Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Oranjebitter

De hongersnood overal ter wereld is mensonterend,
en de 'Nederlanders' maken zich druk om een
- Koningslied -,
bitter, zwart, pikzwart,
niks geen oranje boven voor hen, de hongerlijders!

Schrijver: J.de Groot, 22 april 2013


Geplaatst in de categorie: maatschappij

3.7 met 11 stemmen 1.193



Er zijn 21 reacties op deze inzending:

Naam:
Ivan
Datum:
30 april 2013
Email:
grud-ivanhotmail.ph
maar de ouders blijven doorfokken vanwege een achterhaald standpunt.

Minder ontwikkelingsgelden naar deze gebieden en meer voorlichting c.q. voorbehoedsmiddelen. Dat zou een hoop leed voorkomen.
En daar zou ik het dan eens mee zijn?
Nee Fred......of ben jij in de waan dat ze hier niet weten wat anticonceptie of een condoom is? Fred het ligt zoals ik al zei, dieper veel dieper dan wij in het westen mogen weten of vermoeden...daar wordt strikt de hand aan gehouden, lees eens de Ziel van Wrakhout van mij, en haal de dingen weer op die je verdrongen hebt.
Naam:
J.de Groot
Datum:
29 april 2013
Email:
joke190411hotmail.com
@ Ivan en Fred en weet ik wie nog meer.... ik weet er zijn zoveel invalshoeken om deze problemen te bekijken en daar een mening of een oplossing voor te hebben, te weten of te bedenken, vanuit ieders eigen leef/denk en ervaringswereld daar heeft elk mens zijn eigen kijk op al die div. onderwerpen.
Ik heb deze Hartenkreet geschreven in een context van, wat is nu echt belangrijk in de wereld en het werkelijke bestaan/leven, en waar maken de nederlanders zich nu echt druk over, ik heb in mijn reacties nu een paar keer uitgelegd wat mijn bedoeling was! Dus ga ik er niet nog eens op in.
Maar een mooie goede discussie is altijd welkom,
lieve mannen, het podium is voor U!
Ik bedoel dat net zoals ik het schrijf....zou best eens heel interessant kunnen zijn, ik wacht het af.
(...!) Joke.
Naam:
Fred
Datum:
29 april 2013
@Joke: sorry, moet ff reageren op
@Ivan: snap niet waar je je druk over maakt, je bevestigt alleen maar mijn woorden.

@Joke: sorry, maar waarschijnlijk krijg je nog een reactie van Ivan, ...
Naam:
Ivan
Datum:
28 april 2013
Fred, het is jammer te moeten constateren dat jij, net als velen anderen een vooroordeel hebt tegen het verwekken van kinderen in de derde wereld, en dat dit in de hand gewerkt zou worden door de ontwikkelingshulp.
Nee Fred, kindertjes in de derdewereldlanden zijn een assurantie voor de oude dag van de verwekkers. Die assurantie is er nu eenmaal niet. Geen bejaardenzorg, 55+ flats, ziekenkostenverzekering, en ga zo maar door.
Ook is het sociale leven heel anders dan in het rijke Europa dan wel de USA. De gelden die hiervoor beschikbaar worden gesteld zijn maar een druppel op ......
Laten wij dat nu achterwegen dan zal dat geld naar defensie of een of ander onzinnig iets gaan, of denk jij dat het ten goede komt aan onze bevolking?
Het probleem is veel groter dan het oppervlakkige hongerbeeld. Corruptie aldaar (gestimuleerd door het westen) zou eerst eens aangepakt moeten worden, dmv het ontzeggen van handelsverdragen, bewapening etc.
Misschien ben je nu een beetje wakker geschud en ook de andere meelopers, en ga over deze problemen nu een column maken of aan de kaak stellen via een gedicht of hartenkreet, en nu niet alleen ten tijde van een aankomend evenement maar steeds weer het onder de aandacht brengen van deze noden.
Naam:
J.de Groot
Datum:
27 april 2013
Email:
joke190411hotmail.com
Hallo Ivan, ik begrijp je insteek in deze reactie!
Maar nogmaals Ivan, de kern van mijn hartenkreet is de vraag...
WAAR MAKEN WIJ ONS IN NEDERLAND NU ECHT DRUK OVER?

