Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Energiebedrijven

De privatisering van de energiebedrijven in Nederland heeft een hoge vlucht genomen. De klanten zijn daarbij de laagvliegers. Want de overname van de bedrijven door buitenlandse energiereuzen heeft ook buitenlandse taferelen bij de klantenservice teweeg gebracht. Hoewel het personeel gewoon uit kaaskoppen is blijven bestaan heeft men toch grote moeite om het Nederlandse woord en geschrift te kunnen bevatten. Het Babylonië is herrezen. Menig klant heeft zich moeten ziekmelden na contact met de klantenservice. Het is gemakkelijker praten tegen een stoeptegel. Na twintig keer een klacht indienen over een foute nota mag je al in je handen wrijven als het wordt opgelost. Aan te raden is om je baan op te zeggen als je in conclaaf moet met een dergelijk bedrijf, dat vermindert het risico op een burn-out. Ook kun je maar beter niet te blij zijn als je een antwoord ontvangt per brief of mail na een ingediende klacht. Je krijgt namelijk altijd een fout antwoord dat kant nog wal raakt, of je krijgt het goede antwoord met allerlei beloften die vervolgens niet worden uitgevoerd. Ik heb afgeleerd om meteen gebak te gaan halen als ik denk dat de hele ellende tot een goed einde is gekomen. Want net als je de eerste hap van een overheerlijke slagroombol hebt doorgeslikt zie je op je rekeningafschrift dat er toch weer dat foute en torenhoge termijnbedrag is afgeschreven. Natuurlijk kan er alleen betaald worden met automatische incasso. Zo plukken ze je leeg. Zonder enige scrupule wordt er zomaar een groot bedrag geïncasseerd waardoor de klant naar de voedselbank moet om de rest van de maand nog door te kunnen komen.

De Toezichthouder heeft een aantal bedrijven op de vingers getikt. De klantenservice moest verbeteren. Zo vraagt men tegenwoordig aan sollicitanten of ze toch wel met een computer kunnen werken. Natuurlijk kunnen ze dat, lekker internetten onder werktijd. Vandaar dat ze altijd zo afwezig klinken aan de telefoon en je alles tien keer moet uitleggen. Terwijl de medewerker online zijn vakantie zit te boeken van de teveel geïncasseerde termijnbedragen, zit jij met een broodje van de voedselbank je verhaal te doen. Het wordt een gewoonte. Wekelijks even bellen of schrijven, je vergeet gewoon je sportclub of het koffiedrinken bij de buurvrouw. Dat kan allemaal niet meer. Je leven heeft een doel gekregen. Nooit meer hoef je na te denken wat je eens zult gaan doen. Het enige sociale contact dat je nog hebt is met de medewerker van het energiebedrijf. En dat was het dan, uitgemergeld lig je de hele dag nog maar op bed met de telefoon en de rekeningen bij de hand. Je hoeft niet eens meer op te staan. Het energiebedrijf regelt je leven en beschikt over je geld wanneer ze maar willen. De burger murw, de bedrijven met miljarden op de bank. O ja, soortgelijke problemen doen zich ook voor bij de Telecombedrijven. Daarom is het handig om een partner te hebben. Dan kun je samen de hele dag thuisblijven om te bellen en te schrijven. Want in je uppie red je dat echt niet meer.

Voor alle gefrustreerde klanten: helaas wordt Valium niet meer zomaar vergoed vanuit de basisverzekering.

Schrijver: Shalimar, 17 januari 2009


Geplaatst in de categorie: maatschappij

4.0 met 1 stemmen 176



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)