Inloggen
voeg je verhaal toe

Verhalen over film

De laatste filmopnamen

(een vervolg op 'Simon van Collum in Kollum')

Fokke Sukerbolle wordt met een lichte koppijn wakker, maar hij springt meteen als een waterhoentje uit zijn hotelbed. Beneden wordt hij hartelijk begroet door de eigenaar van 'De Roskam', Sjoerd Butterman, die naar het journaal op de televisie boven de bar kijkt. 'Het gaat van kwaad tot erger met die zomerhitte', zegt Sjoerd, 'je kunt maar het beste zoveel mogelijk binnen blijven of elders schaduw zoeken!'. 'Maar mijn filmopnamen gaan wel gewoon door, beste kerel, al moet ik daar vergif op innemen, over vergif gesproken, doe me maar een Irish coffee met extra veel whisky!' 'Southern Comfort, Jack Daniëls of Johnny Walker?' 'Van alledrie een scheut!' 'Mij best, een uitsmijter erbij?' 'Graag, met Friese eieren, want die vertrouw ik!' 'En Kollumer kaas natuurlijk!' 'Zeker, extra dikke plakken!' 'Waar ga je vandaag allemaal filmen, Hitchcock?' 'Mja, in en rondom de Sint-Maartenskerk, een shot voor Apotheek it Kruswald en het merendeel in zwembad It Paradyske, overigens is het een erotische thriller!'. 'Ik kan niet wachten, misschien draaien ze de film wel in 'De Colle' en anders bekijk ik hem wel in Ljouwerd!'.

De filmploeg arriveert en Fokke haast zich naar buiten, terwijl hij de rest van zijn uitsmijter meeneemt. De cameraman Kees Vrolijk draagt een sportbroek en slippers. Door zijn ronde bril en lange haren lijkt hij op John Lennon. Hij zegt: 'Instappen, baas!'. Even later rijden ze met een eendenpas door de Voorstraat. 'Stop!', schreeuwt Fokke, 'hier moeten we een paar shots van Nynke en Huub maken!'. 'Ze zullen zo wel komen', zegt Kees, 'ik had Huub net nog aan de lijn, hij heeft Nynke opgepikt en ze waren al voorbij Buitenpost.'. 'Daar zul je ze hebben!', zegt Fokke, 'komaan, alles gereed maken voor de actie!'. Huub en Nynke kennen hun tekst, maar Fokke geeft hen de juiste bewegingsaanwijzingen. Hij zweet als een otter, maar dat kan hem niks verdommen, want er is maar één ding wat voor hem telt en dat is zijn nieuwste speelfilm. 'Dus jullie botsen per ongeluk tegen elkaar op, waarbij Nynke haar bos bloemen verliest', zegt Fokke, 'die raap jij dan op, Huub, terwijl je haar de mooiste bloem op aarde noemt enzovoort.'. Nynke en Huub dragen schitterende, negentiende eeuwse kleding en ze zijn beiden extreem enthousiast. 'Denk eraan, het is prachtig weer om te filmen, camera's ready! en actie!', schreeuwt Fokke. Na een paar keer staat de scene er wonderschoon op en gaan ze richting de Sint-Maartenskerk. Daar denkt Fokke nog even aan de verschijning van Simon van Collum, maar hij neemt al gauw de regie. Nynke, die Nienke Boersma speelt, speelt dat ze een bos bloemen bij het graf van haar echtgenoot Tjibbe Boersma legt, terwijl Huub, die Tjeerd Mollenvanger speelt, speelt dat hij haar achtervolgt en begluurt. 'Laat duidelijk blijken, dat je naar haar verlangt!', roept Fokke naar Huub, 'laat zien dat je een oude geilaard bent, die onhoudbaar is!'. Dat hoef je Huub geen twee keer te zeggen, want hij vindt Nynke inderdaad een onweerstaanbaar stuk. 'Inzoomen op haar tranen en inzoomen op zijn kwijlende mond!', roept Fokke, die even later een gat in de lucht springt, omdat het acteerwerk boven zijn verwachting is verlopen. Er volgt een drinkpauze in de kerk, waar even later een bidscene wordt opgenomen. Nienke knielt en Tjibbe komt dreigend achter haar staan, terwijl ze niets in de gaten heeft. Daarna wacht hij haar buiten op. Op een redelijk onschuldige afstand volgt hij haar op de fiets naar het zwembad.

