Inloggen
voeg je column toe

Columns

Onzorgvuldige zorgverlening

Afgelopen maandag toog ik met geliefde naar het ziekenhuis voor een onderzoek. Hoe of wat, dat laat ik even in het midden. We waren ruimschoots op tijd en we zaten rustig af te wachten tot hij aan de beurt was. Nadat hij binnen was geroepen vroeg de arts naar zijn klachten en noemde dingen op uit zijn dossier.

Hij benoemde iets uit 2008, iets over de nieren en een trombosebeen in 2014 meen ik. Wij keken elkaar aan. Dat moeten gegevens van een ander zijn, zei ik al. Later die week bleek bij navraag bij zijn huisarts dat de nieren een onderdeel waren van een bloedonderzoek op andere gronden. Dit was geliefde nooit medegedeeld, dus kon hij dit niet weten. Maar het trombosebeen stond niet in zijn dossier. Dat kon ook niet, want hij zou toch zeker zelf wel geweten hebben dat hij die zou hebben. Ook bij de zorgverzekeraar is niets gedeclareerd rondom een trombosebeen.

Het meest idiote wat geliefde is overkomen met dit ziekenhuis is dat zijn dossier met de invoering van het digitale dossier compleet verloren is gegaan. De gegevens van een zeer complexe ooroperatie, een reconstructie, alles weg. Onvoorstelbaar dat men niet eerst even gecheckt heeft of de info daadwerkelijk goed in het systeem was opgenomen voor men het papieren dossier vernietigden. De kno-arts die bij die operatie betrokken was, is hierover heel boos geweest. In het dossier van de huisarts staat nog wel het een en ander vermeld.

Het is niet alleen onvoorstelbaar dat dit kan gebeuren, het is ook nog eens levensgevaarlijk. Dat men niet meer precies weet wat er in een lichaam is gebeurd. Hij heeft nog een andere operatie ook gehad. En dan die gegevens van het trombosebeen. De eigenaar daarvan zal hele andere klachten hebben dan geliefde. En die zullen sowieso veel heftiger zijn dan die van hem, en dan nog niet te spreken over medicatie. Geliefde is van zins om het ziekenhuis een brief te schrijven om hier wat mee te doen.
Als ik hem was zou ik een klacht deponeren en in de toekomst maar een ander ziekenhuis raadplegen dat zorgvuldiger met zijn gegevens omgaat.

Schrijver: jetteke, 2 juli 2016


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.5 met 4 stemmen 93



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Annejan Kuperus
Datum:
2 juli 2016
Email:
ajkuperushotmail.com
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ben er zelf recent nog slachtoffer van geweest. Dus in die zin heeft J.R. enigszins gelijk. De eerste zin in jouw laatste strofe van 'Onzorgvuldige zorgverlening' is echter veel- zo niet alleszeggend: 'Het is niet alleen onvoorstelbaar dat dit kan gebeuren, het is ook nog eens levensgevaarlijk'.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
2 juli 2016
De zorgverlening moet dagelijks duizenden menselijke rampen behandelen en in kaart brengen, dat is mensenwerk en dus niet feilloos. Wees blij dat er nog steeds lieve mensen zijn, die zich voor 100% bekwaam in de verzorging inzetten! Dat Nederlands-eigen klaaggedrag komt me de spuigaten uit en is dan ook onterecht. Falen is niet persoonlijk bedoeld. Jij faalt toch ook regelmatig, net als iedereen?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)