Inloggen
voeg je column toe

Columns

Heerlijk avondje

Ik sta buiten in onze voortuin. Even maak ik vertwijfeld een rondje op de plaats. Ik heb zojuist de jute zak voor onze deur gezet, hard gebonsd en lang op de bel gedrukt.
Zal ik nu snel naar binnen gaan, de trap oplopen en dan net doen alsof ik op zolder was?
Of neem ik toch een run het tuinpad af en loop ik via de parkeerplaats onze achtertuin binnen. Elke seconde telt en ik sta besluiteloos de ene mogelijkheid tegen de andere af te wegen.

Ik hoor de oma’s kirren. Maartens opgewonden stemmetje klinkt er bovenuit.
Dan bast de stem van mijn broer, ‘ga maar kijken, ik ga met je mee’.

Het is nu of nooit. Ik spring onze hal binnen en duik het toilet in, net op tijd. ‘Oooooh, kijk nou!, klinkt het in koor. Samen met zijn oom sleept Maarten de zak met cadeautjes de huiskamer in. Als ik zeker weet dat ze binnen zijn trek ik door en zwaai de deur open.
‘Zo, dat is een verrassing’ kijk ik verbaasd. Hé mama, roept Maarten. Blij kijkt hij naar me op. Sinterklaas is geweest, kijk dan!

Voor hem zitten we met de familie bij elkaar. Baby Sid heeft nog geen benul en wij ouderen kunnen wel zonder maar verheugen ons allemaal op het smoeltje van Maarten, nu ruim drie jaar.
Zijn wangen zijn rood van opwinding. Hij pakt het eerste cadeautje uit de zak. Voor Sid, lees ik voor.
Maarten kijkt even beteuterd.

Het volgende pakje blijkt voor hem. Stralend scheurt hij het papier eraf. Oh, zegt hij. Hij kijkt ons met grote ogen aan. ‘Het is geen auto’.

Een uurtje later brengen papa en Maarten de parkeergarage tot leven. Het grootste pak bleek toch voor hem. Ondertussen vermaakt Sid ons door naar allemaal uitgebreid te lachen.
Hij kwijlt van plezier en hapt gretig in het pakpapier.
Onze eerste Sinterklaas met de twee neefjes.

Zoet als marsepein dit familietafereel. Het glazuur springt spontaan van je tanden.
Ik hoop dat u het me vergeeft.
Alle ouders in de kamer zijn ruim veertig. Dat is toch een wonder.

Schrijver: Mohair
Inzender: monique louis, 8 december 2011


Geplaatst in de categorie: familie

4.0 met 7 stemmen 357



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Monique Methorst
Datum:
9 december 2011
Email:
moi636yahoo.com
Je bent erg goed, zeker weten.
Naam:
J.de Groot
Datum:
9 december 2011
Email:
joke190411telfort.nl
Monique jij schrijft steeds beter!
Naam:
Wee
Datum:
8 december 2011
Wonder-mooi!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)