Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Bob Fosko: Ik wil je broer niet zijn

Ik wil je broer niet zijn

midden in de nacht hoor ik de bel
slaperig maar nieuwsgierig doe ik open,
daar sta je weer met je plastic zak
je zegt: 'ik wilde naar mijn broer toe lopen,'
maar ik ben je broer niet, stomme trut!
wel lekker hier komen slapen
en ondertussen effe lekker... ja...

ik wil je broer niet zijn
zie je dat dan niet
ik wil je broer niet zijn!
zie je dat dan niet?
ik ben geen familie van je
dat zou je wel willen he...
moet je kijken wat je doet...
zie je niet dat mijn handen trillen...
kom maar binnen hoor, ik maak wel chocola
maar dan moet ik weer naar bed
ik ga niet uren liggen lullen
zo is het maar net
ik wil je broer niet zijn
zie je dat dan niet
ik wil je broer niet zijn!
zie je dat dan niet?

ja, celibatair in me wollen onderbroek
lekker jouw broer liggen wezen...
het is mijn bed, het is mijn eigen bed
zie je niet wat je doet?
vind je het erg als ik bedank
jij slaapt niet bij mij
slaap jij maar lekker op de bank
ik wil je broer niet zijn
zie je dat dan niet
ik wil je broer niet zijn!
zie je dat dan niet?


Geert Timmers oftewel onder pseudoniem Bob Fosko is geboren in 1955 te Baarn.
Hij is afgekeurd voor de militaire dienstplicht vanwege non-coöperatief gedrag, lichte hartruis en een lui oog.
Hij studeerde aan de Academie voor Expressie in Utrecht, waar hij zijn latere vrouw, de tv-editor Vera Jong, ontmoette. Samen kregen ze drie kinderen.
In 1982 begon hij zijn acteurscarrière bij de Politie-academie door boevenrollen te spelen en hij speelde getraumatiseerde patiënten bij het Instituut voor Psychotrauma. Uiteindelijk speelde hij de straatmuzikant 'De Mop' in 'De Jantjes' en hij speelde de rol van Doolittle in 'My Fair Lady'.
In 1988 zat hij allereerst bij de Engelstalige band 'Scratch', maar omdat het Engels hem niet lag, richtte hij de Nederlandstalige groep 'De Steile Wand' op, een soort kloon van De Dijk. Omdat het hem allemaal te braaf was, richtte hij 'De Raggende Manne' op, samen met gitarist Thijs de Melker, drummer Anthony Delmonte Lyon (ex-Herman Brood) en bassist Wally Langdon. Hun debuutelpee 'Vijf Sessies' komt uit. In 1989 werd Wally vervangen door George Oostdijk, die weer door Michael Peet en die weer door Louis Ter Burg. Anthony werd vervangen door Palli Gudmundsson. Bob schold, tierde, zuchtte en schreeuwde. Wegens uitputtingsgevaren duurden hun concerten nooit langer dan drie kwartier. De elpee 'Knuppelhout' verscheen. In 1991 verscheen 'Brandende vlierbessen' met de hit 'Naar Binne'. Ze stonden op het Metropolis Festival in Rotterdam.

Hij maakte sketches voor de VPRO en enkele reclamespotjes. Ook kwam hij met zijn eigen lied 'Mijn vader is behanger'.
In 1992 verscheen 'Weense Pletterij'.
Met Slagter vormde hij Blunt Axe, met de zomerhit 'Ben d'r helemaal klaar voor'. In 1993 werd Louis vervangen voor Dick Schulte Nordholt.
In 1994 verscheen 'Zaad'. De succesformule was bijna uitgewerkt en Theo verliet de groep. Ro en Arnold vervingen hem.
In 1995 verscheen 'Rooie pap', met de liedjes 'Poep in je hoofd' en 'Grote bek'. Ze wonnen er een Lampje-prijs mee. In 1996 verliet Ro de groep.
Met de groep Hakkûhbar had hij succes met het lied 'Gabbertje'.
Ook scoorde hij met de groep Corrie & De Grote Brokken.
In 1998 verscheen de CD 'Omschudden'. De drummer Marcel trad toe. In 1999 werd de groep opgeheven, de rek was er definitief uit.

In 2001 schreef hij de geschiedenis van 'De Raggende Manne' in het boek 'Sodemieter op!'.
In 2006 stierf bassist Dick Schulte Nordholt aan een levercirrose in zijn huis in het Franse Grasse.
Tot 2004 zat Bob nog in de band 'Gorelev' en in 2006 won hij de Mus-prijs met het programma 'Nog meer rottigheid'. Met zijn groep 'Fosko' maakte hij in 2008 een tournee door Nederland, met o.a. teksten van Jan Arends en Armando.
Hij schreef vele hits voor de SP, o.a. 'Een mens is méér', 'Jij, Ik, Wij, SP' en 'Jan en Alleman'.

In 2011 verscheen zijn dichtbundeldebuut 'Blind op de oge' bij uitgeverij Nieuw Amsterdam.
In 2011 was hij aanwezig bij de Nacht van de Poëzie, waarbij hij o.a. het bovenstaande gedicht vol gepaste emoties voorlas.

Schrijver: Joanan Rutgers, 26 november 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.0 met 2 stemmen 268



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)