Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Volmaakte schoonheid en integriteit

(voor Catherine Fabienne Dorleac Deneuve (22 oktober 1943))

Je bent geboren als Catherine Fabienne Dorleac in Parijs, toen de stad in handen was van de Duitse militairen. Je vader was de acteur Maurice Dorleac (1901 - 1979) en je moeder was de actrice Renee Deneuve (1912). Je bent hun middelste dochter. Je oudere zus was Françoise Dorleac (1942 - 1967), die ook een actrice was. Je speelde samen met haar in de musical 'De jonge meisjes van Rochefort'. Françoise overleed door een auto-ongeluk, waarbij ze levend verbrand is. Het was het grootste verdriet in je leven en je hebt met veel moeite je filmcarrière doorgezet. Je deed het ook voor haar, als een liefdevolle nagedachtenis. Je drie jaar jongere zus is Sylvie en je zes jaar oudere half-zus is Danielle. Je zat op roomse scholen, maar je verzette je al gauw tegen deze religieuze dictatuur. Op je elfde speelde je al in de film 'Les collégiennes'. Op je zeventiende ging je samenwonen met de bijne dubbel zo oude Oekraïense regisseur Roger Vadim (1928 - 2000), die al twee keer gescheiden was. Op je negentiende kregen jullie samen zoon Christian Vadim in Boulogne-Billancourt. Een maand daarna ben je van Roger gescheiden en hebben jullie alle contact verbroken. Je brak door met de muzikale film 'Les Parapluies de Cherbourg', tevens nog steeds je lievelingsfilm. Op je eenentwintigste ben je met de Engelse fotograaf David Bailey (1938) getrouwd. In een interruptieperiode had je een sexaffaire met Clint Eastwood. Je speelde in 'Belle de jour' van Luis Buñuel, 'La Sirène du Mississipi' van François Truffaut, 'Tristana' van Buñuel en 'Repulsion' van Roman Polanski, waarin je voor het eerst een emotioneel afstandelijke vrouw speelde, maar juist daarom erotisch zo mysterieus en onweerstaanbaar. Met Truffaut (1932 - 1984)had je een sexaffaire en toen die mislukte, kreeg hij een zenuwinzinking. Op je twee-en-twintigste verscheen je naakt in de Playboy. Een waar collector's item. Op je achtentwintigste ben je gescheiden van David en je vond het huwelijk maar een verouderd concept en een valkuil. Je kreeg een liefdesrelatie met de acteur Marcello Mastroianni (1924 - 1996), met wie je in vier films hebt samengespeeld. Jullie kregen samen dochter Chiara, die nu actrice/zangeres is, ze was getrouwd met de zanger Benjamin Biolay en hun dochter Anna is jouw kleinkind. Na drie jaar zijn Marcello en jij gescheiden. Voor je rol in 'Le Dernier metro' van Truffaut ontving je de Cesar Award voor Beste Actrice. In 'The Hunger' van Tony Scott speelde je een lesbische sexscene met Susan Sarandon. Op je drie-en-veertigste werd je voor het eerst grootmoeder, want Christian en zijn vriendin kregen zoon Igor. In 1996 kregen Chiara en de beeldhouwer Pierre Thorreton hun zoon Milo. In 2010 kregen Christian en de journaliste Julia Livage hun dochter Lou. Je had een knipperlichtrelatie met mediatyfoon Pierre Thorreton, genoemd naar de Noorse God Thor. Je poseerde voor Chanel No 5 en in 1986 kwam je met je eigen parfum 'Deneuve'. Voor je rol in 'Indochine' van Regis Wargnier kreeg je een Cesar Award, een Academy Award voor Beste Actrice en een Oscar voor Beste Buitenlandse Film. Je speelde toprollen in 'Ma saison préférée' en 'Les Voleurs' van Andre Techine. Je speelde in 'Place Vendôme' van Nicole Garcia, waarvoor je in Venetië een Coupe Volpi voor Beste Actrice kreeg. In 'Dancer in the Dark' van Lars von Trier speel je naast de zangeres Björk. Je gloreerde in 'The Musketeer' van Peter Hyams en in '8 Femmes' van François Ozon, waarvoor je in Berlijn een Zilveren Beer kreeg. In 2005 verscheen je autobiografie 'In mijn eigen schaduw'. Je was de muze van Yves Saint Laurent (1936 - 2008) en je ontwierp ook een bril, schoenen, sieraden en wenskaarten. Je spreekt vloeiend Frans, Engels, Italiaans en Duits. Je hobby's zijn tuinieren, tekenen, fotografie, lezen, muziek, mode, antiek en decoratie. Je meest geliefde actrice is Marilyn Monroe. Je werd juryhoofd van het Filmfestival Venetië en in 2008 speelde je in je honderdste film 'Un conte de Noël' van Arnand Desplechin. Tijdens het Cannes Filmfestival werd je geëerd voor je uitzonderlijke bijdrage aan de Europese filmwereld. Je had graag nog de rollen van Eva Perron en Ana Karenina gespeeld. Je bent tegen de doodstraf en je werkte daarom nauw samen met Amnesty International. Je leverde tevens een petitie in bij de Amerikaanse ambassade. Je kwam ook op voor de socialistische politica Segolène Royal, net als Jeanne Moreau. Je speelde in de komedie 'Potiche' van Ozon en je speelde samen met Chiara in de musical 'Les Bien-Aimes' van Christophe Honore. Naast je hoogst indrukwekkende filmcarrière ben je één van de allermooiste vrouwen ooit, zelfs tot op hoge leeftijd, maar het is juist de combinatie met je geniale acteertalent die de goddelijke magie compleet maakt.

Schrijver: Joanan Rutgers, 20 augustus 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

1.2 met 8 stemmen 156



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)