Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Bronstige bronsdieven

Ik denk niet dat veel mensen nog het nagelaten schrijfwerk van Simon Carmiggelt lezen, een bestofte zonderling daargelaten, maar desondanks is de brute diefstal van de bronzen Simon en Tiny Carmiggelt uitgemeten tot een nationale tragedie, dus heeft hij in het collectieve geheugen van Nederlanders nog steeds een prominente plaats.
Hij had trouwens een mooie kronkel aan de diefstal kunnen wijden, die dan bewust sacherijnig qua ondertoon mocht zijn, want het is een grof schandaal wat die drie beeldendieven hebben aangericht. Doordat de huidige regering de kunstsector afknijpt, is het niet echt verwonderlijk dat ware cultuurbarbaren denken dat het groen licht is om alles om te hakken wat van brons is gemaakt.
Lastige koperdieven hadden we al, die ook nergens voor terugdeinzen, al richten die zich vooral op NS-doelwitten en onweerafleiders. Koperdieven zijn in hun sector niet echt kunstzinnig, meer de gedrogeerde televisieslaven met bier- en satéverslavingen. Applaus voor de politiemensen die de brokstukken hebben teruggevonden en de afgestompte daders hebben ingerekend, dat is wel op zijn plaats vind ik, ook al janken de inwoners van De Steeg nog steeds als weeskinderen voort, overdrijven is ook een vak, want kunstwerken gaan nooit boven het welzijn van de mensheid, onthoud dat!
Kunst moet je wel kunnen onderscheiden van echtheid, anders genaak je psychotische verschijnselen en dat moet je niet willen.

Waren de desbetreffende bronsdieven echt ten einde raad? Zagen ze geen andere uitweg meer? Hadden ze geen eurocent meer te makken? Stonden ze aan de rand van het dakloze zwerverschap? Of deden ze het om zichzelf makkelijk te verrijken, zodat ze extra bierkratten konden inslaan? Misschien een lekkere trip naar zonnig Spanje of een verwensessie in een bordeel? We willen het allemaal niet echt weten, maar het zou best verhelderend werken om het toch te analyseren. Stel dat ze het deden om een arme vriendin aan een nieuwe lever te helpen, dan wordt het beeld toch wel anders of niet soms? Bedenk altijd dat de mediawereld ontoereikend is en dat Jezus gelijk had met zijn stelling 'Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen!'.

Natuurlijk is het heel erg voor de beeldend kunstenaar Wim Kuijk, die met veel liefde het echtpaar Carmiggelt op een bank heeft gezet en nu met de gebakken peren zit, dat wil zeggen de zielige brokstukken. Hij denkt dat hij daarmee de boel nog kan herstellen, we wensen het hem toe, maar de psychische schade kun je er niet mee wegwissen. Iedere sporter die voortaan een bronzen medaille wint, kijkt wel uit waar die hem neerlegt. Die drie duivels hadden beter met hun bronstige intentie naar een plaatselijk bordeel kunnen gaan, maar daarvoor is het nu te laat. Angstvallig worden andere bronzen beelden achter slot en grendel gezet, net als de dieven, het wrange resultaat is dat de kunstwerken uit het publieke domein verdwijnen, waardoor de menselijke gevoelens voor kunstzinnigheid afnemen en uiteindelijk wegebben.

'Rijkdom is diefstal' zei Nietzsche en dat klopt, maar de diefstal van rijkdom is eveneens mensonterend en hemeltergend.

Schrijver: Joanan Rutgers, 26 januari 2012


Geplaatst in de categorie: kunst

4.0 met 1 stemmen 126



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)