Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Zichzelf doodgemarteld om Christus' wil?

(voor Sint Catherina van Siena (1347 - 1380))

Je bent geboren op 25 maart 1347 in Siena. Je vader Giacomo di Benincasa was wolverver. Je moeder was Lapa Piagenti en de dochter van een dichter. Je woonhuis staat er nog steeds. Je was het vijfentwintigste kind en in Siena heerste de pest, waardoor al elf kinderen waren overleden. Je tweelingzus Giovanna ging naar een min en zij overleed ook. Op je tweede werd er een andere Giovanna geboren. Op je vijfde had je een eerste visioen van Christus, waarbij Hij jou zegende. Op je zevende beloofde je Christus je kuisheid. Je oudere zus Bonaventura overleed op haar kraambed tijdens een bevalling en niet lang daarna overleed de tweede Giovanna. Je werd overstelpt door verdriet en tot overmaat van ramp wilden je ouders dat je met de weduwnaar van Bonaventura ging trouwen. Je weigerde te eten als de weduwnaar niet betere manieren aanleerde en je sneed je lange haren af om minder behaaglijk te zijn. Je biechtvader Raymond van Capua (1330 - 1399), een Dominicaan, leerde je om een innerlijke cel te maken, waarin je veilig bent. Je zag je vader als Christus, je moeder als Maria en je broers als de apostelen. Een huwelijk werd opzijgeschoven. Op je zestiende werd je lid van de derde orde van Dominicus en tot je negentiende verbleef je in een kluis in de werkplaats van je vader. Je verzamelde voedsel en kleding voor de allerarmsten, je bezocht gevangenen en je verzorgde mensen met besmettelijke ziekten, wat anderen niet durfden. Veel mensen luisterden naar jou en ze hielpen je met liefdadigheidswerk. De zusters leerden jou lezen en schrijven. Op je zevenentwintigste moest je van de Dominicanen naar Florence, waar een commissie je veel vragen stelde, omdat ze jou verdachten van ketterij, maar dat konden ze niet ontdekken. Samen met je volgelingen reisde je door Midden- en Noord-Italië om een vernieuwing van het geloof te prediken, wat de totale liefde voor God inhield. Op je achtentwintigste ervoer je het Mystieke Huwelijk met Jezus en in Pisa, waar je de pestlijders hielp, ontving je de heilige stigmata, maar op jouw verzoek werd dat niet zichtbaar voor de mensen. Je ontving de communie van Christus zelf en Hij vertelde je, dat je je eenzaamheid moest verruilen voor het openbare leven. Je schreef vele brieven om de vrede tussen de republieken, vorstendommen en steden in Italië te bewerkstelligen. Je pleitte voor de terugkeer van het pauselijke hof van Avignon naar Rome. Je begon een lange correspondentie met paus Gregorius de Elfde (1329 - 1378), de zevende en de laatste paus in Avignon. De Franse kardinalen wisten de terugkeer van de paus naar Rome te dwarsbomen, maar jij was sterker dan zij en je reisde in 1376 naar Avignon, waar je eindeloos bleef praten tegen de paus, net zolang totdat je hem had overtuigd. Je overredingskracht was soms heel direct en gebiedend, want dan zei je luidkeels: 'Ik wil het!'. Zo sprak je niet alleen tegen de paus, maar ook tegen de wereldleiders en hooggeplaatste personen. Paus Gregorius weerstond de tegenstribbelende, Franse koning en de trotse kardinalen en hij keerde op 17 januari 1377 naar Rome terug. Op 22 juni 1378 werd je bijna vermoord door revolutionaire oproerkraaiers. Ze namen jou gevangen, maar je wist te ontsnappen, wat je vreselijk vond, want je was graag een martelares geworden. Tijdens het Westers Schisma was jij een aanhanger van paus Urbanus de Zesde (1318 - 1839), die met paus Clemens de Zevende (1316 - 1394) een tweestrijd teweeg bracht, want beiden beweerden de nieuwe paus te zijn, Urbanus in Rome, Clemens in Avignon. Clemens werd uiteindelijk een tegenpaus genoemd en er volgden nog meer tegenpausen, maar in 1417 kwam er met paus Martinus de Vijfde (1368 - 1431) een einde aan dit Westers Schisma, wat natuurlijk een giller was, maar niet voor jou. Je logeerde in Rome bij paus Urbanus, waar je edelen en kardinalen wilde overtuigen van de echtheid van deze paus. Ruim driehonderd brieven van jou zijn bewaard gebleven en je schreef 'De Dialoog van de Goddelijke Voorzienigheid'. Op 29 april 1380 overleed je in Rome. Je was drieëndertig jaar. Je extreme vasten (anorexia mirabilis) heeft je lichaam niet goed gedaan en de hosties waren niet voedzaam genoeg. Het drinken van pus uit de zweren en het eten van korsten en luizen van patiënten was ook niet echt gezond. Een hap kruiden per dag was ook niet afdoende. Je was ernstig verzwakt en verlamd. Slachtoffer van de kerkdogma's? In de fuik gelokt? Indirect vermoord? Hoeveel bloed kleeft er aan de roomse leer en hun serie heiligen? Je gestolen hoofd en een duim zijn begraven in de basiliek van San Dominico in Siena en de rest van je lichaam ligt in een sarcofaag onder het Hoge Altaar van de Santa Maria sopra Minerva in Rome. In 1461 ben je door paus Pius de Tweede heiligverklaard. Je bent samen met Sint Franciscus de patroonheilige van Italië en je bent kerklerares.

Schrijver: Joanan Rutgers, 20 december 2012


Geplaatst in de categorie: idool

-1.0 met 1 stemmen 1.074



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)