Inloggen
voeg je beschouwing toe

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3621):

Een strijdende engel in de fotografiekunst

(voor Jacqueline Hassink (1966 - 2018))

Je bent geboren op 15 juli 1966 in Enschede. Je studeerde beeldhouwkunst aan de Koninklijke Acad emie van Beeldende Kunsten in Den Haag. In 1992 ben je aan de kunstacademie van het Noorse Trondheim als beeldhouwster afgestudeerd. In 1993 startte je met de fotografische kunstvorm. In 1993 verscheen jouw fotoboek 'The Table of Power', waarmee jij internationaal doorbrak. Je fotografeerde de vergadertafels van de grootste multinationals en hoe je in deze bolwerken van macht bent bejegend. Negentien CEO's wilden niet met jou meewerken, o.a. Bill Gates. Deze weigeraars kregen een zwarte bladzijde in het boek. In de serie 'Table of Power II' kregen de twaalf niet meewerkende bedrijven een witte pagina. Je wist via jouw connecties bij 'The Financial Times' met de CEO's in contact te komen. Verder had je een enorm doorzettingsvermogen.

In 2000 verscheen jouw fotoboek 'Female Power Stations: Queen Bees', waarin je de vergadertafels van vrouwelijke topondernemers fotografeerde en de gedekte eettafels bij hen thuis. In 'Mindscapes' fotografeerde je de paskamers van chique warenhuizen. Jouw laatste project 'Unwired' gaat over de economische macht en hoe die in ieders privéleven ingrijpt. Dit was een expositie in het Nederlands Fotomuseum aan de Wilhelminakade in Rotterdam, met als directrice Birgit Donker, die van 2006 tot 2010 de hoofdredactrice van 'NRC Handelsblad' was. Je zocht naar unieke plekken zonder Google en Facebook. Zo kwam je in een dichtgegroeid oerbos op het Japanse eiland Yakushima terecht, zonder beïnvloeding van de jachtige wereld. Je fotografeerde ook in Mount Kenya National Park, op Spitsbergen, op de eilandengroep Svalbard, op de hooglanden van IJsland en in een spa te Duitsland, waar geen digitale wereld is. De bezoekers moesten hun schoenen uitdoen en hun telefoons inleveren om het leven zonder digitale connecties te ervaren. Het was een confrontatie met de smartphoneverslaving en de oerbehoefte aan mentale en algehele rust.

Verder fotografeerde je de mensen in een metro, die met hun smartphones versmolten zijn. Vanaf 1996 woonde je in Brooklyn, New York, waar je fotografie doceerde, aan de Harvard University en aan het International Center of Photography, opgericht in 1973, een fotografiemuseum, school en onderzoekscentrum. Vanaf 2000 werkte je met de grafisch ontwerpster Irma Boom (1960, Lochem) samen, die boeken, huisstijlen, jaarverslagen, kalenders en postzegels ontwerpt. Irma studeerde aan de AKI in Enschede, waar haar leermeester de beeldend kunstenaar/typograaf Abe Kuipers (1918 - 2016) was. Abe studeerde aan de Academie Minerva in Groningen en hij werkte voor de uitgeverij Wolters-Noordhoff, die in 1968 is ontstaan door een fusie van de uitgeverijen van Jan Berends Wolters en Popko Noordhoff. Jan begon in 1836 in de Guldenstraat in Groningen een boekhandel-uitgeverij. Popko was in 1858 op zijn 24-ste in de Groningse Herestraat als boekhandelaar/uitgever begonnen.

Irma doceert vanaf 1992 aan de Yale University in New Haven, Connecticut. Van 1998 tot 2000 was ze tutor aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Op 1 april 2015 werd zij lid van de Akademie van Kunsten, waar ik ook lid van ben, maar nog niet officieel. Tussen 2004 en 2014 leefde je elk jaar zes weken bij zenboeddhistische monniken in Japan. In Kyoto fotografeerde je boeddhistische tempels en kloostertuinen. Van de zenboeddhistische monniken leerde je hoe je innerlijke stilte vindt door de volmaakte ruimte te visualiseren. Over hoe die ruimte er bij jou uitzag, zei je: 'Als een Japanse theekamer: klein, perfect in balans, en prachtig afgewerkt. Die theekamer is een kubusje in mijn ziel, waar niemand binnen mag komen.'

In 'Arab Domains' (2005 - 2006) fotografeerde je de kantoren van machtige vrouwen in het Midden-Oosten. Rond 2007 fotografeerde je de kleedkamers van haute couturiers in Parijs, spiegels en jurken. In 2007 ben jij in New York door Dana Lixenberg (1964, Amsterdam) gefotografeerd. Het is duidelijk te zien hoe stoer, standvastig en onverschrokken je was. In 2008 verscheen 'Car Girls', met foto's van mooie jongedames bij auto's, die op grote autoshows verkocht moesten worden. In 2016 maakte je samen met de regisseuse/documentairemaakster Bregtje van der Haak (1966, Utrecht) en de informatie ontwerper/programmeur Richard Vijgen de app 'White Spots', over de plekken op de wereld, waar geen internetbereik is en die zijn er in Nederland nauwelijks, alleen een klein stuk op de Veluwe en wat stukjes langs de Duitse grens.

Jij overleed op 22 november 2018 in Amsterdam door kanker. Jij werd 52 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 16 jul. 2019
16 jul. 2019


Geplaatst in de categorie: idool

4,5 met 2 stemmen 45



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)