Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Metropole Orkest in zwaar weer

Ook in 'Tijd voor Max' werd er aandacht besteed aan de mogelijke verdwijning van één van de beste orkesten van de wereld, ons eigen Metropole Orkest. De subsidiekraan wordt botweg dichtgedraaid door a-muzikale vandalen met enkel oog voor bezuinigingen, maakt niet uit waarop. Ik vind de presentatoren van 'Tijd voor Max' doen alsof ze uit de beginjaren van de televisie stammen, stuntelig en daardoor ook aandoenlijk kolderiek. Ik mag die eerlijke kwetsbaarheid wel. Er waren leden van het Metropole Orkest aanwezig om hun ongenoegen te uiten en dat deden ze met grote overtuiging. Een drummer zei dat zijn levensdroom wordt afgepakt en een eerste violiste uitte haar verdrietige verbazing. Dit orkest is wereldwijd een hoogstaand begrip, want mensen als Bono Vox, Al Jarreau, Kane en Within Temptation werkten met hen samen. Rogier van Otterloo was ooit de bezielende dirigent ervan en iedereen kent wel de filmcompositie voor 'Soldaat van Oranje'. Het is vreselijk dat dit beroemde orkest dreigt ten onder te gaan in de dwaze storm van bezuinigingen, die al teveel niet juist gericht uitgevoerd worden. Iedereen die een proteststem wil uiten, kan terecht op Redmetropoleorkest.nl en wie weet kan die petitie nog iets uithalen. Er zijn genoeg (multi)miljonairs, die genieten van klassieke muziek, laten ze nu eens wat terug doen! Of we worden gedwongen om onszelf dagelijks te verlagen tot de oppervlakkige popmuziek. Zeer getalenteerde en gedreven musici dreigen te worden weggevaagd door het anti-kunstzinnige, a-culturele, muzikaal onderontwikkelde beleid van een stupide zootje politici, die onze klassieke muziektraditie trachten een nekschot te geven. Het belang van uiterst bekwame musici wordt zomaar opgedoekt, alsof het overbodige toiletjuffrouwen betreft. Kan koningin Beatrix niet even wat schenken, want die geniet doorgaans ook heel veel van klassieke concerten! Ik verwacht nu echt een geste van de hogere klassen en anders is de ondergang van het Metropole Orkest mede aan hen te wijten. Ik weet wel dat er in hogere kringen weinig mededogen heerst, dus hou ik mijn hart vast. Een requiem hangt in de lucht en de afbraak van onze muzikale iconen worden wreed bewaarheid. Straks kunnen we weer met paard en wagen over de hobbelige wegen gaan en met uitgevallen gebitten zuigen op zuurstokken van 30 eurocent. Hooguit een paar keer per jaar genieten van de troostrijke muziek van een inmiddels seniele muzikant van het voormalig Metropole Orkest, terwijl de tranen over onze wangen biggelen en onze nostalgische harten haperen om verder te kloppen, omdat het allemaal niet klopte, waar velen ware muziek boven decadent voedsel stelden.

Schrijver: Joanan Rutgers, 18 december 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

0.0 met 1 stemmen 1.111



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)