Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Waarom doet geloven soms pijn?

Kijk, het 'waarom?' wordt zo vaak gezegd.
Vooral bij tegenslagen en het verlies van je dierbaren. En als er dan een God is, waarom doet hij dan niks? Waarom worden gebeden niet verhoord?

Dat heb ik mij ook vaak afgevraagd, als christen.
'Ach, je hebt toch jouw geloof?' wordt dan tegen mij gezegd.
Inderdaad heb ik mijn geloof, maar geloven doet soms pijn.
Ik heb ooit een periode in mijn leven gehad dat ik de vonken van de hemel bad en elke dag de bijbel las. Omdat ik dacht dat dat nou eenmaal bij het geloof hoorde. Ik wilde teveel mijn best doen en verwachtte er veel van.
Het werkte niet.

Zo ook in 2001. Toen woonde ik in een woongemeenschap, waar ik me zeer thuis voelde. Ik had mijn plekje gevonden en had leuke contacten, voor mij was het de juiste plek om te wonen.
Ik woonde er nog geen jaar, toen de eigenaars besloten om de boel te verkopen! Waarom in vredesnaam? Waarom nu al?
Toen moest ik weer verhuizen en ik was al bijna 40 keer verhuisd in mijn leven...

In die tijd draaide ik graag muziek op mijn kamer en op een dag pakte ik een CD met liedjes die mijn broer Jaap had gemaakt. Er stond een nummer op met als titel: 'Plek om te wonen'.
Ik besloot toen om het elke dag te beluisteren, biddend. Het nummer kon ik op een gegeven moment wel dromen.
Maar er kwam geen woning en ik gaf het op.
Er was nog iemand in de woongemeenschap, die voor hetzelfde probleem stond. Wij waren de enigen die daar nog woonden, ook toen de nieuwe eigenaars het overnamen. We moesten daar weg, want er kwam een andere doelgroep daar wonen. Ik raakte bijna overspannen van de situatie. Soms draaide ik het nummer nog, maar meer uit gewoonte.

Toen kwam er positief bericht: 'Er is een huis voor jullie beschikbaar!' Het drong nog niet eens echt tot mij door, maar het was een mooie woning in een rustige buurt.

Enfin, ik woon er nu bijna 13 jaar met een huisgenoot en het bevalt nog steeds goed.
Wel met de nodige ups en downs, maar ik heb mezelf weer hervonden.

Een poosje terug pakte ik de CD weer eens en draaide het bewuste nummer weer. Toen pas besefte ik dat mijn gebed verhoord was! Letterlijk!
Ik heb het liedje bewerkt met wat plaatjes, zodat het wat meer is gaan leven.
Met veel plezier wil ik het delen!


Zie ook: http://youtu.be/jomsOAHFi60

Schrijver: Alida Booij, 17 augustus 2014


Geplaatst in de categorie: emoties

2.9 met 8 stemmen 191



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Monique Methorst
Datum:
21 augustus 2014
Email:
moi636yahoo.com
Zelf geloof ik niet, maar de manier waarop verwoord vind ik wel mooi. Graag gelezen!
Naam:
Alida Booij
Datum:
18 augustus 2014
Allereerst bedankt voor je reactie, Wilma.
Dit verhaal is meer als een 'feit' bedoeld.
Het geloof als zodanig is niet altijd afhankelijk van gevoel.
Ik ben blij voor je, dat de politiek je een handje geholpen heeft!
Het is dus niet zo, dat ik me daar afzijdig van voel.
Ik verdiep me in alles.
Naam:
Wilma
Datum:
17 augustus 2014
Ontroerend verhaal. Ofschoon: ik heb nooit ergens voor of tegen gebeden, dus ook niet toen ik weer een huis kreeg. Wel heb ik de gemeente gebeld en (destijds) Job Cohen bedankt voor zijn bemiddeling. PvdA stemmen hielp echt in de tijd van Wouter Bos.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)