Inloggen
voeg je column toe

Columns

Muur der communicatie

Communicatie is een toverwoord en schept verwachting. Goede communicatie dient als informatie-elixer, gebracht in heldere taal, just in time, just in place en op waarde geschat. Het geeft voeding, waardering en erkenning. Duidelijke communicatie is een kostbaar goed. Zowel voor zender als ontvanger.

De Grieken wisten de waarde van communicatie goed in te schatten. Zowel in het dagelijkse leven als in de politieke arena werd volop gecommuniceerd en geredetwist. Sterke redevoeringen met onheuse informatie werden soms verheven boven de waarheid. In helder taalgebruik won het woord van de rede.

In het huidige informatietijdperk lijkt het taalgebruik vaak wollig en in mysteriën gehuld. We mailen, hyven en twitteren ons suf. Agenda’s, werkbeschrijvingen, notulen, actielijstjes, alles wordt gecommuniceerd. Door hoofd en handen pulseert een onaflatende stroom aan informatie, totdat hij explodeert aan het einde van de pijp. Server out of use en daarmee tevens de receiver.

Slechte communicatie openbaart zich in een muur van communicatie.
Want wat gezegd wordt, is dat ook gehoord?
Wat gehoord wordt, is dat ook begrepen?
Wat begrepen wordt, is dat ook begrepen als bedoeld?
Wat bedoeld wordt, is dat ook akkoord bevonden?
Wat akkoord bevonden is, wordt dat ook gedaan?
Wat gedaan wordt, blijft men dat ook doen?

Het klinkt misschien Chinees, maar muren zijn er om te doorbreken. Confucius beriep zich op ‘horen, zien en zwijgen’. De kop in het zand steken lost alleen niets op. Ook wat onwelvoeglijk is moet gehoord, gezien en verteld worden. Gelukkig bedienen spreek- en lichaamstaal zich van nuancering. Echter soms verhult nuance de miscommunicatie. Een klein verschil in het gebruik van, ik noem maar iets, her- of re- in organisatie kan grote gevolgen hebben.

Communicatie bestaat in vele vormen. Het lopende vuur is de oudste vorm en van alle tijden. Loop voor de aardigheid eens bij elkaar binnen. In het ontmoeten gaat een wereld aan informatie open en wat zo leuk is, u communiceert. U krijgt er veel voor terug. Zowel als zender als ontvanger.

Schrijver: Mien
Inzender: Rob Mientjes, 15 juli 2009


Geplaatst in de categorie: algemeen

3.0 met 1 stemmen 537



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)