Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Tom Lanoye: Kartonnen dozen

Kartonnen dozen

Zij aan zij,
de beelden van jou en mij
in een doos gestopt, op een plank gezet
aan mijn muur
en ik weet niet meer hoeveel uur
ik heb staan staren...
denken aan jou
zorgt voor liefde en pijn
jarenlang heb ik de jouwe willen zijn
dat was ook even
je was mijn leven
maar...
bij jou was het voorbij
je hield niet meer van mij
jouw fase was voorbij
vond bij vrouwen je geluk
en ik? wat ik deed in jouw verhaal?
ik was een hoofdstuk
Afgesloten, gedaan.
Maar zie me hier nu jaren later staan
Ik ben je niet vergeten en heb de pijn verbeten
En ben getrouwd, met een man
Leven zonder jou?
Ach, ik maak er het beste van.


Tom Emiel Gerardine Aloïs Lanoye is geboren in 1958 te Sint-Niklaas. Hij was de jongste zoon van vijf kinderen. Zijn ouders hadden een slagerij. Hij zat op het Sint-Jozef-Kleinseminarie, waar hij o.a. les kreeg van de dichter Anton van Wilderode.
In Gent studeerde hij Germaanse filologie en sociologie. Hij studeerde af met een scriptie over de poëzie van Hans Warren.
Hij had een gelukkige jeugd, volgens eigen zeggen.

Hij publiceerde in eigen beheer dichtbundels en hij trad in studentencafé's op. Hij publiceerde in 'De Zwijger' en 'Propria Cures'.
In 1979 verscheen zijn eerste publicatie, het gedicht 'Aanhoudende vorst'. In 1980 verscheen zijn dichtdebuut 'Maar nog zo goed als nieuw'.
Vanaf 1981 vormde hij samen met James Bordello (Peter Roose) het duo 'Twee Laatste Grote Poëtische Beloften Van Net Voor De Derde Wereldoorlog'.
In 1982 was hij uitgever en redacteur van het blad 'Het Zwarte Gat' (maar vier nummers).
In 1984 verscheen de bundel 'In de piste' met als thema dat inhoudelijk menselijk contact onmogelijk is. Ook verscheen de bundel 'Bagger'.
In 1985 verscheen zijn prozadebuut 'Een slagerszoon met een brilletje'. Hij ging ermee op visite bij Sonja Barend en werd een bekende persoonlijkheid.
In 1987 verhuisde hij van Gent naar Antwerpen. In 1988 verscheen de roman 'Alles moet weg'.
In 1990 verscheen de dichtbundel 'Hanestaart'.
In 1991 verscheen de autobiografische roman 'Kartonnen dozen'.
Hij schrijft al jaren bewierookte columns voor de HUMO.
Hij leeft en werkt in Antwerpen en Kaapstad. In 1996 ging hij officiëel samenwonen met Renee Los.
In 1997 maakte hij 'Ten Oorlog', een alternatieve theaterbewerking van de koningsdrama's van Shakespeare.

Hij is een fel bestrijder van het Vlaams Blok en in 2000 was hij lijstduwer van Agalev.

Hij won drie keer de Gouden Uil Publieksprijs en één keer de Gouden Uil Literatuurprijs.
In 2007 ontving hij de Gouden Ganzenveer voor zijn totaalwerk.
Hij won nog vele andere prijzen.

Zijn brillencollectie is opvallend en ludiek.

In 2009 verscheen 'Sprakeloos', over zijn gestorven moeder, die amateuractrice was en die na een beroerte haar spraak verloor. Hilde Van Mieghem zal het verfilmen en half 2013 verschijnt de film in de bioscopen.

Kom Tom, vergeet niet te dichten, ook al spekt je proza veel beter de beurs.

Schrijver: Joanan Rutgers, 31 maart 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.7 met 3 stemmen 164



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)