Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een begenadigd unicum

(voor Edward Morgan Forster (1879 - 1970))

Je bent geboren in Londen en je was het enige kind van Alice Clara Wichelo en Edward Morgan Forster Llewellyn, een architect. Toen je nog geen twee was, overleed je vader aan tuberculose. Op je achtste erfde je achtduizend pond van je oudtante Marianne Thornton, wat genoeg was voor de rest van je leven. Je ging naar de Tonbridge School in Kent, opgericht in 1553 door Sir Andrew Judd. Van je achttiende tot je twee-en-twintigste ging je naar het King's College in Cambridge, opgericht in 1441 door koning Henry de Zesde. Op deze universiteit zat je bij de Cambridge Apostelen, een geheim, intellectueel genootschap, waarvan velen later de Bloomsbury Group vormden. Na de universiteit reisde je met je moeder door Europa. Op je zesentwintigste verscheen je debuutroman 'Where Angels Fear to Tread', wat in 1991 is verfilmd door Charles Sturridge (1951, Londen). Twee jaar later verscheen 'The Longest Journey' en weer een jaar later 'A Room with a View', wat in 1985 meesterlijk is verfilmd door Merchant Ivory Productions. Op je eenendertigste verscheen 'Howards End'. Tijdens de eerste wereldoorlog was je gewetensbezwaarde en werd je vrijwilliger voor het Rode Kruis in Alexandrië. Op je vijfendertigste reisde je door Egypte, India en Duitsland, samen met Goldsworthy Lowes Dickinson (1862 - 1932), een historicus, politiek activist en pacifist. Hij was homofiel en ooit verliefd op Roger Fry (1866 - 1934), een heterofiele kunstenaar, die op zijn dertigste trouwde met de kunstenares Helen Coomte. Ze kregen twee kinderen. Na veertien jaar huwelijk ging Helen voorgoed naar een inrichting. In 1920 maakte je nog een reis door India, deze keer als privé-secretaris van de maharadja van Dewas, Tukoji Rao de Derde. Je schreef het realistische boek 'The Hill of Devi'. Devi is een Moeder Godin van de Hindoes. Eigenlijks is dit boek onafscheidelijk verbonden met je roman 'A Passage to India', wat veertien jaar na 'Howards End' verscheen. Het is in 1984 verfilmd door Sir David Lean (1908 - 1991), die eveneens 'The Bridge on the River Kwai', 'Lawrence of Arabia' en 'Doctor Zhivago' verfilmde. Je ontving de James Tait Black Memorial Prize voor Fictie. Je publiceerde de brieven van Eliza Fay (1755 - 1816), een reizigster, die veel in Calcutta verbleef, waar ze ook gestorven is. In de jaren dertig en veertig werkte je voor de BBC Radio. In 1937 kreeg je een Benson Medal, toegekend door de Royal Society of Literature, opgericht in 1820 door koning George de Vierde. Je was een verborgen homofiel en je bent altijd vrijgezel gebleven, al had je wel een duurzame liefdesrelatie met Bob Buckingham, een getrouwde politie-agent. Met Bob en zijn vrouw vormde je een deel van gelijkgestemden, ook met Joe Randolph Ackerley (1896 - 1967), schrijver en redacteur van 'The Listener', het weekblad van de BBC. Hij was openlijk homoseksueel en hij had in India relaties met twee dienaren van de maharadja van Chhatarpur, die ook homoseksueel was. Ondanks zijn vele relaties, meestal voor geld gekocht, was Joe een eenzaam en ongelukkig mens. Hij verkocht ruim duizend brieven van jou, wat hem genoeg geld opleverde, om zichzelf dood te drinken. Hij stierf aan een hartinfarct. Dan was er nog de psycholoog en schrijver Walter John Herbert Sprott (1897 - 1971), professor in de filosofie aan de universiteit van Nottingham. De componist Benjamin Britten was een periode lid. De dichter Siegfried Sassoon (1886 - 1967) was erbij, die ook homofiel was, maar wel trouwde met Hester Gatty en samen kregen ze zoon George. Na twaalf jaar zijn Hester en hij gescheiden. Ook de schrijver Forrest Reid (1875 - 1947) was erbij en ja, ook hij was homofiel en hij schreef graag over de mannelijke schoonheid. Je woonde tot 1945 bij je moeder in West Hackhurst, die dat jaar overleed. Daarna woonde je tot 1961 in een huurhuis in Chiswick, Londen. Je overleed in Coventry aan een beroerte. Daarna verscheen je laatste roman 'Maurice', over homoseksuele liefde, in 1987 verfilmd door James Ivory.

Schrijver: Joanan Rutgers, 12 september 2012


Geplaatst in de categorie: idool

-0.2 met 5 stemmen 30



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)