Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Kerst van vroeger...

Het was koud, het vroor dat het kraakte, een dikke laag sneeuw bedekte onze tuin.
Binnen was het gezellig en vooral warm, mam vroeg mij kolen te scheppen. Met een warme jas, wanten, muts, das en met bont gevoerde laarsjes ging ik de sneeuw in, de kolenkit op de slee.

Behendig schepte ik de kit vol, om daarna het leukste werkje te mogen doen: sintels scheppen uit de kolenkachel.
Sintels oftewel opgebrande kolen moesten plaats maken voor nieuwe zwarte kolen.
De klus was geklaard, daarna kreeg ik warme chocolade-melk.

Toen mijn vader thuis kwam, met een kerstboom achter op de fiets, werden de ballen van zolder gehaald. De kerstboom optuigen was moeders werk, wel mocht ik voorzichtig de ballen aangeven, alles was zilver....
Zacht dwarrelde de dikke sneeuwvlokken omlaag. Met m'n neus tegen het raam gedrukt kon ik niet wachten om naar buiten te gaan.

Samen bezochten we de kerk, geweldig was de stal en alle kaarsjes!
1e Kerstdag aten we rozijnenbrood met dik boter: "wat een feest"! Daarna een bezoek aan oma.

Dit zijn herinneringen, ik zou er veel voor over hebben, om nog éénmaal dat kleine meisje van acht te zijn en samen met pap en mam kerst te vieren!

Schrijver: Thea Kuperus-Hulsbus, 17 december 2008


Geplaatst in de categorie: kerstmis

3.7 met 18 stemmen 634



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Iris
Datum:
17 december 2008
Een ontroerend verhaal.
Mooie herinneringen aan een goede kindertijd.
Dankjewel.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)