Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Hulpbehoevend ondermaanse

'Eeuwig licht' ofwel 'Lux aeterna' is deel, hoofdstuk, poëem 8 uit 'BROZE AARDE; een mis voor het universum' van de Zuid-Afrikaanse dichteres Antjie Krog. Zij, geboorte-geregistreerd als Anna Elizabeth Samuel Krog, werd 23 oktober 1952 te Kroonstad, Zuid-Afrika, geboren en maakte in 1970, op haar achttiende haar debuut met 'Dogter van Jefta'. Precies een halve eeuw later, wij schrijven 2020, komt deze zelden naar woorden zoekende poëet met haar recentste werk, de bundel 'BROZE AARDE'.


Titel: Lux aeterna


want dit is natuurlijk onze verzuchting:
om tot inzicht te komen:
ik ben de bedelaar
ik praat leeuws
ik sneeuw
ik ben de boom waar de zaag tegen schreeuwt-

licht, licht moeten we op de aarde leven
en zacht omgaan met elkanders hoornvlies
elkanders oerstof en adem
-kleine jasmijntenten zijn we: nijver en versnikt door wind-


GEMEENTE
Onze Broze Aarde die zich onder het universum uitstrekt,
laat Uw Bestaan ons heilig worden,
laat ons U zien als een koninkrijk,
laat ons goed voor U zorgen,
voor uw Oppervlak
als ook voor Uw diepten.
U geeft ons elke dag
ons dagelijks licht, getemperd water, fotosynthese en brood
maar onze vervuiling kunt U niet vergeven,
ook niet hoe we elkaar mishandelen en vernietigen;
leid ons in de verzoeking om U boven alles lief te hebben
U te verlossen van alle etterende ontering.
Want U behoort dit punt in het heelal
en zijn kracht, zijn overvloed en zijn heerlijk evenwicht tot
in de oneindigheid


O vergeef ons onze schulden
en wees ons genadig.


De wat mij betreft mooiste zin uit 'Lux aeterna' is de volgende:

'Onze BROZE AARDE die zich onder het universum uitstrekt, laat Uw bestaan ons heilig worden'

Een oprecht mens' schuldbekentenis of -brief...


Het is geen nieuws dat wij als wereld heden-ten-dage nog immer hebben te kampen met de zogenaamde coronacrisis; hieronder volgen drie quotaties van respectievelijk Antjie Krog, Charlotte van den Broeck & Ward Zwart en de Burgemeester van Zaltbommel. Drie citaten die, zeker die van de Burgemeester en die van Antjie Krog, volledig zowel in- als toepasbaar zijn op de huidige, wereldomvattende corona- of zoals ook mensen zeggen: opschoning van de aarde-crisis...!

*'Elke keer dat je niet geeft, ben je minder, minder mens'.
Uit: BROZE AARDE Uitgeverij Podium, 2020
*'In de Chinese mythologie draagt een zeeschildpad van kosmische afmetingen de aarde op zijn rug'.
Uit: COSMOS TEXACO van Charlotte van den Broeck & Ward Zwart Uitgeverij PoëzieCentrum vzw en Literatuur Vlaanderen
* BROZE MENSEN: Weet in ieder geval dat we er vanuit de gemeente alles aan doen om zaken op de rails te krijgen en te houden....
Dat lukt ook alleen als we samen de schouders eronder zetten....

De laatste quotatie is afkomstig uit een mailing van de Burgemeester van Zaltbommel inzake het coronavirus COVID-19. Antjie Krog is vooral bekend in Nederland door haar optredens tijdens Poetry International. Haar poëzie is persoonlijk, zintuiglijk en sterk geëngageerd. Uit haar werk blijkt een diepe verbondenheid en worsteling met ongelijkheid en racisme in Zuid-Afrika.

Antjie Krog: schrijfster van ongewone, ontroerende en klankrijke poëzie.

... Naar aanleiding van Antjie Krog haar meest recente bundel BROZE AARDE...! ...

Schrijver: Annejan Kuperus
6 mei 2020


Geplaatst in de categorie: actualiteit

5.0 met 1 stemmen 78



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)