indigo Sparke uit Sydney.

In 2019 verscheen het album 'U.F.O.F.' van Big Thief, inclusief jouw nummers 'From' en 'Terminal Paradise'. Met naast de titelsong o.a. 'Contact', 'Cattails', 'Open Desert', 'Orange', 'Strange', 'Betsy', 'Jenni' en 'Magic Dealer'.
In 2019 werd dit album opgevolgd door 'Two Hands', met naast de titelsong 'Rock and Sing', 'Forgotten Eyes', 'The Toy', 'Those Girls', 'Schoulders', 'Not', 'Wolf', 'Replaced' en 'Cut My Hair'. In 2020 gingen Indigo en jij uit elkaar en jij medeproduceerde haar album 'Echo' uit 2021.
Op 23 oktober 2020 verscheen jouw solo-dubbelalbum (2 albums) 'Songs and Instrumentals', met o.a. 'Two Reverse', 'Ingydar', 'All', 'Come', 'Zombie Girl', 'Not A Lot, Just Forever', 'Dragon Eyes' en 'My Angel'. De hoes is een aquarel van jouw oma Diane Lee, met vlinders vermomd als bloemen.
In 2022 verscheen het dubbelalbum 'Dragon New Warm Mountain I Believe In You' van Big Thief, met naast de titelsong o.a. 'Change', 'Spud Infinity', 'Sparrow', 'Little Things', 'Flower of Blood', 'Red Moon', 'Promise Is a Pendulum', 'Simulation Swarm', 'Love Love Love' en 'Blue Lightning'. Jij schreef alle songs en Buck schreef een heel klein beetje mee.

Op 11 maart 2024 verscheen jouw EP 'I Won't Let Go of Your Hand', waarvan de opbrengst naar het Palestine Children's Relief Fund gaat.
Op 22 maart 2024 verscheen jouw zesde solo-album 'Bright Future', met o.a. 'Real House', 'Sadness As A gift', 'Fool', 'No Machine', 'Free Treasure', 'Vampire Empire', 'Evol', 'Candleflame', 'Already Lost, 'Cell Phone Says', 'Donut Seam' en 'Ruined'. Jouw broer Noah regisseerde de bijzonder artistieke videoclip bij 'Ruined'. Jij toont jouw naaktheid openlijk en jouw zwarte okselhaar is erg mooi. Yin en yang zijn bij jou prima in balans. 'Er staan veel mooie nummers op 'Bright Future', maar het hartverscheurendst is 'Ruined', als Lenker, in haar eentje aan de piano, 'I'm ruined' uitspreekt als 'I'm ru-innd', waardoor het klinkt als 'the wind'. Alsof ze haar leed omzeilt.'. (Hester Carvalho, NRC)

Jouw concert op 5 mei 2024 in het Concertgebouw te Amsterdam is uitverkocht met grote bofkonten en gelukzalige geluksvogels.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
16 april 2024


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 5



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)