Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Het oude zeer

Het oude zeer uit je leven laten vloeien is niet zomaar iets!
Door veel verdriet in je leven moet je niet vergeten, dat daar zelfs een eind aan komt.
Het verwerkingsproces is niet altijd even gemakkelijk.
Maar op een gegeven moment moet je beseffen, dat er nog meer in deze wereld is.

Opeens begint er een begripsvorming te komen dat je aan het eind bent.
En dat er zelfs voor mij ook weer een deur opengaat, waar ik al mijn nieuwe energie in kan gebruiken. Hoe lang zit ik al vast in de stilstand van het verdriet?
Ik heb in deze moeilijke periode steeds opnieuw geprobeerd om op te staan.
Het besef dat het nu zo ver is, wil nog maar langzaam bezit van mij nemen.
Maar met het oude zeer is het gedaan.

Na al die jaren van mijn rouwproces en moeilijke tijden, ben ik u toch weer aan het begin, het begin van nieuwe zaken en vervlogen dromen.
Zelfs al moet ik diep in mijn herinneringen gaan om mijn dromen terug te zien.
De tijd is er nu voor gekomen, ik zal mijn oude zeer nu moeten loslaten.
Wat niet gemakkelijk is, gewoon omdat het verdriet zo vertrouwd was.
Het is voorbij: het is tijd om verder te gaan, je kunt toch moeilijk heel je leven stil blijven staan.

Nu voor mij is het zo ver, al kost het mij veel moeite om nieuwe mogelijkheden te openen. Maar ik weet dat ze er zijn en misschien dan wel niet meer zoals in mijn jonge jaren.
Maar zelfs nu op latere leeftijd zijn er nog genoeg dingen om aan te beginnen.

Nieuwe dromen om te verwezenlijken, ik heb er heel lang over gedaan.
Tijden gekend waarvan ik dacht dat het verdriet nooit meer weg zou gaan.
Maar nu ben ik bereid om voor de goede dingen in dit leven op te staan.
Het verdriet is overwonnen, hoewel het altijd nog wel in lichte mate aanwezig zal zijn.
Maar het zal mij niet meer overheersen en ik voel voor het eerst - langzaam - het goede gevoel om verder te gaan.
Ik heb kracht en wijsheid verkregen uit moeilijke tijden, waardoor ik nu verder met mijn leven kan gaan.

Schrijver: Eva van Dam, 17 april 2008


Geplaatst in de categorie: psychologie

3.0 met 4 stemmen 294



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)