Inloggen
voeg je column toe

Columns

Stop de marketing!

Het 'C' woord lijkt ergens goed voor. Natuurlijk veroorzaakt door de banken, moeten deze deels met de billen bloot. Zo hier en daar krijgt een topman geen bonus meer. Daarnaast is er een publieke discussie gaande over de positie van banken. Het is niet veel, maar zeker vooruitgang.

Persoonlijk zou ik het liefst een Staatsbank zien die ook van de Staat blijft. Dus niet één die alleen maar miljarden kost en weer terug gaat naar de geprivatiseerde markt. Maar bijvoorbeeld een Staatsbank die hypotheken verstrekt voor een lagere rente. Met de huidige plannen in de huizenmarkt dwingt dat de andere banken ook tot het aanpassen van de rente. Daarnaast zou je voor een lening bij de Staatsbank geen hypotheekrente aftrek meer krijgen. Zo snijdt het mes aan twee kanten. En verder zou de bank er alleen zijn voor het bewaken van het geld van de burger. Sparen sparen sparen en veiligheid bieden op de financiële markt.

Vandaag werd bekent dat de kindermarketing aan banden wordt gelegd. Goed nieuws! Naar mijn mening is dit de tweede sector die zich vuil maakt aan ondoorzichtige zaken. En waarom ik dat denk, zal ik uitleggen.

Toen we met zijn allen dachten dat de bomen hoger zouden groeien dan de hemel, heeft de reclamewereld net zo hard meegeprofiteerd. De leus 'Geld lenen kost geld' is er pas na duizenden verstrekten leningen gekomen. Hele volkswijken zaten voor de flatscreen televisies, waarvan men wist dat deze mensen net boven het minimum zaten. Dankzij die leningen zitten die mensen nu nog dieper in de problemen.

Dan is er nog de agressieve marketing die je voor de gek probeert te houden. Want de voetbalplaatjes zijn er alleen maar gekomen, om de buurvrouw mee te laten sparen voor het leuke buurjongetje. Erg? Misschien niet. Maar mevrouw ging boodschappen doen bij AH in plaats van bij de C1000. Voor de plaatjes.

Een zorgverzekering voor hoger opgeleiden, daten voor hoger opgeleiden, daten voor getrouwde mensen, een tablet van een paar honderd euro wanneer je een auto koopt van bijna twintigduizend euro, saus voor de ovenschotel die snel klaar is terwijl je lasagne toch echt een half uur in de oven moet. Hoe gek denken ze dat we zijn?

Blijkbaar is het nodig om ook deze geldkloppers aan banden te leggen. Zelf kennen ze geen normen en waarden meer. Hoe vaak bent u geconfronteerd met goede doelen, die met treurige beelden van de samenleving proberen geld in te zamelen? Het is ontzettend triest dat de vertoonde situaties bestaan. Maar het is toch eigenlijk idioot, dat een marketingbureau zich bemoeit met de inzameling van geld voor een goed doel?

Zou een gift niet uit ons zelf moeten komen?

Of zijn wij eigenlijk net zo egoïstisch als de bankdirecteuren?

Schrijver: Gustaf Kreuz, 26 februari 2013


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.0 met 1 stemmen 72



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)