Inloggen
voeg je column toe

Columns

Ik spoor niet

‘Ik spoor niet’ staat er op zijn gele shirt met blauw NS logo. We staan op het punt om een bezoek aan zijn moeder te brengen.

Mijn vriend en ik draaien meestal om de hete brij heen. In de loop der jaren is gebleken dat als een van ons serieus iets aan de kaak stelt of wil bespreken dit nogal eens uitdraait op onbegrip en stemverheffing. Wij communiceren het best via grappen.

Onder het motto 'een echt gesprek is niet de bedoeling' kunnen wij elkaar gek genoeg het best bereiken door gespeelde onnozelheid en woordgrappen.
Als T moet grijnzen of soms zelfs zijn karakteristieke bulderlach laat horen als ik iets scherp doch geestig zeg, weet ik dat ik op het goede spoor zit.

Andersom groeit mijn liefde en waardering met sprongen als T weer eens iets onvoorstelbaar grappig meldt.

Werkt goed als tegengif voor een ander facet van zijn persoonlijkheid waar ik minder dol op ben. Zijn dodelijke ernst en stellige heftigheid wanneer hij een punt probeert te maken. Berg je dan maar.
Van zijn innemende lach geen spoor meer. Weg humor.

Zolang hij dit shirt aantrekt naar zijn moeder en niet naar een eerste ontmoeting met mijn collega’s, zul je mij niet horen.
Dit zegt veel over mijn bekrompenheid. Als ik werkelijk zo’n open geest heb, moet ik hier volledig poep aan hebben.
Sterker, ik aanvaard kennelijk niet wie hij is. Maar ik doe echt mijn best.

Niet voor hem.
Ik wil graag iemand zijn die mensen werkelijk accepteert zoals ze zijn. (Ja, ja boter op mijn hoofd zorgt ervoor dat mijn haar goed blijft zitten).

Stellen en Communiceren. ‘Praat met elkaar, dit is heel belangrijk’, is het credo in menig damesblad. Maatschappelijk werkers slaan je hier ook nogal eens mee om de oren. (tsss).

Wat ik met name heb geleerd de afgelopen jaren is dat zwijgen ook heel waardevol kan zijn.
Functioneel zwijgen. Niet mokkend zwijgen uit boosheid. Of zwijgend negeren.

Ik bedoel niets zeggen. Gewoon luisteren. Niet teveel begrijpend knikken.
Wel vriendelijk blijven kijken. Verder niks.
En dan de tijd nemen. Niet een paar minuten maar misschien wel een hele nacht. Of zelfs een hele week.

Om erover na te denken. Wat je er nou van vond. Dan zeef je de ter zake doende thema’s er zo uit. Die overblijven om over te ruziën bedoel ik.
En dat blijken er dan veel minder te zijn dan je had gedacht.

Nu nog consequent toepassen. Want ja, ik blijf een vrouw.

Schrijver: Mohair
Inzender: monique louis, 28 januari 2012


Geplaatst in de categorie: liefde

4.6 met 5 stemmen 569



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Eva
Datum:
28 januari 2012
Klasse hoor, column met inhoud!
Naam:
Monique Methorst
Datum:
28 januari 2012
Email:
moi636yahoo.com
Dat heb je weer mooi verwoord!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)