Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Zo zacht van inborst en keihard te pletter gevallen

(voor Eva Bonnier (1857 - 1909))

Je bent geboren als Eva Fredrika Bonnier op 17 november 1857 in Stockholm. Jouw familieleden waren vooraanstaande uitgevers. Jouw vader Albert Bonnier was ook een uitgever. Je studeerde de schilderkunst bij Johan August Malmström, een professor aan de Koninklijke Zweedse Academie van Beeldende Kunsten, waar jij in 1878 naartoe ging. Samen met jouw vriendin Hanna Hirsch, ook een kunstschilderes, ging je in 1883 naar Parijs.

Hanna was de dochter van een Joodse muziekuitgever en zij studeerde ook bij Malmström. In Parijs deelden jullie een atelier en jullie studeerden aan de Académie Colarossi. Jij kreeg o.a. les van de kunstschilder Pascal Dagnan-Bouveret, een leerling van Alexandre Cabanel en Jean-Léon Gérôme. Hanna werd beïnvloed door Edouard Manet en Jules Bastien-Lepage, die in 1884 in zijn atelier aan de rue Legendre door kanker overleed. Hij werd 36 jaar. Zijn schilderij 'Jeanne d'Arc' is echt van een verbluffende schoonheid.

In 1887 werd Hanna's portret van de Finse beeldhouwer Venny Soldan door de Parijse Salon geaccepteerd. In 1887 ging Hanna terug naar Stockholm en trouwde ze met de kunstschilder Georg Pauli, die ze rond 1910 portretteerde. In 1889 kreeg jouw schilderij 'Muziek' een eervolle vermelding op de Parijse Salon. Jij werkte in een realistische stijl, met impressionistische invloeden.

In 1889 ging je naar Zweden terug en maakte je vooral portretten, meestal in opdracht. Je portretteerde o.a. de schrijver Oscar Ivar Levertin, die op zijn 44-ste door tuberculose overleed, de industrieel Hjalmar Lundbohm, de beeldhouwer Per Hasselberg, de schrijfster Victoria Benedictsson, die op haar 38-ste zelfdoding pleegde met een scheermes, en Rebecca Nathanson Kempff. Met het geld dat je verdiende, deed je na 1900 veel filantropisch werk, zoals het bekostigen van een fonds voor de verfraaiing van Stockholm, wat ten eerste schilderijen en sculpturen in openbare ruimten en instellingen opleverde, zoals in de Koninklijke Bibliotheek, de Universiteit van Stockholm en diverse scholen in Stockholm.

In 1904 verhuisde je naar de kustplaats Dalarö, waar je samenwerkte met Anders Zorn en Richard Bergh. Je leed aan zeer ernstige depressies, die niet adequaat werden behandeld, en de laatste jaren van jouw getormenteerde leven maakte je steeds minder kunstwerken.

Op 13 januari 1909 pleegde je zelfdoding door uit het raam van jouw hotel in Kopenhagen te springen. Je werd 51 jaar. Ik denk meteen aan jouw schil(opende)derij 'Herstellende' uit 1890. Ik zie je oerpijn, je intense kwetsbaarheid en je noodlottige breekbaarheid daarin. Ook jouw zelfportret uit 1886 spreekt boekdelen aangaande jouw zielsdiepe lijden. De kunstzinnige schoonheden wisten je niet van het suïcidale duister in jouw psychische kerkers te bevrijden.

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 januari 2017


Geplaatst in de categorie: idool

4.3 met 3 stemmen 48



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)