Inloggen
voeg je hartenkreet toe

Hartenkreten

In een bonte poppenkraam / Dierbare metgezellen van een jeugd

In een laag, langwerpig, wit gebouw in Oosterhout is het speelgoed- en carnavalsmuseum gevestigd. Voor de deur, in de stille, weinig bevolkte straat treft men merkwaardig kale,zwarte, geknotte bomen aan van een soort die ik niet kan benoemen. We zijn door het Brabantse land dat spoedig al een nieuwe lente zal verwelkomen naar Oosterhout gereisd en we hebben de collectie in het lage gebouw, dat dus ingericht is als museum, bewonderd. Daar is ook een mallemolen opgesteld die nog volop in bedrijf is, als het ware vergelijkbaar met de mallemolen van het leven en er staan vele poppenhuizen in de vitrines en natuurlijk zijn er de lieflijke poppen, sommige zelfs stammend uit de negentiende eeuw; de zo trouwe, dierbare metgezellen van de op jonge leeftijd al moederlijke jonge meisjes en verder de tedere kleine babypopjes. De poppen behoorden ongetwijfeld tot het dierbare bezit van kinderen, wier levens zich inmiddels met alle hardheid vandien ontvouwd hebben, van de eens in verre vroegere jaren zo onschuldige en lieve meisjes die nu sinds lange tijd rusten in hun graf.
De dierbare metgezellen van de jeugd resteren en rusten in de vitrines, in het museum.

Schrijver: I,Broeckx
6 februari 2023


Geplaatst in de categorie: kinderen

4.5 met 2 stemmen 33



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)