Inloggen
voeg je column toe

Columns

Mijn Utopia

Thomas More beschreef het al, de man verloor later het hoofd, omdat hij iets deed wat Hendrik VIII niet beviel. Plato schreef zeer uitvoerig over de ideale staat.

Mijn bedoeling is het echter om te beschrijven hoe politici opgeleid dienen te worden. Het electoraat is te stom gebleken om bekwame mensen voor regering en kamer te kiezen. Als de gekozen kandidaten maatregelen gaan nemen, willen zij prompt een andere regering.

Eerst moeten alle partijen opgeheven worden. Het partijbelang prevaleert te vaak boven het landsbelang.
Psychologen doen de eerste selectie. Door tests wordt bepaald hoe hoog het i.q. is. Dat moet minstens 150 zijn.
Vervolgens moeten zij drie jaar lang zwaar werk verrichten tegen het gewone salaris.
Dan moeten zij twee jaar in de zorg werken, tegen een beloning gelijk aan de AOW.
Als zij dit voor hun land over hebben, komen ze al een heel eind. Ze mogen er beslist niet fraai uitzien.
Het volk kiest niet meer, deze democratische aberratie heeft al ellende genoeg veroorzaakt. Als je een ezel laat stemmen kiest hij een ezel, omdat dit dier het voortreffelijkste wezen op aarde is, gelijk aan zichzelf.
Er komt een toezichthoudend orgaan. De computer. Als er domme beslissingen worden genomen, gaat in ieder huis een alarm rinkelen.
Er worden dan een paar vechtsporters op afgestuurd om de regerenden een flink pak slaag te geven.

Wie dat allemaal voor zijn land over heeft is een echte patriot. Vooral omdat er nooit iemand aftreedt om elders een goede baan in te pikken. Wordt iemand te gammel om te regeren hebben we reservekandidaten genoeg. De opleiding voor politicus gaat altijd door; of ze ooit gaan regeren is niet zeker, dat hangt af van de levensduur van de zittende regering en de kandidaten.

Is dit een democratisch systeem? Nee, maar... dat is het nu ook niet. Democratie is regeren door het volk en er gebeurt nu ook altijd precies wat het volk niet wil.
Weg met die oplichterij.

Dit is slechts een schets. Het uitwerken van alle details, komt wel als het volk nog maar een paar keer bestolen wordt.

Schrijver: Eelt, 5 februari 2013


Geplaatst in de categorie: politiek

3.0 met 7 stemmen 195



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)