Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Onder de tram

Ik weet het nog goed, als kind deed ik foute, stoute dingen, ik begrijp nu dat ik niet de enige was.
Mijn verweer richting ouders was altijd, 'maar hij deed het ook'. De reactie van mijn moeder: 'dus, als hij onder de tram loopt, doe jij dat ook?!'

In die context zie ik de Nederlandse taal verloederen. Wat mij betreft begon het met het gedogen van het woord 'meerdere', waar men meer dan wel verschillende, verscheidene of diverse bedoelde.
De Dikke is gezwicht, iedereen zegt het, toch?
Zelfs in de Tweede Kamer en op ministerieel niveau wordt gegermaniseerd. En dan de Belgen, en daarmee bedoel ik de Vlamingen, zij die meer dan eens het Nationaal Dictee hebben gewonnen, zij halen een Voerstreek met mij uit.

Strassenbahn, Unter den Linden, de tram dendert voort, een kritische noot, ongehoord.

Schrijver: Fred, 3 september 2009


Geplaatst in de categorie: taal

1.7 met 7 stemmen 665



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Fred
Datum:
4 september 2009
Inderdaad Günter, voor minder doe ik het niet, en op Prinsjesdag ram ik mijn fiets in de flanken van de Gouden Koets, dat betonnen kapsel van Bea moet maar eens gehermodelleerd worden, koninklijk mag voor mij aan de bijl.
Naam:
Günter Schulz
Datum:
3 september 2009
Email:
ag.schulztiscali.nl
"Onder de tram"... daar sta jij toch boven; jatochnietdan?

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)