Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Getriggerd door een homme fatale en valse diamant

(voor Michèle Girardon (1938 - 1975))

Jij bent geboren als Henriette Michèle Leone Girardon op 9 augustus 1938 in Lyon. Jij studeerde acteren aan de lokale toneelschool in Lyon Op jouw 17-de debuteerde jij als Maria Castin in 'La Mort en ce jardin' uit 1956 van Luis Buñuel, een kleine rol als een doofstomme schoonheid. Het is gebaseerd op de roman van de Belg José-André Lacour. De hoofdrol werd door Simone Signoret gespeeld. In 1958 speelde jij als Graziella een hoofdrol in 'Vive les vacances' van en met Jean-Marc Thibault, die in 2009 'Mademoiselle Chambon' maakte. In 1958 speelde jij ook als de secretaresse Hélène Cavalier in 'Les Amants' van Louis Malle, met Jeanne Moreau in de hoofdrol en met Judith Magre, die in 2016 in 'Elle' speelde en in 2021 in 'Tout s'est bien passé'. Op de set van 'Les Amants' ontmoette jij de acteur/schrijver/markies José Luis de Vitallonga (1920 - 2007), een Spaanse aristocraat, die jouw minnaar werd. Vanaf 1945 was hij getrouwd met Essylt-Priscilla Scott-Ellis, de dochter van Thomas Scott-Ellis, 8-ste Baron Howard de Walden en Margherita Dorothy van Raalte, met wie hij twee kinderen kreeg. Op jouw 20-ste won jij de wedstrijd 'Het meest fotogenieke meisje in Frankrijk'. Jij werkte als fotomodel en jij verscheen op de covers van 'Vogue' en 'Marie-Claire'.

In 1961 speelde jij in de avonturenfilm 'L'ammutinamento', met Pier Angeli in de hoofdrol en met Franca Parisi (1933, Palermo). In 1961 speelde jij ook in 'Les sept péchés Capitaux' en in 1962 speelde jij in het drama 'Le Signe du Lion' van Éric Rohmer, die met de actrice Thérèse Barbet getrouwd was, met wie hij twee kinderen kreeg. In 1962 speelde jij ook in de avonturenfilm 'Hatari!', met John Wayne in de hoofdrol, en in de komedie 'Virginie', naast Mireille Darc. Tijdens de opnamen van 'Hatari!' leerde jij Engels spreken. In 1963 speelde jij in 'La máscara de Scaramouche', naast Yvette Lebon (1910 - 2014), en in 'Vacances portugaises', naast Françoise Arnoul, Françoise Brion (1933, Parijs) en Françoise Prévost. En zeker niet te vergeten naast de eeuwige schoonheid Catherine Deneuve! En in 1963 speelde je in 'La boulangère de Monceau', naast Claudine Soubrier. In 1964 speelde jij in vijf films, o.a. in 'Il magnifico Cornuto' van Antonio Pietrangeli, met in de hoofdrol de volstrekt eerbiedwaardige Claudia Cardinale (1938, Tunis). Antonio was getrouwd met de actrice Margherita Ferroni, met wie hij twee zonen kreeg, Paolo en Carlo. Antonio verdronk op 12 juli 1968 in Gaeta en hij werd 49 jaar.

In 1965 speelde jij in 'Der Schatz der Azteken', geschreven door Karl May en met Lex Barker in de hoofdrol. Lex schitterde ook als Tarzan en als Old Shatterhand in de Winnetou-films. Lex was o.a. met Lana Turner en Irene Labhart getrouwd. Irene is op 14 mei 1937 in Drei bij Sankt Gallen in Zwitserland geboren. In 1959 speelde Irene in 'The Nun's Story', met Audrey Hepburn in de hoofdrol. Op 2 mei 1960 werd in Rome de zoon van Lex en Irene geboren, Christopher Barker, die een filmacteur werd. Toen Irene vernam dat zij leukemie had, heeft zij op 23 oktober 1962 zelfdoding gepleegd. Zij werd 25 jaar. In 1965 speelde jij ook in 'Die Pyramide des Sonnengottes', ook door Karl May geschreven en met Lex in de hoofdrol. Zijn bijnaam was Sexy Lexy. Lex overleed op 11 mei 1973 in NYC door een hartaanval, terwijl hij naar zijn vriendin, de actrice Karen Kondazian, wandelde. Hij werd 54 jaar.

In 1966 speelde jij in 'Tendre voyou', over de professionele verleider Tony Maréchal, die als moeilijke uitdaging barones Minna van Strasshofer wil verleiden, gespeeld door Nadja Helmstok (1929, Wenen). In 1968 speelde jij een hoofdrol in 'Drôle de Jeu'. Jij speelde ook in diverse tv-series. In 1970 speelde jij Chloé in het drama 'Alyse et Chloé', naast Catherine Jacobsen, die Alyse speelde. Begin jaren 70 kreeg jij nauwelijks nog rollen en kelderde jouw carrière. Jouw moedeloosheid werd alsmaar groter. In 1971 speelde jij in de komedie 'Les petites vult modèles', naast Marie-Georges Pascal en Bella Darvi. Marie-Georges pleegde op 9 november 1985 zelfdoding in Parijs en zij werd 39 jaar. Bella pleegde zelfdoding door vergassing op 11 september 1971 in Monte Carlo en zij werd 42 jaar. In 1971 speelde jij nog in twee afleveringen van de tv-serie 'Tang' en in de film 'Mais qui donc m'a fait ce bébé?'.

José Luis de Vitallonga, 9-de markies van Castellbell, was een ploert en een verkwister. In 1972 scheidde hij van Essylt-Priscilla en stopte hij met de relatie met jou, omdat hij met Syliane Stella Morell verder wilde gaan en wilde trouwen. De Hongaarse actrice Magda Gabor was ook zijn minnares. Van 1974 tot 1995 was hij met Syliane Stella getrouwd, met wie hij één kind kreeg. Jij was superknap, maar ondanks dat nooit getrouwd. De relatie met José was gecompliceerd en onmogelijk. Nadat hij de ongelukkige relatie stopte, werd jij zwaar depressief. Op 25 maart 1975 pleegde jij zelfdoding door in Lyon een overdosis slaappillen te nemen. Jij werd 36 jaar en jij bent in de Cimetière parisien de Bagneux begraven, net als Bella Darvi. José's derde vrouw Maria Begoña Aranguren scheidde in 2002 van hem en zij publiceerde in 2004 een vernietigend boek over hem, getiteld 'Vitallonga, un diamante falso'.

Schrijver: Joanan Rutgers
15 augustus 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 46



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)