Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Dubbelgangers

Wonen en werken doet zij in New York alwaar zij in de laatste week van september van het jaar 1955 het levenslicht heeft ontmoet en opgezogen; haar oeuvre, dat bijna vier decennia omspant, bestaat uit bijzondere beeldhouwwerken, een vanaf de jaren '90 van de vorige eeuw gestaag toenemend aantal tekeningen, inspirerende installaties en fascinerende fotografie. Fotowerken die ons als mensen doen nadenken over het verstrijken van de tijd. Daarnaast heeft Horn, de kunstenares aan wie deze beschouwing is gewijd, glassculpturen vervaardigd die vloeibaar lijken.

-Wat is de kern van een mens?
-In hoeverre blijf je wie je bent als jij door de tijd
verandert?

Exact dit thema is de leidraad van een paar van haar beste werken in Museum De Pont te Tilburg. Tijd speelt met ons mensen en soms ook is het tegenovergestelde het geval. Wij spelen met tijd, hoewel die ons vaak, mij althans, te snel af is. In een sportwedstrijd kan vaak de tijd niet snel genoeg gaan, terwijl het tegendeel waarschijnlijk vaker het geval is... .

IJsland, met name het ruige landschap en het weer, vormen voor Roni Horn een onuitputtelijke bron van inspiratie; naast boeiende beelden en inspirerende installaties maakt zij tekeningen, foto's en fotoboeken.

In Museum De Pont te Tilburg is werk van Roni Horn te zien met het accent op werk van het laatste decennium. OPPOSITES OF WHITE uit 2006-2007 bestaat uit twee vormen van massief gegoten zwart en kleurloos glas, elk rond een gewicht van 2000 (tweeduizend!) kilo. Met als vertrekpunt de Minimal Art is Roni Horn een volledige eigen, persoonlijke weg gegaan. Haar oeuvre heeft verschillende raakvlakken met de collectie van het Kröller-Müller Museum (K-MM). Binnen de veelheid aan uitingen die voor haar werk kenmerkend is, heeft het K-MM voor een beeldbepalend gebeeldhouwd, dus sculpturaal werk gekozen. Daglicht en contact met buiten zijn fundamenteel voor de ervaring en beleving van Horns werk. Bij daglicht is een complexiteit, een gesteldheid van ingewikkeldheid die uit deze, de door Horn gebruikte materialen, tevoorschijn komt. Puur daar dit louter van belang is.

De verschillende uren van de dag, zowel de seizoenen lente en zomer als herfst en winter, zon en regen, de wind die hoge bomen teistert... . Onder en gedurende al deze omstandigheden toont die OPPOSITES OF WHITE zich anders; de sterke band met zowel natuur als de elementen maakt het hiervoor beschreven werk van Roni Horn tot een perfect Kroller-Mullerwerk. Zeer passend op de verademende Veluwe. Fundamentele thema's als identiteit als een niet vaststaand gegeven, het werken met zowel paren als dubbelgangers als ook de relatie van het werk tot de toeschouwer en het gegeven van de voortdurende veranderlijkheid van licht, weer en wind karakteriseren (ook dit) werk van Roni Horn...!

Schrijver: Annejan Kuperus, 18 maart 2016


Geplaatst in de categorie: kunst

4.2 met 4 stemmen 139



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)