Dat is dus om een lied(je)! Om een - TEKST - die men niet kan waarderen, terecht of onterecht dat maakt niet uit, daar gaat het niet om!

Maar om die OVERDREVEN aandacht dagelijks op de radio en tv. Lijkt wel of Nederland in brand staat/stond.
Dat afgezet tegen een heleboel andere misstanden in de wereld, waaronder o.a. de honger in de wereld op zijn zachts gezegd:
is dat .......een beetje dom!

Het ging mij om de (on)balans, van de aandacht.
Maar ik dacht dat ik dat al eerder duidelijk had gemaakt.....ja, toch?
Naam:
Ivan
Datum:
27 april 2013
Email:
grud-ivanhotmail.ph
Ik weet het niet Joke, ik lees het met gemengde gevoelens, hoewel de hartenkreet mooi is op zich.
Ik vind het dubieus om deze komende gebeurtenis aan te grijpen voor de aandacht op ondervoede kinderen in de wereld.
Het is mooi en goed dat dit nog weer eens onder de aandacht gebracht wordt, maar al die bijval, pfffffff dat ervaar ik als hypocriet, die kinderen waren er al hoor, en zijn er straks ook nog.
Eens kijken hoe zich dat nu verder ontwikkelt, bijv. komen er nu regelmatig dergelijke verzen op de site, of toch maar weer bloemetjes bijtjes, lief mooi, en al dat rijmelarij meer.
We wachten af en huiveren.
Naam:
J.de Groot
Datum:
26 april 2013
Email:
joke190411hotmail.com
Laatste reactie,

Oorzaak van alle ellende in de wereld weet iedereen te benoemen,
ook daadwerkelijke oplossingen zijn er wel, als men maar wil.
Mijn Hartenkreet ging hoofdzakelijk om...waar maken we ons samen nu toch echt druk om!
Nu dat weten we dus...om een lied(je!)

Ja ook belangrijk hoor, maar die overdreven aandacht kan me rug op!

I have a dream....
Naam:
Monique Methorst
Datum:
25 april 2013
Email:
moi636yahoo.com
Is en blijft een mooie bewering!
Naam:
J.de Groot
Datum:
25 april 2013
Email:
joke190411hotmail.com
Ja Fred, ook dat is waar, het is een probleem over de hele wereld. Alleen goede ontwikkeling scholing enz. van die mensen zal die cirkel kunnen doorbreken. En ook de mensen zelf zullen aan moeten pakken om hun eigen situatie te verbeteren.
Daar mankeert heel veel aan!
Niet alleen maar wachten dat anderen hen komen helpen. Dat is veel te lang gebeurt!
En de corruptie die overal aanwezig is zal aangepakt moeten worden. Er is vaak van alles genoeg, maar in handen van de rijken en de machthebbers ALLEMAAL waar!

Maar ook in Nederland kijkt men graag de ander kant op als er corruptie aan het licht komt...zie nu het Bulgaren trucje, ja, het was allang bekend maar wie, o wie, doet er wat aan?
Daarom, laten we ons druk maken om al de/die
-MISSTANDEN- die zich voordoen, waar ook ter wereld dat zijn de dingen waar het om gaat en die er echt toe doen.

En dat koningslied,
gewoon met z'n alle neuriën?, een ideetje, ja ik roep ook maar wat!
Hoor...Nederland zoemt, zoemt, zoemt.....
Naam:
Fred
Datum:
24 april 2013
Bekijk het eens van de andere kant, die kinderen hebben honger omdat er veel te veel worden verwekt, een en ander in het kader van ouders die later verzorgd willen worden ondanks een hoog sterftecijfer onder kinderen.
Vroeger gingen veel kinderen dood, tegenwoordig blijven er velen (nipt) leven door ontwikkelingshulp maar de ouders blijven doorfokken vanwege een achterhaald standpunt.

