Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Hooguit voyeur

'k Heb geen idee waar zij het lef vandaan haalde en waar het op sloeg, weet ik nu nog niet... Feit is wel dat ik geen enkele waarde meer wil hechten aan onze gezamenlijke belevenissen. Deze zijn van generlei waarde geworden, inclusief de fysieke vormen. In allerlei poses bedreven wij de liefde. Haar favoriete lichaamshouding bij het vrijen in de herhaling... Nu spoor jij niet meer. Als ik moet uitleggen waarom dan ben jij minder intelligent dan jij je voordoet. Wees gerust; 'k kom jou tegemoet...

Ooit zei Mulisch: 'ALLEEN KUNST KAN HET MYSTERIE VAN HET LEVEN ONTSLUIEREN'.

Vereist is dan wel dat alle disciplines van muzische uitingen niet in de kiem worden gesmoord. Oók de gebundelde versie met de titel 'ROLLENDE STENEN' is niet aan jou besteed. Tijd heeft mij geleerd dat geen mens gelijk is. In principe een boeiend gegeven, daar variatie slechts boeit. Vindt u ook niet Goedheiligman? Naast Zwarte- hebben wij op de vijfde van de twaalfde inmiddels ook gekleurde Pieten. Hebt u, bedoel ik natuurlijk. Zij roetsjen sinds vorig jaar niet slechts door zwarte, lees: roet-geblakerde schoorstenen, maar komen tegenwoordig in allerlei kleuren, zoals blauw, wit/blank, rood, geel en groen uit uw schouw. Gelukkig in alle gevallen wel met cadeautjes, daar een pakjes-loze maand december is te vergelijken met een Jezus zonder doornenkroon of een profeet zonder groene mantel en tulband.

'LES MISSIONNAIRES' is een tekening van Gustav Klimt. Zowel geboren als gestorven te Wenen op respectievelijk 14 juli 1862 en 6 februari 1918. De gevestigde orde waardeerde het werk van Klimt allerminst. Die beoordeelde zijn werk als pornografisch. 'DE MAAGD' uit 1913, olie op linnen, 190 bij 200 centimeter, toont een aantal jonge vrouwen die in een circulaire positie met elkaar zijn verweven. Dit werk bevindt zich in de collectie van het Nationaal Museum te Praag. 'DIE JUNGFRAU', diezelfde maagd, is een van Klimts latere werken; groot en bijna vierkant toont het een aantal jonge vrouwen wier lichamen dus vanuit een rondlopende beweging met elkaar zijn verstrengeld. Het cyclische aspect van dit werk van Klimt, het lijkt soms of de jonge vrouwen verdrinken, benadrukt hiermee het idee van wedergeboorte.

De jonge vrouw die, of het meisje dat het middelpunt vormt in haar open kokerachtige jurk staat symbool voor nieuw leven, een nieuw begin, waar de wording van het vorige leven nog niet is voltooid. Lichamelijkheid contrasteert met het decor, hoewel uiteindelijk alles in elkaar overvloeit...

Weelderige kleuren die sterk afsteken hebben een zowel magische als potente uitstraling. De rijkdom aan ornamenten wekt de indruk van een oosterse sfeer. Het is een droomwereld met de man in een rol als hooguit gluurder die zich verlekkert; een rol die Gustav Klimt ooit de enige waardige voor een man noemde. Op afstand, in verbazing... .

