Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Blazen geblazen...

Mij concentreren op de dingen waar ik mee bezig ben? Dat lukt me vandaag niet zo goed. In de trein ben ik in tranen uitgebarsten. Tranen van het lachen, welteverstaan. Want de sterke arm treedt nu nóg harder op tegen drankmisbruik in het verkeer. Natuurlijk, alcomobilisten dienen hard te worden aangepakt, maar de prinsemarij moet niet overdrijven…

Een beroemd verhaal gaat over een alcoholcontrole in Amsterdam, een jaar of wat geleden. Voor dag en dauw werden honderd meter na de uitgang van de tramremise alle trams stilgezet. De bestuurders moesten blazen. Menigeen bleek de vorige avond iets te diep in het glaasje te hebben gekeken, en verkeerde nog steeds lichtelijk onder invloed. En dát kan natuurlijk niet, want met zo’n tram nauwkeurig op die rails blijven rijden zonder eraf te vallen is uiteraard zodanig precisiewerk, dat opperste concentratie vereist is.

Prima actie dus. Maar in mijn geliefde woonplaats werd onlangs nog een jongetje aangehouden. Waarom? Hij speelde in het park met zo’n stoere radiografisch bestuurde speelgoedauto, en oom agent wilde het kereltje mee nemen naar het bureau. Voor een bloedproef. Een paar stevige bouwvakkers hebben het ventje ontzet. En ik heb eens voorzichtig op mijn welbekende charmante wijze bij die smeris geïnformeerd of dat nou nodig was, zo’n jochie oppakken. “Ja,” sprak de juut in kwestie, “we gaan strenger controleren, dus als ik die schavuit te pakken krijg, is ‘ie nog niet jarig.”

Maar waarom ik vooral een beetje uit mijn doen ben? De politie gaat nu ook het alcoholgebruik op kartbanen controleren. Want menig snelheidsmonster schijnt zich slingerend een weg te banen over het parcours. Ja? En? Zolang ze binnen de rubberen stootbanden langs de rand blijven is er toch niets aan de hand? Ik leef zoals u weet voor de wetenschap, dus ben ik naar de firma Bleekemolen in Amsterdam getogen voor wat veldwerk. Een statistische onderzoeking ter plaatse wees uit dat 98,3% van de bezoekers aan een kartbaan dit doet in het kader van een vrijgezellenfeest. En wat is nou een vrijgezellenfeest zonder bier? Nou? Flauw om daar dan te gaan controleren…

De Nederlandse bond van kermisexploitanten voorziet overigens grote problemen voor de branche. Na het gedoe met de fiscus over het BTW-percentage dat moet worden afgedragen over de verkochte kaartjes voor de zweefmolen, het spookhuis en het reuzenrad, dient zich een nieuw probleem aan. De eerste brigadier is inmiddels met een nadenkende blik op het gelaat bij de botsautootjes gesignaleerd…

Ik vind sowieso dat die smerissen bij die blaastests rare dingen doen. Een goede vriendin van me vertelde dat ze onlangs aan de kant werd gezet. Ze moest blazen. Nul promille. Agent in kwestie erg tevreden, dus kreeg ze een cadeautje. Een gele sleutelhanger, met als tekst ‘Bob’. Ik vroeg haar of ze blij was met het kleinood. Nee, dat was ze niet. Want ze heet geen Bob. Ze heet Leonie. Maar een sleutelhanger met díe naam was niet beschikbaar bij die verkeerscontrole. Prutsers…

En een goede vriend van me is al een paar dagen niet te genieten. Hij is lid van een modelspoorclub. Op de zolder van een oud schoolgebouw rijden ze daar met treintjes. Vorige week politie-inval.
Allemaal blazen…

Schrijver: Driek Oplopers, 6 april 2007


Geplaatst in de categorie: drank

4.0 met 13 stemmen 3.639



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)