Dit schilderij staat symbool voor het pointillisme, wat jij het neo-impressionisme noemde, en het hangt nu in het Museum of Modern Art in New York City. Het hing bij jou aan de muur tot 15 augustus 1935, de overlijdensdag van Paul Signac.…
Tegen de tijd dat je voorgoed stopte met het pointillisme, verhuisde je naar het Zuid-Franse Saint-Clair, waar je broer Octave ook woonde en als architect had hij daar een huis voor jou gebouwd.…
Verder verkende je het pointillisme, waarvan 'Begravning i Senlis' uit 1913 getuigt, wat je tijdens een verblijf het middeleeuwse stadje Senlis schilderde. Je was bevriend met de kunstverzamelaar Rolf de Maré (1888 - 1964), die de directeur van de Ballets Suédois was, wat tot 1925 in Parijs optrad.…
Van 1903 tot 1907 schilderde je jouw beste werken, gekenmerkt door divisionisme en pointillisme en dan met name in jouw sneeuwlandschappen. Je vond Diego Velázquez een meester boven Van Gogh, Cézanne en Gauguin.
Je was een gecompliceerd persoon, hautain en nogal humorloos.
In 1908 verliet je de beweging rondom 'Mir iskusstva'.…
Het pointillisme heb je vooral van Georges Seurat afgekeken. Je 'Portret van Irma Sèthe' is daar een prachtig voorbeeld van. Net als 'Juffrouw Alice Sèthe', 'Mevrouw Henry Van de Velde-Sèthe', oftewel Maria Sèthe, 'Madame Oscar Ghysbrecht' en 'Madame Edmund Picard'.…
Je bleef een trouwe impressionist, die zich niet liet verleiden tot nieuwe stromingen als het pointillisme, het kubisme of het expressionisme. Daarvoor had je alles al gegeven, wat je kon geven, dus wat zou je nog meer?…
Op je eenentwintigste ontmoette je Monet himself, die je vaderlijk de juiste weg wees en hij stuurde je naar Seurat, die experimenteerde met zijn pointillisme en wiens kleurenvisie jou gelijk aansprak, daar het het zo typische Franse en mediterrane licht exact wist weer te geven.…