Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De geheime druk van het anders zijn

(voor Ulla Ebba Ingegerd Billquist (1907 - 1946))

Je bent geboren op 14 augustus 1907 in Eslöv, Zweden. Je vader was een militair en je moeder heette Gerda. Toen je zes maanden was, overleed je vader door een hersenvliesontsteking. Je groeide op in Eslöv, Värnamo en Örebro. In 1925 ontmoette je in Örebro de acteur/schrijver Erik Fritiof Billquist, met wie je in 1926 trouwde. In 1926 zong je voor het eerst op de radio. Je oudere zus was Margaret Schönström, die ook zangeres was en getrouwd met de entertainer Thor Modéen. Tijdens je eerste huwelijk heb je in het Norrbotten berggebied geprobeerd om jezelf dood te schieten, maar een berggids verhinderde dat. Erik was werkzaam bij de stadsschouwburg van Helsingborg. Via hem had je jouw zangdebuut in het theater. In 1927 werd jullie dochter Asa geboren.

Via je stiefbroer Thor Modéen speelde je in de revue in het Odeon Theater in Stockholm, naast de zanger/acteur/revue koning Ernst Rolf Ragnar. Ernst probeerde zich in 1932 te verdrinken, waardoor hij een longontsteking kreeg, waaraan hij alsnog stierf. Hij werd 41 jaar. In de revue circuits van Stockholm ontmoette je een geheim gehouden, lesbische geliefde. In jouw tijd werd homoseksualiteit nog steeds als een mentale afwijking, ziekte en misdaad beschouwd.

In december 1929 verscheen je debuutalbum 'Parfum Ballade' bij het platenlabel Pathé. De albums 'Een enkele vinger', 'Fusyjama' en 'Welke vrouw wil, wil ik' volgden. In december 1930 verscheen 'Anna Aurora' bij Columbia Records. In 1930 verschenen ook 'Lullaby' en 'Casanova'. In 1933 verschenen 'Zigeuners, jullie hebben mijn hart gestolen' en 'Je zwarte zigeuner'. In februari 1934 verscheen 'Een zachte knipoog'. In 1934 zijn Erik en jij gescheiden. Je succesjaren waren in de tweede helft van de dertiger jaren en tijdens de Tweede Wereldoorlog. In 1936 hertrouwde je met de regisseur Curt Wolmar Sjögren. In april 1938 verscheen 'Er is de grote, grote liefde'. In januari 1939 verscheen 'Ik heb een deuntje' en op 8 mei 1940 'Mijn Militair' bij Sonora in Stockholm. Dit was je grootste succesalbum. In 1973 werd het lied 'Mijn Militair' het themalied voor de tv-serie 'Ergens in Zweden'.

Tijdens de oorlog trad je op voor de soldaten en was je zeer bemind. In 1942 verschenen 'Rond de kleine huisjes in de steegjes van de haven' en 'Koop rozen, monsieur'. In 1942 zijn Curt en jij gescheiden. In 1943 hertrouwde je met de componist/pianist/accordeonist Gunnar Arvid Hahn. In 1944 verscheen 'Tel de gelukkige momenten uit het verleden' en in 1945 'Tot ziens'. Gunnar en jij waren in scheiding, zij het niet officieel. Je laatste opname was 'Chickery Chick' van het Willard Ringstrand orkest. Drie dagen later, op 6 juli 1946, pleegde je zelfdoding in de keuken van je woning aan Nybrogatan 77 in Stockholm. Je zou die dag in het People's Park in Karlstad optreden. Op maandag 8 juli 1946 werd je ontzielde lichaam door Curt en de politie gevonden. Je was op het hoogtepunt van je carrière en zeer geliefd.

Je bent op de keukenvloer gevonden. Je armen lagen over je borst en je hoofd op een kussen. Je kampte ook met je verslaving aan alcohol, cocaïne en morfine. Er was geen afscheidsbrief. Wel lag er nog een kussen naast je. Je lange, geheime, lesbische geliefde had naast je gelegen, maar ze is uit paniek weggevlucht, al wilden jullie samen door het gas gaan hemelen. Wellicht was jij al weg en heb je niets van haar vlucht gemerkt. Je geheime minnares uit de tijd van de revue circuits in Stockholm was buiten kijf de zangeres/actrice Sarah Stina Leander. Je goede vriendin Brita Conradsson had je die laatste dag nog gebeld en zij wist dat Sarah, die vele malen meer beroemd was, jouw geheime beminde was, maar ze had beloofd haar naam nooit te noemen. Je werd 38 jaar en je bent begraven in de Noord-begraafplaats van Stockholm.

Schrijver: Joanan Rutgers, 25 april 2016


Geplaatst in de categorie: idool

3.7 met 3 stemmen 36



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)