Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Henriette Roland Holst-van der Schalk

Liefde is d'eenge kracht

Liefde is d'eenge kracht die de ziel naar boven
draagt tot de sfeer van het eeuwige leven
van zelf; zij bevleugelt ook 't laagste streven
daarom wil ik haar boven alles loven.

Als ontgoocheling en twijfel ons ontrooven
geloof dat menschheid eens omhoog zal zweven,
laat ons dan 't wonder der liefde beleven
een oogwenk maar: wij zullen weer gelooven.

Al het moeitevolle inwendig schouwen
en heel de spanning van de zielekrachten
verwerven zwaar, wat Liefde spelend wint;

daarom moet men op haar uitvloeiing bouwen
het nieuwe rijk, en de taak der gedachte
is dat zij alle poorten open vindt.

Henriette Goverdine Anna Roland Holst-van der Schalk is geboren in 1869 te Noordwijk.
Haar vader, Theodoor Willem van der Schalk, was een notaris.
Haar moeder heettte Anna Ida van der Schalk-van der Hoeven.
Het was een liberaal-christelijk gezin zonder kerkbezoeken, ze waren zeer welgesteld en ze hadden huispersoneel. Henriette kreeg privéles totdat ze voor vier jaar naar een meisjesinternaat te Velp werd gestuurd. Daar kreeg ze een zenuwinzinking.
Daarna studeerde ze Frans (er stonden thuis al vele Franse romans) te Luik. Rond 1890 kwam ze in contact met Albert Verwey, via zijn vrouw Kitty. In 1892 ontmoette ze Jan Toorop en voor deze twee heren schreef ze sonnetten, want ze was vastbesloten dichteres te worden! De juiste contacten deden al veel om dat doel te bereiken.
In datzelfde jaar verdronken haar vader en haar jongere zus door een rijtuigongeluk in Leiden.

In 1893 werden er zes sonnetten van haar in 'De Nieuwe Gids' geplaatst. Kloos was vol lof. In 1894 kwamen er 25 sonnetten in het tijdschrift van Verwey. In 1896 verscheen haar bundel 'Sonnetten en Verzen in Terzinen geschreven'.
Datzelfde jaar trouwde ze met de beeldend kunstenaaar Richard Roland Holst, die zij voor het eerst ontmoette bij Verwey thuis. Haar man kende Herman Gorter weer goed en zodoende kwam ook dat contact tot stand. Gorter wees haar op Plato en Dante.
Ook werd ze in dit jaar lid van de SDAP. Ze sprak arbeiders toe zichzelf te verheffen. Ze klom al snel omhoog en ontmoette o.a. Rosa Luxemburg, Leon Trotski en Clara Zetkin. Later werd zij communiste, SDP (later CPN). Weer later, ontgoocheld, werd zij religieus.

Ze had heftige depressies, anorexia, bloedarmoede en hartklachten.

Ze schreef o.a. ook een biografie over Gandhi.
In de Tweede Wereldoorlog was zij zeer actief binnen het verzet.
Ze was steenrijk, maar toch een socialiste in hart en nieren.

Ze verkreeg twee belangrijke, literaire prijzen.
Ze vond de klassenstrijd belangrijker dan het feminisme, tot groot ongenoegen van haar partijgenote mevrouw Rutgers-Hoitsema.
In Moskou ontmoette ze ene Sebald Rutgers, verre familie van mij misschien?

Haar roepnaam was Jet of ook wel tante Jet.

Zij stierf in 1952 te Amsterdam.
Adriaan Roland Holst was haar flamboyante neef.

Schrijver: Joanan Rutgers, 20 oktober 2010


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.5 met 2 stemmen 103



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)