Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Goudse kunstschilders

De oudste kunstschilder, die ik achterhaalde, is Cornelis van Goude (1510 - 1552), die een leerling was van Maarten van Heemskerck en een losbandig leven leidde, wel schilderde hij de burgemeester en zijn vrouw Lydia Amelsdochter, maar door zijn onverwoestbare alcoholverslaving verloederde hij en ging hij te gronde. Tik je zijn naam in, dan krijg je automatisch berichten over de huidige burgemeester 'Cornelis van Gouda' te zien, die dit jaar eieren voor zijn geld kiest en vervroegd zijn biezen pakt. Imagoschade en volksoproer vanwege belangenverstrengelingen bij de hoge pieten, die sowieso moeten dimmen, want geldexcessen worden mede door de crisistijd niet meer geduld, afgezien van de voetballerselite gek genoeg, alsof die voor het gewone volk hun balspelletjes spelen. Even mijzelf bij de les slepen, Cornelis Ketel, een buitenechtelijk kind, reisde naar Frankrijk en portretteerde in Engeland zelfs koningin Elizabeth de Eerste. Er is hier een straat naar hem vernoemd. Pieter Pourbus trouwde in Brugge met de zwoele dochter van zijn leermeester en hij bleef daar hangen. Hendrik Bary was er ook één, maar over hem ben ik niets te weten gekomen. Jacob Reyersz Block (voorvader van De Block?) is ooit in Gouda bezocht door de eerbiedwaardige waggelbeer Pieter Paul Rubens, die zijn architectonische werk geroemd heeft, natuurlijk onder het genot van enkele pinten, want Gouda was ooit de grootste bierstad van Nederland, wat het nu zeker niet meer is, al probeert een bejaarde, altijd opgewekte bierkoning de schade nog te beperken. Zo zag ik in Amersfoort meerdere uitbaters. Dan is er Wouter Crabeth, een glasschilder, wiens originele tekeningen onlangs door koningin Beatrix zijn bewonderd, hij was ook drukker en als zodanig is hij verstandbeeld in een binnenstadstuintje. Jan Duif schilderde een biddende franciscaan, was weeskind en leerling van Wouter. Over Jan Franse Verzijl kan ik niets vertellen en ook niet over Jan Willem van Borselen. Er was wel een kantoorboekhandel Verzijl in Gouda, maar of dat afstammelingen waren, durf ik niet te beweren. Dan volgt Cees Bantzinger, geen kleintje in de kunstgeschiedenis en dol op vrouwen, zeer veelzijdig en ooit illustrator voor de Groene Amsterdammer, maar ook lid van de NSB, wat Adriaan Venema bij hem checkte en wat hij beaamde. Dat Venema zelfdoding pleegde is mij bekend, maar van Bantzinger weet ik het niet zeker, er zitten zoveel hiaten in onze kennissystemen, meer dan we denken. Ellis Tertoolen is een zeer integere kunstschilderes, die vorig jaar overleed in Lissac et Mouret, ze heeft gestudeerd aan de Koninklijke Kunstacademie van Beeldende Kunsten in Den Haag en haar 'Slapende engel' overtreft vele topprestaties wereldwijd. Carla Rodenberg maakte het beroemde staatsieportret van koningin Beatrix, studeerde eveneens in Den Haag en doet verder braaf aan stillevens. Tenslotte noem ik nog Jan van Lokhorst, die in 1954 geboren is te Middelharnis, dus geen echte Gouwenaar, maar toch al meer dan dertig jaar hier woonachtig, gestudeerd aan de Rietveld Academie en heel gewoon gebleven, want ik sprak hem ooit tijdens Koninginnedag, waarbij hij heel ongecompliceerd en amicaal deed. Dertien kunstschilders uit mijn dierbare woonplaats, het maakt me best een beetje trots dat zij in dezelfde stad als ik woonden en wonen, waar ik op mijn manier met mijn vermogens tracht de schilderkunst en de literatuur te dienen. Achter mijn flatwoning is een prachtig zwanenmeertje en een stuk groen, waar men later misschien een buste van mijn recalcitrante tronie gaat plaatsen. Maar eerst ergens Leo Vroman!...

Schrijver: Joanan Rutgers, 7 januari 2012


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

3.5 met 2 stemmen 186



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
8 januari 2012
Rectificatie: Niet Wouter Crabeth is de verstandbeelde drukker, maar Gerard Leeu!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)