Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Tjitske Mussche: D'amour d'euroshop

D'amour d'euroshop

omdat het donker is omdat het dronken is
dan was hij man van soort zij vrouw van zijn
wees mijn euroshoppervangst vannacht het

zoeken shopt al schappenlang naar een huid
van habbekrats om samen in de bonus
om samen mee te zitten op een randje

van een bed zij wil hem bezoenen hij
chocofantasiedriekleurenijs hij wil haar halzen
in hapjes van achtennegentig cent per stuk hij

weet niet hoeveel euro maar wedden dat
zij airmiles krijgt en vliegen dat chipt
lekker op de klantenkutiskoningkaart - ach,

er is nacht groter dan dag en zo ziet zij hem
in duizend zoenen hij glimt naar haar want
zij heeft borsten want hij niet zij wisselen

van zweet omdat dat hoort zij doen hun best
te zuchten hij vraagt niet hoe haar naam te
vragen zij wenst hem wees niet mooi verpakt niet

lief schoonheid is zo eeuwend hij wil haar zij wil hem
morgen mierzoet ruilen zonder bon en zonder maar

(Revisor, 2001)


Tjitske Mussche is geboren in 1982 te Arnhem.

Na haar middelbare schooltijd (VWO-diploma te Huizen) verbleef ze een jaar op het Finse eiland Åland, waar ze een opleiding beeldende kunst deed en ze volgde een Zweedse taallessen aan een zogenoemde 'folkhögskola'.
Van 2001 tot 2007 studeerde ze Nederlandse Taal en Cultuur en Literatuurwetenschap aan de Universiteit van Leiden (een jaar) en de Universiteit van Amsterdam.
In 2005 studeerde zij tussentijds Zuid-Afrikaanse letterkunde aan de University of Stellenbosch, expliciet de post-apartheidsliteratuur.
Ze is tevens afgestudeerd voor Journalistiek en Media (2007 - 2009).

Ze publiceerde o.a. in: De Revisor, Krakatau, Parmentier, Bunker Hill en Rottend Staal Online. Verder in de bloemlezingen 'Vanuit de lucht' en 'Hier lonkt een spiegel'. Ook was ze eindredacteur van Amsterdam FM.

Tjitske is een zelfstandig journalist en radiomaker.
Sinds 2008 is ze lid van het collectief De Mediaridders.
Ze publiceerde verder in Het Parool, het Algemeen Dagblad en de VPRO-Gids. In 2005/2006 was ze lerares Nederlands in Huizen.
Ze gaf poëzieworkshops op middelbare scholen en ze was programmamaker bij de Stichting Perdu (Amsterdam).
In het internettijdschrift 'Kiez 21' verscheen een briefwisseling tussen Alfred Schaffer en haar, over de nieuwe Zuid-Afrikaanse poëzie.
Ze werkt o.a. voor het radioprogramma 'De Avonden', bijvoorbeeld over het Witsenhuis (Oosterpark) of over de Vlaamse schrijver Yves Petry (van 'De maagd Marino'), die ze interviewde in Brussel. Ze maakte reportages voor de VPRO, de NPS, BNN en het Parool.

In 2011 werkte ze aan het tv-programma 'Het Filosofisch Kwintet', gepresenteerd door Clairy Polak en Ad Verbrugge.

In plaats van gedichten maakt Tjitske nu 1Minuten, korte radioverhalen voor de VPRO (zie ook: http://weblogs.vpro.nl/1minuut/author/tmussche/).

Schrijver: Joanan Rutgers, 7 oktober 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.8 met 8 stemmen 133



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)