Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Omnia - Etrezomp ni Kelted

Omnia is een neoceltic paganfolkband. Paganisme is het heidendom en meergodendom. De zanger/songwriter is Steve (Sic) Evans. Zijn vrouw Jennifer (Jenny) van der Harten is zangeres/harpiste. Hun zoon heet Damien-Raven. De andere leden zijn: Daphyd Sens, Rob van Barschot en Satrya. Daphyd zingt en hij bespeelt de didgeridoo, de slideridoo en de mondharp. Rob doet de drums en percussie en Satrya de gitaar.

In 1994 werkte Steve samen met Walter Maioli, een Multi-instrumentalist en componist, die oude muziekinstrumenten onderzocht. Samen maakten zij prehistorische en vroeg-Romeinse muziek voor het themapark Archeon in Alphen aan de Rijn. In 1995 begon Steve de Gallo-Romeinse band Pantheon. Ze speelden composities, gewijd aan de vele goden en godinnen van de klassiek-Romeinse tijd en de Keltische IJzertijd. Ze speelden op zelfgemaakte dubbele fluiten en schalmeien.

In januari 1996 werd het historische theatergezelschap Omnia opgericht. De kostuums en rekwisieten werden door Sic en Misja van Laatum gemaakt. Omnia is afgeleid van de leus 'Omnia chaos est' (= Alles is chaos). De chaostheorie is dus veel ouder, dan wij denken. Van 1996 tot 2002 waren er optredens op reënsceneringfestivals en in grote musea, gericht op Keltische of/en Romeinse geschiedenis, zoals het Archeosite Aubechies in België en het Archeologisch Park Xanten in Duitsland. In 2002 debuteerden ze op een niet-historisch festival, de Elf Fantasy Fair.

In 2002 kwam Jennifer bij Omnia. Jennifer speelde vanaf haar vijfde op de piano en als tiener studeerde ze muziekonderwijs aan het Conservatorium van Amsterdam. Ze is klassiek geschoold en ze is bedreven in Ierse, Bretonse en Schotse folkmuziek. Op een dag gooide ze haar piano uit het raam en ging ze naar Ierland en Californië om de Keltische harp te bestuderen. Ze kreeg les van Janet Harbison, Aoibhell en chief Harper van het Faery Hof. Jennifer speelde voor Omnia bij Anuna, Shantalla, Finglas en Lazarus Harps. Haar enigste solo-album heet 'Beltaine'. Sinds haar komst bij Omnia spelen ze PaganFolk.

Omnia speelde o.a. op de Gothic en Fantasy Fair in Rijswijk, de Midwinter Fair in Archeon en het Castlefest in Lisse. Steve en Jennifer schreven elk Omnia-album, namen het op en produceerden het bij hun eigen platenmaatschappij PaganScum Records. In 2004 verscheen het album 'Crone of War', met 'Morrigan' en 'The Wylde Hunt'. In 2007 verscheen 'Alive!', met 'The Elven Lover' en 'Wytches Brew', twee in schoonheid en inhoud uitblinkende nummers. In 2007 verscheen ook 'History', met het magnifieke nummer 'Etrezomp ni Kelted', waar mijn hart telkens weer zeer bij van wordt. Steve geeft vooraf aan dit nummer een les in ware rijkdom.

In 2010 verscheen 'Wolf Love', met 'Dance until we Die', 'Moon' en 'Wolf Song'. Dit kan de wolf in mij zeer waarderen. In 2011 verscheen 'Musick and Poëtree', met 'I don't speak human' en 'Xtatica'. Met 'I don't speak human' doen ze in zekere zin een consessie met de Engelstalige massamuziek, maar behouden ze tekstueel hun krachtdadig tegengeluid. Als natuurminnenden zijn ze zwaar vijandig jegens de moderne culturen, die Moeder Aarde kapot maken en kortzichtig/blindelings uitbuiten. In hun vrije tijd praten Steve en Jennifer dan ook met de bomen, dieren en planten, wat hun inzichten versterkt. Hasjgebruik wordt ook als een natuurlijke gave dankbaar genuttigd. Ze laten hun menselijke vrijheid niet door de aardeverkrachters inperken. Blijkbaar zijn ze van mening om met evenveel boosheid op de aardeverkrachters te moeten reageren, door in hun lied totaal onverwachts en knap ordinair als band 'Fuck you!' te zingen en dat met vijf opgeheven middelvingers. Naar mijn mening is dit een stap te ver, want ze verkwanselen daarmee hun integere muziek.

In 2012 verscheen 'Live on Earth', met het indrukwekkende, meeslepende, louter instrumentale 'The Sheenearlahi Set'. De bandleden van Omnia bespelen verder o.a. de draailier, de bouzouki, de doedelzak, het hakkebord, diverse fluiten en diverse drums, zoals de darbukka, de doumbek, de bohrán en de davul. Ze zingen in het Engels, Iers, Breton, Fins, Duits, Nederlands, Zweeds, Welch, Latijn en Hindi.

In 2014 verscheen het album 'Earth Warrior', waarbij de titelsong net zo fanatiek vijandig is als 'I don't speak human'. Ze gaan zelfs een stapje verder, door allerlei gevechtsattributen te tonen in hun videoclip. Het doet me denken aan de film 'Rain Forest', waarin indianen met speren naar (oorlogs)vliegtuigen gooien. Als je in oorlogstuigvergelijkingen denkt, komt het allemaal behoorlijk potsierlijk over, maar zielsmatig gezien is de krijgsmoed van de Omnia-clan veel meer verheven en qua inborst liefdevol goddelijk. Als kleine, natuurgebonden krijgsmacht staan zij juist volkomen in hun recht en de aardeverkrachters met hun massavernietigingswapens natuurlijk absoluut niet. Omnia verdedigt onze Keltische roots, zij het soms wat onhandig, namelijk met dezelfde agressieve stupiditeit als van hun tegenstanders. Ze kunnen beter blijven doen, waar ze het beste en onverslaanbaar in zijn, namelijk de aardse leefwereld met zoveel mogelijke, vredelievende, aarde- en menshelende oermuziek vullen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 31 december 2014


Geplaatst in de categorie: muziek

3.7 met 3 stemmen 109



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
31 december 2014
Email:
gabrielamommersyahoo.com
Muziek die de ziel raakt.

Waar agressie is, dient men inderdaad liefde te brengen. Woede is vuur. Vuur met vuur bestrijden is zinloos. Aanwakkeren met lucht ongewenst. Liefdevol temperen of doven met water of aarde. Muziek is gevoel, is water, is helend. Met je analyse deze keer helemaal eens.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)