Praag, juni 2011

Schrijver: Annejan Kuperus, 16 augustus 2014


Geplaatst in de categorie: kunst

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 560



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
21 augustus 2014
Heer Annejan Couperus, je bent dus een Fries, ik een Groninger en het is algemeen bekend, dat die twee elkaar niet liggen.
Globaal: verstand versus gevoel. Je kaatst de kwalificatie 'warrig' meteen terug naar mij, wat je afweermechanisme zal zijn. Mijn werk ken je niet, zeg je, terwijl je wel kritiek levert op mijn speurneuswerk, dat inderdaad qua belangrijkste informatie van Google komt, maar als je BETER zou lezen, wat niet je beste kant is, dan zou je de verschillen merken en waar ik het nodig acht, mijn persoonlijke inmenging. Het is net iets meer dan gekopieerde informatieoverdracht, want anders zou ik de drive niet meer voelen. Probeer jij je maar eens in zoveel mensen aandachtig in te leven en hun levens leesbaar onder de aandacht te brengen! Dat doe je niet, omdat je dat monnikenwerk niet op je wil nemen. In die zin is het al behoorlijk zeldzaam, dat ik al die tijd en energie erin steek en free-lance wel te verstaan. Ik zoek de mensen, waar ik het over wil hebben zorgvuldig uit, omdat hun levensgeschiedenissen mij raken. Net zo als jij Rousseau in het zonnetje hebt gezet. Ik beweer geen specialist in al die mensenlevens te zijn, dat zou niet kunnen, alleen al qua onderzoekstijd niet, maar door mijn jarenlange ervaring als schrijver en hagiograaf, als helderziende en spiritueel verlichte, als ervaringsdeskundige en psychiater, als medium en scherp verbanden leggende, weet ik volgens mijzelf iedere keer weer een boeiend stuk menselijke geschiedenis op te vissen en bloot te geven. Ik schrijf geen boekwerk van 500 bladzijden over hen, maar ik kies de belangrijkste elementen en als ik niet-vermelde verbanden ontdek, dan schrijf ik die op.

Waar denk je dat schrijvers hun informatie vandaan halen? Iedereen leent van elkaar. Ik maak korte metten met het wijdverbreide waanidee, dat schrijfwerk altijd per definitie origineel moet zijn. Daarbij vervorm en herschep ik. De hoofdtaak is vooral om lezers voor andere mensen te laten interesseren. Er is genoeg op internet te lezen en ik beschouw mij tegenwoordig dan ook als een internetschrijver. Mijn beschouwingen zijn verre van onzinnig, bistro-cowboytje, maar blijf vooral enkel en volstrekt in jezelf geloven en schoffeer de rest, dan kom je er wel, in de literaire goot!...
Naam:
Annejan Kuperus
Datum:
17 augustus 2014
Email:
ajkuperushotmail.com
Berichtje voor Joanan:

Net als jouw naam, schept die van mij ook wel eens verwarring; hoewel geboren en getogen Fries, bevind ik mij veel buiten de grenzen van deze prachtige provincie. Daar volgens jou, een enkele keer hoor ik het vaker, mijn naam anders doet vermoeden, ben ik 100% man.
'k Ben alleen al trots op mijn naam, daar ik ben vernoemd naar mijn opa, een ondernemer uit het noorden van ons land.

Van alle lezers ben jij de enige die veel van mijn inzendingen warrig vindt. Neem van mij aan dat dit ALLES zegt over jou en helemaal NIETS over mijn beschouwingen; die zijn niet warrig i.t.t. zeer waarschijnlijk jouw hoofd. Net als Gustav Klimt ben ik een vrouwenliefhebber. Jij zou meer van mijn werk moeten lezen, hoewel jij dit volgens mij wel doet, alleen dan BETER!
Jouw werk ken ik niet, hoewel jij regelmatig een inzending de deur doet uitgaan. Inmiddels weet ik wel dat Google jouw favoriete site is, waarvan jij klakkeloos kopieert. Niet onwaar, daarentegen wel uiterst unfair.
Als ik jou was, beste Joanan, zou ik eerst enige research doen, voordat jij jouw onzin gaat spuien, zowel in jouw schrijfwerk als bovenal jouw kritiek...
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
16 augustus 2014
Je warrige inzending gelezen. Je bent duidelijk een mannenhaatster en je gebruikt de vrouwenliefhebber Gustav Klimt daarvoor! Je probeert je afgelopen, lesbische relatie te relativeren met kunstzinnige humbug. Onzin, brokkenmaakster, want de man is meer dan een perverse gluurder, immers de grootste veroorzaker van het vrouwelijke orgasme! Je al te lesbische visie over de man deugt voor geen millimeter! Klimt tot je eigen gewin vervormen, is ook uiterst unfair en onwaar!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)