Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Verse herinnering aan het hiervoormaals

(voor Elizabeth Wentworth Roberts (1871 - 1927))

Jij bent geboren op 10 juni 1871 in Philadelphia. Jouw vader was George Theodore Roberts en jouw moeder was Sarah Cazenova. Jij was hun enige kind. Jouw opa was schatwijk geworden in de spoorweg- en kolenmijnindustrie. Op jouw 15-de wilde jij al een kunstschilderes worden. Jouw moeder wilde dat jij een stijlvolle, jonge vrouw zou zijn, om in de high society te pronken. Jij studeerde schilderkunst bij Henry R. Poore en Elizabeth Fearne Bonsall (1861 - 1956) aan de Pennsylvania Academy of Fine Arts. Bonsall was een leerlinge van de illustrator/schrijver Howard Pyle en de kunstschilder/fotograaf/beeldhouwer Thomas Eakins, getrouwd met de schilderes Susan Hannah Macdowell.

In 1888 won jij de Mary Smith Prize en kort daarna ging jij naar Parijs, waar jij acht jaar woonde. Jij studeerde aan de Académie Julian en jij kreeg les van Jules Joseph Lefebvre, Robert Fleury, William-Adolphe Beaugereau en Luc-Olivier Merson, die het imposante mozaïek 'Christ en gloire' in de Basilique du Sacré-Coeur ontwierp. Jij had een atelier nabij Parc Monceau, in 1877 door Gustave Caillebotte geschilderd, die op zijn 45-ste door longoedeem overleed. Zijn geliefde was Charlotte Berthier. Louis Philippe Joseph d'Orléans heeft Parc Monceau in 1769 opgericht. Louis was getrouwd met Louise Marie Adélaïde de Bourbon, met wie hij zes kinderen kreeg. Hij had diverse maîtresses, o.a. de hofdame van Louise Stéphanie Félicité, comtesse de Genlis, en de verleidelijke, onweerstaanbare, wulpse, Schotse courtisane/schrijfster/spionne Grace Dalrymple Elliott (zie het portret van Thomas Gainsborough uit ongeveer 1778, toen zij zo'n 24 was. Philippe d'Orléans werd op 6 november 1793 door de guillotine vermoord. Hij werd 46 jaar.

De schilder/schrijver Louis Carrogis Carmontelle (1717 - 1806) ontwierp Parc Monceau en hij schilderde het in 1779. Let op de romantische zuilengalerij uit 1778. Jouw schilderij 'Blessed Are They That Mourn' ontving in 1892 een eervolle vermelding en de lof van o.a. Rodolphe Julian, getrouwd met de schilderes Amélie Beaury-Saurel, en de oriëntalistische schilder Edwin Lord Weeks. Later ontdekte jij dat jouw vader één van de juryleden had omgekocht. In 1897 exposeerde jij religieuze werken in de Salon van Parijs, o.a. 'The Madonna of the Rose'. In 1898 ging jij naar Florence, waar jij twee jaar studeerde, inclusief het bestuderen en kopiëren van Sandro Botticelli. Jij hanteerde een snelle, expressieve schilderstijl en jij was beroemd vanwege jouw zeegezichten en landschappen. Jij erfde familiehuizen, zoals een zomerhuis in Hopkinton van jouw moeder en een appartement in New York City. Jouw moeder overleed in 1900. Jij had geen contact meer met jouw vader.

Jouw metgezel was de golfster Grace Keyes en jullie woonden aan de Estabrook Road in Concord, Massachusetts. Jij had een goed contact met de familie Keyes, die jij schilderde, zoals de rechter John S. Keyes. Jij leed aan periodieke depressies en jij was nogal gereserveerd in de omgang. In 1908 werden er 30 zeegezichten van jou in het Detroit Institute of Arts geëxposeerd. Jij exposeerde ook in het Indianapolis Museum of Art en bij The Plastic Club in Philadelphia, gesticht in 1897 door de schilderes/graveur Emily Sartain, die ook directrice van de Philadelphia School of Design for Women op 1346 Broad Street was, van 1886 tot 1920. In de Eerste Wereldoorlog doneerde jij enkele schilderijen voor een veldambulance, die bij de gevechten in Frankrijk werd gebruikt. Je schonk ook geld aan de vrouwen, die kleding naaiden voor de Belgische vluchtelingen in Engeland. In 1917 richtte jij de Concord Art Association op, waar jij tien jaar de exposities regelde. In 1923 verhuisde dit kunstcentrum naar 27 Lexington Avenue in Concord.

Grace regelde jouw huisleven, werkschema en vakanties naar o.a. Sicilië, waar je de schilder Charles Hawthorne vermaakte, en Egypte, met een Nijlreis op de P.S. Ramses. Jullie woonden Hopkinton, New Hampshire, in jullie woonboot langs de kust van New England en in jullie huis in Annisquam, Gloucester, waar jij veel kustschilderijen maakte, zoals 'The Beach Afternoon' van rond 1910 en 'Figures on the Sand' uit 1915. Jij kreeg een ziekte, die een operatie nodig had en jij kreeg het advies om niet meer te werken. Lucy May Stanton portretteerde Grace in 1925. In 1926 kreeg jij de diagnose psychoneurose en werd jij in het Massachusetts General Hospital op 55 Fruit Street in Boston opgenomen. Jouw fenomenale schilderij 'Concord Civil War Veterans' hangt in het stadhuis van Concord. Op 12 maart 1927 pleegde jij zelfdoding door jezelf in jouw huis in Concord op te hangen. Jij werd 55 jaar en jij bent waarschijnlijk in de Sleepy Hollow Cemetery begraven, al staat dat niet aangegeven.

Schrijver: Joanan Rutgers
3 juni 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 46



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)