Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Burgemeester Sigaar

Wij Gouwenaren boffen maar met zo'n sympathieke burgemeester, die de dingen altijd positief blijft benaderen. In het stadse sufferdje probeerden ze hem zwart te maken, omdat hij huizen liet bouwen in een Afrikaans land, net zoiets als destijds met prins Willem en prinses Maxima. Het zou gesjoemel en frauderen zijn, maar niets was te bewijzen. Ik zie hem vaak met een sigaar door de stad flaneren, nee, hij is niet de sigaar, hij rookt sigaar! Hij is gewoon begaan met landen, waar ze het minder hebben, dat is geen misdaad en zelfs al zou het niet helemaal kloppen en die arme mensen worden er toch beter van, dan neem ik mijn hoge hoed voor hem af! Onlangs kwam ik hem weer tegen op de Vrijmarkt, in vol ornaat, met de burgemeestersketting om zijn nek, heel potsierlijk en aandoenlijk. Iemand zei: 'Het lijkt wel een scène uit Swiebertje!'. Het aparte is dat hij meer op Swiebertje lijkt, dan op de burgemeester uit 'Swiebertje'. Dat hij gevoel voor theater heeft, is in deze tijden niet eens zo slecht bedacht, want er is veel respectloosheid om ons heen, zoals die dronken jongelui, die hun dertig pizzaverpakkingen klakkeloos op straat gooien. Later kom ik de burgemeester en zijn vrouw opnieuw tegen. Hij heeft nu schoongewassen burgerkleding aan, hoewel, hij ziet er opeens uit als een gangster, een maffiabaas met hoed en ja hoor, die eeuwige sigaar van hem! Zijn vrouw bukt pal voor mij, terwijl ik op de grond zit. Ik kan in die positie recht onder haar rok kijken, ook al knijpt ze de dijen flink tegen elkaar, beschaamd en ontredderd sta ik op, doe pogingen om kalm te blijven, ren tenslotte na de bloedstollende filmbeelden naar vrienden om mijn verhaal te doen. 'Kijk uit voor de vrouw van de burgemeester!', grapt iemand nog met een knip-oog. 'Heb je dan toch zo'n ontzag voor autoriteit?', vraagt een ander. 'Nee, maar er is iets met die man, waardoor ik de kriebels krijg!', antwoord ik. 'Nou, ik heb het een en ander over hem gelezen en dat liegt er niet om, hoor!' 'O dat, dat is zwaar overdreven en uit de duim gezogen!' 'Uit de sigaar gezogen zul je bedoelen!'. Ik wist dat hij ongelijk had, want zowel hij als zijn vrouw deden heel bescheiden en uiterst vriendelijk, totaal niet arrogant en juist zeer vrijgevig. Ook al gedraagt hij zich soms als een sigaar uit de oude doos, daar kunnen wel heel moderne, vernieuwende visies aan ten grondslag liggen. Wie het oude niet eert,...

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 mei 2011


Geplaatst in de categorie: actualiteit

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 85



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)