Hoop aan de luchtvaarthorizon
Sinds het begrip VLIEGSCHAAMTE zijn intrede in de Nederlandse taal heeft gedaan, ben ik niet minder gaan vliegen en heb ik in verhouding ook zeker niet méér gevlogen, meer luchtmijlen gemaakt. De (voormalige) Oostbloklanden heb ik vrijwel allemaal per trein bezocht; als liefhebber van grote (hoofd)steden is dit ook geenszins een probleem. Daar het vrijwel niet anders gaat, want reizen per boot is magnifiek, maar daarentegen wel tijdrovend. Tot ik pensioengerechtigd ben, zijn wij tussen de 10 en 15 jaar verder. Ook werken, doe ik graag en met veel plezier en is ondanks mijn arbeidshandicap geenszins een obstakel.
Eerder heeft de Trans-Siberië-Express mij via de Mongoolse hoofdstad Ulaanbaatar naar Beijing gebracht. Binnen nu en enkele jaren hoop ik nog het Australische Sydney en het Canadese Toronto te bezoeken. Bij leven en welzijn kan ik dan hopelijk zeggen dat ik planeet Aarde heb gerond. Dit overigens in deze geheel terzijde, want zover is het nog niet. Echte reiservaring, als je het mij althans vraagt, doe je op via reizen met de trein. Opvallend op de cover van mijn krant van vandaag, maandag 25 mei 2020, vond ik de kop:
MILIEUBEWUSTE STEDELING VLIEGT JUIST HET MEEST
Tijd, en dan met name het gebrek daaraan, tekent tegenwoordig de reiziger; hoewel de WERELD steeds KLEINER wordt, blijven de AFSTANDEN GELIJK. Onze wijze van het overbruggen van afstanden is slechts effectiever geworden. Tijd, en dan met name het gebrek daaraan, zoals ik hiervoor reeds schreef, doet ons, ook inmiddels deze GROENLINKS'er, één keer (1x) per jaar het vliegtuig pakken om anders niet te overbruggen afstanden te kunnen afleggen. Nog geenszins voor 100% GROEN, rond ik voor het vervolg van mijn missie de aarde LINKS om, zodat ik hopelijk voor ik door een ongeneeslijke ziekte mijn laatste adem uitblaas, kan zeggen dat ik voor een belangrijk deel de wereld GROENLINKS-om heb mogen en kunnen ronden. Tegelijkertijd zou ik ook kunnen zeggen dat ik zowel de Canucks als de Aussies LINKS laat liggen, maar wordt planeet Aarde daar GROEN(er) van, want... . Als meer mensen besluiten om minder of zelfs helemaal niet meer te vliegen, wordt de aarde daar zonder enige twijfel groener van, want vliegnegatie of -ontkenning betekent een devaluatie van luchtmijlen, dus een luchtschoonheidsverbetering sowieso. Wel heeft deze ontkenning een negatief effect op zowel werk als economie. Om deze reden zou ik geen vliegschaamte willen hebben, net als de hiervoor genoemde. Milieutechnisch gezien daarentegen weer wel.
Echter ook wat dit laatste betreft, gloort er hoop aan de luchtvaarthorizon. Aldus KLM-topman Elbers komen de eerste elektrische vliegtuigen over 15 tot 20 jaar op de markt. Volgens EASYJET, dat de route tussen Amsterdam en Londen onderhoudt, zal zij de eerste luchtvaartmaatschappij zijn die naar verwachting tegen het jaar 2027 de eerste elektrische passagiersvluchten op die route laat plaatsvinden...!
10 juni 2020
Geplaatst in de categorie: verkeer