Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Esben and the Witch - A Desire For Light

Esben and the Witch is een Engelse Indie/gothic rockband, die in 2008 in Brighton is opgericht. De schrijver/illustrator Aubrey Beardsley is op 31 Buckingham Road in Brighton geboren. Brighton wordt o.a. geassocieerd met Nick Cave en Robert Smith van The Cure, Brighton heeft een zeer grote LGBT-gemeenschap en de beroemde Brighton Palace Pier uit 1899 met diverse kermisattracties en een achtbaan. De naam van de band Esben and the Witch komt van het Deense sprookje Esben og Troldheksen, waarin de jongen Esben een boze heks met zijn slimheid weet te overwinnen. Hij weet haar magische schatten te ontvreemden en daarmee zijn elf broers te redden. De zangeres van Esben and the Witch is Rachel Davies (1989, Brighton), die ook de basgitaar bespeelt. Thomas Fisher speelt gitaar en Daniel Copeman speelt de drums en de elektronica.

In 2009 verscheen hun debuutrelease '33 EP' in eigen beheer, opgenomen in de slaapkamer van Rachel. Met '(Abstract)', 'Eumenides', 'Marching Song', 'About This Peninsula' en 'Corridors'. In februari 2010 verscheen hun single 'Lucia, at the Precipice'. Ze tekenden een contract bij Matador Records, in 1989 opgericht door Chris Lombardi. In oktober 2010 verscheen de single 'Marching Song'. Op 31 januari 2011 verscheen hun debuutalbum 'Violet Cries', met o.a. 'Argyria', 'Light Streams', 'Marine Fields Glow', 'Chorea', 'Warpath', 'Hexagons IV', 'Eumenides' en 'Swans'. Op 7 november 2011 verscheen de Hexagons EP met 'The Fall', 'The Flight', 'The Surge', 'The Still', 'The Cast' en 'The Thaw'. Het tweede album werd geheel door Rachel Davies geschrven en wel in een huisje in East Sussex. De nummers werden voor het eerst live in een studio opgenomen. Ze zochten naar een warmer geluid en Tom Morris was de co-producer.

Op 21 januari 2013 verscheen hun tweede album 'Wash The Sins Not Only The Face', met 'Iceland Spar', 'Slow Wave', 'When That Head Splits', 'Shimmering', 'Deathwaltz', 'Yellow Wood', 'Despair', 'Putting Down The Prey', 'The Fall of Gloreta Mountain' en 'Smashed to Pieces In The Still of the Night'. Veel songs zijn geïnspireerd door boeken en gedichten, zoals door de roman 'Wanhoop' (1934) van Vladimir Nabokov, het verhalende gedicht 'The Road Not Taken' (1916) van Robert Frost, het gedicht 'Metamorfose van Narcissus' (1937) van Salvador Dali en de roman 'L'Étranger' (1942) van Albert Camus. 'Deathwaltz' is geïnspireerd door de horrorfilm 'Black Swan', met Natalie Portman als The Swan Queen en Mila Kunis als The Black Swan. Op 7 april 2014 verscheen hun EP met 'No Dog' en 'Butch'.

Op 1 september 2014 verscheen hun derde album 'A New Nature' bij hun eigen label Nostromo Records. Met 'No Dog', 'The Jungle', 'Press Heavenwards!', 'Dig Your Fingers In', 'Wooden Star', 'Those Dreadful Hammers', 'Blood Teachings' en 'Bathed In Light'. De zwart-witte videoclip bij 'No Dog' uit 2014 is opgenomen in hun kleine oefenruimte van vroeger in Brighton. Zo hoor je maar weer eens hoe puur, echt emotioneel, origineel, geniaal en diepgaand muziek kan zijn, inplaats van al die populaire, oppervlakkige, aangepaste, erin gestampte, walgelijke rommel, waarmee de radio en televisie de ethersfeer verpest. 'Blood Teachings' is geïnspireerd door 'Demian' van Hermann Hesse. Op 4 november 2016 verscheen hun vierde album 'Older Terrors', met 'Sylvan', 'Marking the Heart of a Serpent', 'The Wolf's Sun' en 'The Reverist'.

Op 16 november 2018 verscheen hun vijfde, magistrale album 'Nowhere', met een schitterende coverfoto van het magische drietal op een hoge rots. Met 'A Desire For Light', 'Dull Gret', 'Golden Purifier', 'The Unspoiled', 'Seclusion' en 'Darkness (I Too Am Here)'. Dit album is werkelijk fenomenaal en raakt je tot op het bot. De gouden stem van Rachel floreert zowel in rustige als in wilde nummers. Haar godenstem maakt van elk lied een blinkende diamant van ongekende waarde. Haar ongekunstelde stem is dromerig, hartverwarmend, weergalmend, helder, verlicht, zuiver, ijl, mysterieus, eenzaam, wanhopig zoekend, teder, goudeerlijk en troostrijk. Haar zang is te vergelijken met Susan Janet Ballion van Siouxsie Sioux en Polly Jean Harvey.

Schrijver: Joanan Rutgers
17 november 2020


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 69



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)