Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Bloedmooie en verworden keizerin

(voor Louise Maria Augusta van Baden (1779 - 1826))

Je bent geboren op 24 januari 1779 in Karlsruhe en je was meteen een prinses uit het Huis Zähringen, sinds de elfde eeuw vernoemd naar het kasteel Zähringen, nu een ruïne met slechts één overeind staande toren. Je vader was Karel Lodewijk van Baden (1755 - 1801), die in 1774 trouwde met zijn nicht prinses Amalia Frederika van Hessen-Darmstadt (1754 - 1832). Je was hun derde kind. De anderen waren: Catharina Amalia, Caroline Frederika, Frederika Dorothea, Maria Elisabeth, Karel Frederik, Karel Lodewijk Frederik en Wilhelmina. Je opa en oma van vaderszijde waren Karel Frederik van Baden (1728 - 1811) en Carolina Louise van Hessen-Darmstadt (1723 - 1783). Je opa en oma van moederszijde waren Lodewijk de Negende van Hessen-Darmstadt (1719 - 1790) en Henriëtte Caroline van Palts-Tweebruggen (1721 - 1774), die bevriend was met Johann Wolfgang von Goethe, de schrijver Christoph Martin Wieland, op zijn beurt bevriend met de schrijfster Sophie von La Roche, en Johann Gottfried von Herder, dichter/filosoof. Ze was ook bevriend met Frederik de Tweede van Pruisen (1712 - 1786), een homofiele mensenhater, die het met zijn secretarissen deed. Je groeide op bij je toegenegen familie in Baden. Je had een bijzondere band met je moeder, met wie je tot je overlijden bleef schrijven. Op je twaalfde kwam tsarina Catharina de Tweede van Rusland (1729 - 1796) op bezoek en ze zocht een geschikte vrouw voor haar kleinzoon Alexander de Eerste (1777 - 1825), wiens ouders een beroerd huwelijk hadden, waardoor hij is opgevoed door een Zwitserse politicus. Catharina was weg van jou en de andere prinsessen van Baden en ze ontving je zus Frederika Dorothea en jou in haar paleis in Sint-Petersburg. Dat was in de herfst van 1792. Jij werd als de meest geschikte uitgekozen, omdat je veel schoonheid, charme en oprechtheid uitstraalde. Alexander was groot en knap en jullie werden verliefd op elkaar. Aanvankelijk gedroeg hij zich als een aarzelende stoethaspel, omdat hij nog jong was en niet wist hoe je met vrouwen moest communiceren. Vanwege zijn harkerige gedrag dacht jij dat hij niet echt van je hield, maar na verloop van tijd klikten de wagons in elkaar. Je hield zielsveel van hem en op je veertiende zijn jullie verloofd, terwijl je zus naar Baden terugkeerde en trouwde met Gustaaf de Vierde Adolf, koning van Zweden van 1792 tot 1809, toen hij werd afgezet en samen met zijn gezin gevangengezet in kasteel Gripsholms aan het Mälarmeer. Je studeerde Russisch en je werd lid van de Russisch-orthodoxe kerk. Voortaan heette je Elisabeth Alexejevne en je droeg de titel Grootvorstin van Rusland. Op 28 september 1793, je was nog maar veertien, trouwde je met de vijftienjarige Alexander. Je was timide en onbezonnen en niet echt opgewassen tegen je nieuwe taak. De overweldigende pracht en praal vervreemde je van jezelf en de koelbloedige machtsspelletjes aan het hof maakten je wanhopig en verdrietig. Je schrok je de blubber van alle seksuele escapades en het vele vreemdgaan van de hofleden onderling. Het vormelijke hofleven leek aan de binnenkant wel een broeierig bordeel. In die materiële overdaad leken vooral de erotische uitspattingen nog een kick te geven. Dat scheen er gewoon bij te horen, die extreme en liefst zeer gewaagde vrijerij. Tsarina Catherina vree met haar veel jongere minnaar Platon Zubov, die ook jou probeerde te verleiden, maar toen hij aan je borsten zat, gaf je hem een klap in zijn gezicht en bleef hij weg. Je voelde je eenzaam en je had heimwee naar Baden. Op je twintigste werd Maria Aleksandrovna geboren, die maar één werd, en zeven jaar later werd Elisabeth Aleksandrovna geboren, die ook maar één werd. Je werd verbitterd en depressief. Je had niet voor een troonopvolger kunnen zorgen en je wist hoe zwaar je omgeving daar aan tilde. Alexander's broer Constantijn Pavlovitsj werd de troonopvolger. Je haatte hem. In 1801 heeft je man, samen met enkele officieren, zijn vader tsaar Paul de Eerste vermoord om de troon te bestijgen. Jij steunde hem in dat moordplan en na de voltooiing ervan vond je dat hij zich maar over de misdaad moest heen zetten ten bate van Rusland. Hoe ontstond deze bikkelharde visie in jou? Geen troonopvolger, dan maar zo snel mogelijk je man de troon op duwen, al was een vadermoord daarvoor de snelste weg. Als jij maar zijn aanzien kon behouden. Na Maria Fjodorovna (1759 - 1828), de weduwe van tsaar Paul, was jij nu de belangrijkste vrouw aan het hof, waar je zichtbaar genoegen in schiep, ook al behandelde Alexander je als een vod, omdat hij jou op vreemde wijze de schuld van zijn troonopvolgersdrama en het vadermoordtrauma gaf. Behalve tijdens de ceremonies, dan deed hij schijnheilig hoffelijk en samen met jou de luxe diners nuttigen, deed hij met de grootste tegenzin. Je had geen vat op hem en in 1803 had hij vijftien jaar een intieme relatie met zijn minnares Maria Czetwertynska, de vrouw van prins Dimitri Naryshkin. Jij deelde inmiddels in de seksuele gewoonten van het hofleven en je vond je gerief bij Adam Czartoryski, een Poolse politicus, en daarna bij de aantrekkelijke kapitein Aleksej Okhotnikov, met wie je op 16 november 1806 een dochter kreeg, waardoor de diepgekrenkte, jaloerse, gifnijdige, psychopathische Alexander in 1807 Aleksej heeft laten vermoorden. In 1825 overleed Alexander onder mysterieuze omstandigheden en hij is opgevolgd door Nicolaas Pavlovitsj en niet door Constantijn, die de troon weigerde om te kunnen scheiden en opnieuw te trouwen met de Poolse gravin Johanna Grudzinska. Jij overleed op 16 mei 1826, zevenenveertig jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 15 oktober 2012


Geplaatst in de categorie: koningshuis

1.4 met 5 stemmen 179



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)