Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een Russische tovenares in Indiase sexmagie

(voor Maria de Naglowsk (1883 - 1936))

Je bent geboren als Mariya Naglovskaya in 1883 in Sint-Petersburg. Het kan dat je Rasputin en Julius Evola hebt gekend en dat je een liefdesrelatie met hen hebt gehad. Je vader was een provinciale gouverneur van Kazan. Op je twaalfde was je wees en je bent opgeleid in het exclusieve en aristocratische Institute Smolna. Omdat je een liefdesrelatie met de gewone, Joodse Moise Hopenko kreeg, ontstond er een breuk tussen jou en jouw aristocratische familie. Samen met Moise ging je naar Berlijn en naar Genève, waar jullie getrouwd zijn. Jullie kregen drie kinderen.

Rond 1910 verliet Moise jou om naar Palestina te gaan. Jij was schoollerares, dichteres en journaliste, maar je radicale publicaties brachten je in de gevangenis en er dreigde uitzetting uit Zwitserland. Rond 1920 verhuisde je naar Rome, waar je weer als journaliste werkte en waar je de filosoof/schilder/esotericus Julius Evola ontmoette, die hallucinogene drugs gebruikte om diverse staten van bewustzijn te ervaren.

In 1929 verhuisde je naar Parijs, waar je occulte seminars gaf over jouw ideeën over seksmagie. Daar kwamen bijzondere avant-garde schrijvers op af, o.a. Julius Evola en de Lost Generation occultist/ontdekkingsreiziger/kannibaal William Seabrook, die alcoholist, satanist, vodouist en sadist was en zelfdoding pleegde door een overdosis drugs. Verder waren Man Ray en André Breton present. Deze samenkomsten resulteerden in de oprichting van de Broederschap van de Gouden Pijl.

In Parijs werd je 'La Sophiale de Montparnasse' genoemd, vanwege je leringen over satanisme en seksmagie. Je zag Satan als een kracht in de mensheid en niet als een externe, werkelijk kwade, destructieve geest. Je zag Satan als een symbool van verlangen naar vrijheid en vreugde. De vrouw speelt een passieve rol als lustobject en als aanbeden object, die op het altaar wordt genomen. Bovendien moeten de priesteressen blondines zijn. Deze visies getuigen niet echt van feminisme en anti-racisme, volgens mij. Het is zelfs vrouwonvriendelijk en vrouwvernederend, net zo stupide rolbevestigend als in de pornografie.

In 1931 vertaalde en publiceerde je in het Frans gepubliceerde en ongepubliceerde geschriften van Paschal Beverly Randolph over seksuele magie en magische spiegels. Hierdoor vormde jij de latere invloed van Randolph in de Europese magie. Je beschreef ook mondelinge leerstellingen van Randolph, althans, dat beweerde je. In 1932 verscheen je semi-autobiografische novelle 'Le Rite Sacré de L'Amour magique' en het mystieke handleidingsboek 'La Lumière du sexe', een inwijdingsboek tot de Broederschap van de Gouden Pijl. Later verscheen nog 'Le mystère de la pendaison', een boek over geavanceerde, seksuele, magische praktijken.

In 1935 hield je een toespraak in de Club de Faubourg, waarin je werd aangekondigd als de High Priestess of Love of the Temple of the Third Era. Je sprak over magie en seksualiteit, over wat Magische Coïtus is en wat het Symbolische Serpent is. Je publiceerde de krant 'La Flèche', waarin jij en andere occultisten schreven. Er verschenen 20 uitvoeringen. Je beïnvloedde ook de surrealistische kunstbeweging. De filosoof/essayist Sarane Alexandrian, de laatste secretaris van André Breton, schreef een detaillistische biografie over jou. Op 17 april 1936 overleed je in Zürich. Je werd 52 of 53 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 29 augustus 2016


Geplaatst in de categorie: idool

4.5 met 4 stemmen 150



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
30 augustus 2016
Je brengt een interessant thema onder onze aandacht. Een thema dat in ieder geval mijn aandacht heeft, gezien ook mijn column 'Seksualiteit en Spiritualiteit, op deze site gepubliceerd op 22 juni 2014. De leer van de seksuele magie van Isis en de alchemie van Horus, waar ik destijds over schreef, nader uitgewerkt in 'Het Magdalena Manuscript' van Tom Kenyon en Judi Sion, is bedoeld voor positieve energie en positieve verandering, in dienst van het Licht.

Het is jammer dat zoveel religieuze sekten met seksuele rituelen menen het Duister te moeten dienen. De methoden van de Broederschap van de Gouden Pijl, zoals ook in jouw beschouwing hier beschreven, zijn inderdaad seksistisch te noemen en lijken ver af te staan van de tantrische methodiek die Yeshua en Magdalena in hun relatie toepasten. Het lijkt eerder een relatie te hebben met de seksuele rituelen uit de film 'Eyes Wide Shut', waar de vrouwen weliswaar niet blond zijn, maar wel allemaal hetzelfde gekleed gaan en met masker op in de rituelen tot lustobject worden gereduceerd.

Een oud thema overigens dat in vele, ook niet-spirituele/niet-occulte verhalen terugkomt. Zoals in Histoire d'O, waar de kleur haren er niet toe doet, maar de vrouwen ook allemaal hetzelfde gekleed gaan en altijd beschikbaar moeten zijn voor de aanwezige mannen. Een verhaal dat nota bene door een vrouw geschreven is en een klassiek erotische bestseller werd. Mogelijk dat het succes van deze erotische verhalen terug te voeren is op de seksueel-occulte riten van broederschappen als de Gouden Pijl. Je weet maar nooit van welke sektes Pauline Réage (Anne Desclos) lid was, of mee bekend was, en wie weet haalde ze daar haar inspiratie vandaan.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)