Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een dikke vriend van Gustave Courtois

(voor Pascal Dagnan-Bouveret (1852 - 1929))

Je bent geboren als Pascal-Adolphe-Jean Dagnan-Bouveret op 7 januari 1852 in Parijs. Je was de zoon van een Parijse kleermaker en je werd door jouw opa Gabriel Bouveret opgevoed, nadat jouw vader naar Brazilië emigreerde. Vanaf 1869 studeerde je aan de École des Beaux-Arts in Parijs, waar jouw leermeesters Jean-Léon Gérôme en Alexandre Cabanel (1823 - 1889) waren. Cabanel een leerling van François-Édouard Picot, die in 1819 succes oogstte met zijn schilderij 'L'Amour et Psyche'. Picot was weer een leerling van de neoklassieke schilders François-André Vincent en Jacques-Louis David.

Je ontmoette de naturalistische schilder Jules Bastien-Lepage (1848 - 1884), die jouw vriend werd. Hij was afkomstig uit een eenvoudig milieu van landbouwers in Damvillers nabij Verdun. In 1870 debuteerde hij met een portret, dat onopgemerkt bleef. Later kreeg hij succes met zijn portretten van o.a. de Prins van Wales, Juliette Drouet en Sarah Bernhardt. Hij overleed op zijn 36-ste door kanker in zijn atelier aan de rue Legendre in Parijs. In 1876 werd je tweede tijdens de Prix de Rome. Vanaf 1885 bezocht je geregeld Bretagne, waar je veel werd geïnspireerd voor jouw schilderijen.

Je was ook beïnvloed door Gustave Courtois (1852 - 1923), die door Jean-Léon Gérôme werd gestimuleerd. Tijdens de Wereldtentoonstelling van 1889 kreeg je een eremedaille voor jouw schilderij 'Le Pardon en Bretagne'. In 1899 verscheen jouw meesterlijke schilderij 'Adam and Eve in the garden of Eden' en in 1890 het weergaloze schilderij 'Study'. Courtois schilderde in 1891 het magnifieke schilderij 'Madame Gautreau'. Een schonere afbeelding van een schone vrouw bestaat er niet. Dit is werkelijk het meest sublieme wat er op schildergebied mogelijk is. Gustave-Claude-Étienne Courtois is in 1923 in Parijs overleden. Je was dik bevriend met hem. Courtois studeerde samen met Harriet Campbell Foss, Dora Hitz en Eva Fredrika Bonnier, die in 1909 door chronische depressie op haar 51-ste zelfdoding pleegde.

Madame Gautreau is Virginie Amélie Avegno Gautreau (1859 - 1915), een model voor schilders. Door het portret van John Singer Sargent van haar 'Portrait of Madame X' werd ze wereldberoemd, ook omdat het een schandaal veroorzaakte. Haar dochter Louise overleed in 1911 en zij werd 32 jaar. Madame Gautreau is op haar 56-ste in Cannes overleden en ze is in Saint-Malo begraven.

Vanaf de jaren 1896-1897 had je vooral aandacht voor religieuze onderwerpen en tenslotte schilderde je vooral veel portretten. Tijdens de Exposition Universelle in 1900 ontving je een grote prijs voor jouw verzamelde werk. De schilder Jean Sala was één van jouw leerlingen. Op 27 oktober 1900 werd je als lid van de Académie des Beaux-Arts verkozen. Je was één van de eerste schilders, die de fotografie gebruikte om realistischer te schilderen. Je had samen met Gustave Courtois een atelier in Neuilly-sur-Seine, een trendy buitenwijk van Parijs.

In 1891 werd je benoemd tot Officier van het Legioen van Eer. Sara Wells Page (1855 - 1943) was ook een leerling van jou en van Gustave Courtois en William-Adolphe Bouguereau. Sara schilderde in 1902 haar beroemde schilderij 'Andromeda' en in 1911 het weergaloze 'La Baigneuse'. De laatste jaren van haar leven verbleef ze samen met haar zus Elizabeth in Parkstone, Dorset, waar ze overleed. In 1896 werd jouw grote schilderij 'Het Laatste Avondmaal' op de Salon de Champ-de-Mars tentoongesteld. Hoe schoon zijn jouw 'Portrait of a Brittany Girl' uit 1887, 'Madone À La Treille' uit 1888, 'In-The-Meadow' uit 1892, 'Portrait de femme' uit 1899 en 'Marguerite au Sabbat' uit 1911!

Je overleed op 3 juli 1929 in Quincey. Je werd 77 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 25 april 2018


Geplaatst in de categorie: idool

3.0 met 1 stemmen 22



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)