Als het Tjeerd duidelijk wordt dat Nienke gaat zwemmen, fietst hij razendsnel naar zijn huis om zijn zwemspullen op te halen. Dat wordt allemaal op een professionele wijze gefilmd en even later is iedereen in It Paradyske aan de Badweg 2, waar de belangrijkste scenes worden opgenomen. Via flash-backs, die al eerder waren opgenomen, wordt duidelijk dat Tjeerd zich op een uiterst gevaarlijk pad beweegt, want Nienke is niet alleen de rouwende weduwe. De flash-backs tonen langzamerhand dat Nienke haar man Tjibbe op een meedogenloze manier vergiftigd heeft met monnikskap, vliegenzwam en belladonna. Ook zien we hoe ze hem daarna in de gierkelder dumpte. Maar dit weet Tjeerd allemaal niet, hij ziet alleen maar een beeldschone weduwe flaneren, waar hij niet aan kan weerstaan. Hij legt zijn handdoek niet ver van haar ligplek af en hij probeert haar aandacht te trekken door zichzelf staande overdreven in te smeren. Ze ziet hem niet en ze herkent hem al helemaal niet. In het zwembad zwemt hij zo dicht mogelijk langs haar heen. Hij duikt onder haar door, waarbij hij met open ogen haar bloedmooie lichaam begeert. De onderwatercamera is scherp genoeg, maar de scene moet diverse keren opnieuw gedaan worden. 'Het moet echt lijken, alsof hij onder een haai door zwemt!', roept Fokke, 'er moet een flinke dosis Jaws-spanning voelbaar zijn!'.

In de drinkpauze vertelt Fokke aan Nynke, dat de allerbelangrijkste scene nu gespeeld gaat worden, namelijk het moment supreme, waarop Nienke ontdekt, dat ze gevolgd is en dat ze het doelwit van een opgewonden kerel is, die in het dorp bekend staat als een notoire rokkenjager en een hoerenloper, iemand met een extreem hoog libido en ego. Ze weet ook dat hij wegens agressieve delicten, meerdere keren in de gevangenis van Leeuwarden heeft gezeten. Hij schijnt ook met enkele onopgeloste verkrachtingszaken in verband worden gebracht. 'Ik wil dat eureka-moment in jouw ogen kunnen zien!', roept Fokke, 'geef me alles wat je in je hebt!'. Dat doet Nynke op ongekend meesterlijke wijze, waarna ze heupwiegend met haar tas naar een badhokje loopt om zichzelf om te kleden. 'Je volgt haar als een dolle hond!', zegt Fokke tegen Huub, 'je vergeet zelfs je handdoek mee te nemen!'. Op een snelle en onzichtbare manier weet Tjeerd dan bij Nienke in het pashokje te kruipen. Daarna zijn er filmbeelden van de open bovenkant, afgewisseld met flash-backs van hoe Nienke door haar man Tjibbe systematisch is verkracht, vernederd en psychisch mishandeld. En we zien hoe Nienke de opgewonden stalker met enkele stevige messteken uitschakelt. Er zijn geen beveiligingscamera's op de openluchtbadhokjes gericht, waardoor Nienke in de drukte van het zwembad onherkenbaar weet weg te komen. Buiten zie je nog een argeloze man naar Nienke fluiten, terwijl ze triomfantelijk naar huis fietst. De film eindigt met een ijzingwekkende kreet van een dame in een vooroorlogs badpak, terwijl de eindshot een gelukkige glimlach van Nienke is.

'En, hoe ging de afronding?', vraagt Sjoerd Butterman, wanneer Fokke moe, zweterig en voldaan aan de bar gaat zitten. 'Man, man, dat wil je straks zeker gaan bekijken, het is helemaal toppie gegaan en die Nynke kan er wat van, tsjongejonge, wat een rastalent, dé Friese Catherine Deneuve en Jodie Foster ineen! Nee, echt, wat een schoonheid en wat een raspaardje! Maar die Huub mag er ook nog steeds zijn, formidabel, wat die kerel allemaal kan! Komaan, Sjoerd, een flinke kopstoot graag en daarna pak ik mijn spullen en ga ik jullie dorp verlaten!', zegt Fokke verheugd. 'Was het nog een beetje te doen dan met die verrekte hitte?', vraagt Sjoerd, terwijl hij een Affligem met een jonge jenever naast elkaar zet. 'Pfff, heet natuurlijk, maar dat felle zonlicht was juist bijzonder welkom, veel gedronken en veel ijs, jawel, het was prima te doen!', antwoordt Fokke. 'Mooi man, nou, proost dan maar! en deze is van het huis!', roept Sjoerd, 'ik zal je missen, man, maar je hebt Kollum maar mooi weer op de kaart gezet!'. 'En op Nynke en op Huub!' 'En zo is het!'.

Schrijver: Joanan Rutgers, 23 maart 2020


Geplaatst in de categorie: film

2.3 met 3 stemmen 562



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)