Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

Blij zijn.

Het enige wat ik moet doen is blij zijn. Dan mag ik er weer bij zijn. Ik moet een persoon zijn die overwint, anders irriteer ik andere getraumatiseerde zielen. Koester uw trauma en vertel het vereiste succesverhaal.

De beste stuurlui staan altijd aan de wal. Te kijken. Maar als de naaste verdrinkt gaan zij ook dood. Wij gaan steeds doder naarmate onze hersenen draaien op de drukte van het gemak. Verplicht blij zijn om er te mogen bij zijn.

Stel niemand is verantwoordelijk voor zijn keuzes? Stel er is geen vrije wil? Stel dat het kwaad móet handelen naar zijn aard omdat het daarvoor is gemaakt en ook veroordeeld zal worden door de wetmatigheid van God of de Kosmos?

Een moeder kan haar kind met de dood bedreigen, omdat de Kosmos haar die macht gegeven heeft. 'God heeft jou aan mij gegeven', zegt zij. En als zij het kwaad moet doen waarvoor zij gemaakt is en ervoor gestraft zal worden, is dat ook rechtvaardig.

In dat licht zijn misdadigers betreurenswaardig.
Waarom kan ik dan niet blij zijn?

Schrijver: Sjakelein, 31 januari 2017


Geplaatst in de categorie: filosofie

4.5 met 2 stemmen 100



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)