Minder ontwikkelingsgelden naar deze gebieden en meer voorlichting cq voorbehoedsmiddelen. Dat zou een hoop leed voorkomen.
Naam:
J.de Groot
Datum:
24 april 2013
Email:
joke190411hotmail.com
De reacties van alle reactiegevers komen heel goed tot zijn recht hier.
Ik denk dat Len Cornelis het geheel nog eens heel mooi samenvat, zo is dat Len, dát wilde ik zeggen!
Naam:
Pieter
Datum:
24 april 2013
Email:
pplenterxs4all.nl
valt weinig aan toe te voegen... alleen tranen....
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
24 april 2013
Vergis je niet, want de meeste Nederlanders verachten dit achterlijke koningslied en die malloten, die zich graag in oranje kitsch uitdossen, zijn blijkbaar de achterban van een op sterven na dode monarchie.
Ze zouden hun rijkdom inderdaad aan de hongerende medemensen moeten geven, dát zou pas koninklijk zijn!, want ze kunnen met veel minder nog altijd riant leven.
We hoeven geen nationale poespas, liever internationale gerechtigheid! Misschien dat Willem na een halve literfles oranjebitter besluit om van zijn idiote koningschap af te zien en zijn banksaldo overmaakt naar noodlijdende kinderen in kansloze landen.
Dát zouden heiligen doen!...
Naam:
Len Cornelis
Datum:
23 april 2013
Uiteraard snoeiharde en correcte bewering. Goed, dat Joke hier aandacht voor vraagt. Probleem is alleen, dat dit geldt voor heel veel zaken. De aangespoelde Bultrug, Songfestival, de redding van Cyprus, Nederlands Elftal, Rafael en Sylvie, de huizenmarkt, en meer. Alles lijkt vaker opwinding te veroorzaken, dan diep menselijke ellende elders. Al willen televisieacties nog wel eens een kort moment helpen.
Naam:
Maria voerman
Datum:
23 april 2013
Email:
l.voerman1home.nl
Ja, waar maken we ons druk om, in vergelijking met die kinderen in de wereld die honger lijden.
Je hebt het goed gezegd met dit te schrijven!
Naam:
Maja de Bij
Datum:
23 april 2013
Bittere bewering. Maxima komt straks met een maxikrediet voor heel de wereld. Geen honing, geen kroning!
Naam:
mobar
Datum:
23 april 2013
Om de honger in de wereld te bestrijden zal het hele Westerse consumptiepatroon moeten veranderen, dat staat verder los van muzikale voorkeuren, maar ik begrijp jouw punt.
Naam:
J.de Groot
Datum:
23 april 2013
Email:
joke190411hotmail.com
Ja Jacob, iedereen mag zich druk maken over van alles en nog wat, ook over een lied(je) iedereen kan en mag zijn/haar stem laten horen.

Alleen waar ligt de prioriteit over deze selectieve aandacht rond een gegeven, ik dacht zomaar een beetje (erg) scheef...volgens mij dan!
Naam:
Jacob
Datum:
23 april 2013
Email:
tijsterblomlive.nl
Goed gezegd, Joke. Al heb ik mij ook wel druk gemaakt over dat KL.
Naam:
Günter Schulz
Datum:
23 april 2013
Goed zo, Joke. Je houdt de maatschappij een spiegel voor en slechts degene, die zich erin herkent zal beschaamd een andere kant op kijken.
Naam:
Dyenne
Datum:
23 april 2013
Email:
Dyenne72home.nl
Niet vaak ben ik het met je eens maar nu wel.
Wij maken ons druk over een slecht koningslied terwijl er kinderen dood gaan van de honger!
Laten we onze aandacht op die arme stakkers richten i.p.v naar zo'n stom lied waar volgens mij geen mens op zit te wachten.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)