Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De twee vrouwelijke miljardairs van Rusland

Tatjana Vladimirovna Bakalchuk is geboren op 16 oktober 1975 in een Koryo-saram familie in Oblast Moskou. Zij is aan de Universiteit van Kolomna afgestudeerd. Het stenen Kremlin van Kolomna, wat lijkt op die in Moskou, is gebouwd van 1525 tot 1531 door tsaar Vasili III Ivanovitsj van Rusland. Zijn vrouw Solomonia Saburova is door de Russisch-orthodoxe kerk heilig verklaard. Met zijn tweede vrouw Jelena Vasiljevna Glinskaja kreeg hij de zoon Ivan IV Vasiljevitsj, tsaar Ivan de Verschrikkelijke. Jelena werd op 4 april 1538 door Ivan en Vasili Shuisky vergiftigd. Zij werd 27 of 28 jaar en zij is in de Aartsengel Kathedraal aan het Sobornaya-plein in het Kremlin van Moskou begraven. De gouvernante van tsaar Ivan Agrippina Fedorovna Tsjeljadnina en haar broer Ivan Fedorovitsj Telepnev-Obolenski werden gearresteerd. Agrippina was betrokken bij de moord op Jelena of de Shuisky's schoven dat haar in de schoenen. Begin jaren 2000 ontmoette Tatjana de ondernemer en oprichter van Utech ISP Vladislav Bakalchuk, met wie zij trouwde en zeven kinderen kreeg. In 2004 lanceerde zij de online retailer Wildberries, inmiddels de grootste retailer. Zij begon dit bedrijf in haar appartement in Moskou, toen zij met zwangerschapsverlof van haar eersteling was. Zij kreeg een startkapitaal van haar man, die Utech ISP aan de Gazprombank verkocht. In 2018 verhuisde Wildberries van Milkova naar Moskou. Tot 2022 had het bedrijf diensten in diverse Europese landen, Amerika en Oekraïne. Tatjana's zussen Maria Andreeva en Albina Tsoy werken ook bij Wildberries. De neef van haar broer Yuri Tsoy is Sergei Tsoy, de vice-president van het energiebedrijf Rosneft. Sergei's vrouw is de zangeres Anita Tsoy, een familievriendin van de oligarch Igor Sechin, president van Rosneft en een nauwe bondgenoot van Vladimir Poetin.
Tatjana heeft zo'n 13 miljard dollar.

Yelena Nikolajevna Baturina is geboren op 8 maart 1963 in Moskou. Zij was ontwerptechnica en senior ontwerpingenieur bij de Frezer industriële gereedschapsfabriek, waar haar ouders werkten. Van 1982 tot 1989 werkte zij o.a. voor de Geïntegreerde Economische Ontwikkeling van Moskou. Vanaf 1989 was zij actief in particuliere bedrijfsactiviteiten. Van 1991 tot 2011 was zij directrice van LLP 'Inteco' en voorzitster van CJSC 'Inteco'. In 1987 ontmoette zij Yuri Loezjkov bij Mosgorispolkom. In 1991 trouwde zij met de 27 jaar oudere politicus Yuri, die van 1992 tot 2010 burgemeester van Moskou was. Yuri was eerder getrouwd met Marina Bashilova, met wie hij de zonen Mikhail en Alexander kreeg. Marina overleed in 1989 door leverkanker. Hij was bevriend met de patriarch Aleksius II. In 1992 werd hun dochter Elena geboren en in 1994 hun dochter Olga. In 2010 werd Yuri door president Dmitri Medvedev als burgemeester van Moskou ontslagen vanwege onbewezen beschuldigingen van corruptie en wanbeheer. Daarna vertrok het gezin van Yelena naar Londen. Yelena verkocht haar bezittingen in Rusland, zoals haar Russische Zemelny Bank en de aandelen van Inteco. Ze opende luxe hotels; het Grand Tirolia Hotel and Resort in Kitzbühel, het Nieuw Peterhof Hotel in Sint-Petersburg, het Quisisana Palace in Karlovy Vary en het Morrison Hotel in Dublin. Het Mossison Hotel aan de Lower Ormond Quay heeft zij in 2012 voor 22 miljoen euro gekocht. Dit liet zij voor 7 miljoen euro renoveren en in 2022 verkocht zij het voor 65 miljoen euro. Dus 36 miljoen euro winst! In 2013 kochten zij een huis in Kensington, Londen, wat minstens 25 miljoen dollar waard is. Het ligt nabij Holland Park. Elena heeft een huis in Aurach, Oostenrijk. In 2012 heeft Yelena de Stichting BE OPEN opgericht, die zij runt. Yuri overleed op 10 december 2019 in de Klinikum der Universität München door een anafylactische shock. Hij werd 83 jaar en hij is in de Novodevitsji-begraafplaats begraven. Yelena kocht voor 10 miljoen dollar commerciële gebouwen in het centrum van Brooklyn. Voor 40 miljoen euro kocht zij een bouw- en ontwikkelingsproject aan de kust van Limassol, Cyprus. In 2018 heeft haar onderneming de eerste Energy Services Company op Cyprus gelanceerd. In 2011 kreeg haar broer Viktor Baturin, met wie Yelena Inteco oprichtte, vanwege een onroerendgoedfraudezaak 3 jaar voorwaardelijke straf. In 2022 pleitte Viktor zichzelf schuldig aan fraude en vervalsing van bewijsmateriaal. Hij kreeg 6 jaar gevangenisstraf en een boete van 500 duizend roebel. De Amerikaanse ambassadeur John Ross Beyrle beschuldigde Yuri en Yelena van banden met vooral de Solntsevskaja Bratva misdaadsyndicaatsgroep, opgericht door de zakenman Sergej Michailov. Via het Joodse, in Oekraïne geboren meesterbrein Semion Joedkovitsj Mogilevitsj lieten ze hun geld witwassen. Later via de banksector, waardoor ze dichter bij de oligarchen kwamen. Yuri en Yelena noemden de beschuldigingen 'totale onzin'. BE OPEN werkt nauw samen met het Mayor's Fund for London. "BE OPEN is is een langlopend, internationaal, multidisciplinair en veelzijdig project dat zich inzet om een brug te slaan tussen de grote geesten van onze tijd - filosofen, sociologen, ontwerpers, architecten, kunstenaars, uitgevers, schrijvers, zakenlieden en opinieleiders - en de veelbelovende nieuwe geesten van de volgende generatie. Het streeft er ook naar om toonaangevende hedendaagse denkers en creatievelingen te helpen mensen in de media en het bedrijfsleven te ontmoeten, hun ideeën en visies te bespreken en uiteindelijk verandering teweeg te brengen."
Yelena heeft zo'n 14 miljard dollar.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
1 juli 2024


Geplaatst in de categorie: maatschappij

Er is nog niet op deze inzending gestemd.aantal keer bekeken 29

Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)