Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Excuses van Cohen

Burgemeester Cohen van Amsterdam (toen nog) weigerde een gezin excuses aan te bieden om een onterechte arrestatie wegens terroristische activiteiten.
Hij deed dit met de motivering dat excuses aanbieden betekent dat je zegt ergens spijt van te hebben en het nooit meer te zullen doen.

Voor mij is dit een heel leerzaam verhaal. Zelf ben ik vaak te makkelijk geweest met het aanbieden van excuses en ik heb er bij anderen niet veel waarde aan gehecht. Als ik ergens echt spijt van had zei ik: "dit had ik nooit mogen doen, het was een rotstreek van mij en ik zal mijn uiterste best doen herhaling te voorkomen." Of woorden van gelijke strekking.

Aan afgedwongen of opgeëiste excuses hecht ik nog steeds geen waarde. Nu er iets is waarvoor iemand best excuses zou mogen aanbieden, zal ik er niet om vragen. Als die iemand ze vrijwillig en uit eigen beweging aanbiedt, aanvaard ik ze van harte. Als ze niet komen, heeft betrokkene voor mij afgedaan.

Zelf zal ik nooit meer lichtvaardig excuses aanbieden, maar niet aarzelen als ik fout ben geweest. Met dank aan Cohen.

Schrijver: Jacob, 17 juni 2010


Geplaatst in de categorie: algemeen

2.6 met 10 stemmen 540



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
J.de Groot
Datum:
3 juli 2010
Email:
joke190411telfort.nl
Heel door-dacht,
ook van andermans fouten kan men leren!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)