Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Alisa Coessens: lopen op water

lopen op water

schuim als spinrag
op kliffen van tenen

opstuivend zee strooit
strand in de wonde
en draagt avondrood
op zijn golven

tot een gure wind
monden snoert en

verdrinkingsdood dichter
lijkt te zijn dan
ooit


Alisa Coessens is geboren in 1991 te Buggenhout.
Ze ontdekte haar zielsdiepe passie voor de vrije woordkeuze op de lagere school, dat was tijdens een schrijfatelier van Jeugd en Poëzie.
Ze schrijft sterk metaforische poëzie over gewichtige, maatschappelijke thema's.
Ze was meerdere keren één van de laureaten van de Soetendaele-poëziewedstrijd.
In 2007 won ze de Carpe Diem-prijs en daarom mocht ze een dichtbundel publiceren.
In 2008 werkte ze mee aan een Jeugd en Poëziekalender.
Ze verzorgde tijdens een Gedichtendag met drie vriendinnen StuBru, een radioprogramma, waarin luisteraars ideeën naar voren brachten en daar maakten zij dan gedichten van, gedichten op bestelling dus.
In 2009 verscheen haar debuutbundel 'En tel me na' bij uitgeverij Bakermat. De bundel is opgesierd met raak geschoten foto's en illustraties van Saskia van der Heyden. Ze schrijft over geconcentreerde mimespelers, kleurrijke nagels en gevoelens aan een bungelend touwtje. Soms zet ze de lezer qua beelden abrupt op een verkeerd been en ze beleeft daar innige binnenpretjes aan.
Als lezer is het de bedoeling dat je haar geheimen weet te ontrafelen, ontmaskeren, ontraadselen.

Ze studeert Taal en Letterkunde aan de Universiteit van Antwerpen.
Haar stem klinkt lieftallig en broos, daar mag wel een harnas omheen.

Tenslotte citeer ik nog een klein, maar uiterst gevoelig gedicht van haar, ik hoop maar dat Alisa niet zo zwaarmoedig is als haar woorden doen vermoeden, dat het buiten haar ware innerlijk om is geschreven.
In ieder geval schrijft ze grofeerlijk over haar markante fijngevoeligheden!

Haar neusje wipte al een tijdje niet meer
de glans in haar ogen verbleekte langzaam
zonder dat wij kleurverschil opmerkten
en de glimlach om haar mond lachte ze
langgeleden al weg
ze wuifde zichzelf in alle stilte uit

Schrijver: Joanan Rutgers, 31 januari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.6 met 5 stemmen 310



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)