Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Villa Bergh is Villa Bergh niet meer

(voor Sven Richard Bergh (1858 - 1919))

Jij bent geboren op 28 december 1858 in Stockholm. Jouw moeder was de schilderes/cartooniste Amanda Josefina Amalia Helena Helander, een leerlinge van de portrettiste Maria Christina Röhl. Jouw vader was de landschapsschilder/advocaat Johan Edvard Bergh en hij was een leerling van Hans Fredrik Gude, aan de Academie voor Schone Kunsten in Düsseldorf. Jij kreeg eerst teken- en schilderles van jouw ouders. In 1874 kreeg jouw vader een hersenbloeding en raakte hij verlamd. Jij kreeg les van Edvard Perséus, in zijn privéschool. Perséus was getrouwd met Agnes Claesson, die hij in 1878 portretteerde. Hij was een leerling van Johan Christoffer Boklund. Hij gaf les op slippers en met een sigaar in zijn mond. Van 1878 tot 1881 studeerde jij aan de Koninklijke Zweedse Academie voor Schone Kunsten, waar jij eerst taferelen uit de Zweedse historie schilderde, in de academische stijl. Op 23 september 1880 overleed jouw vader in Stockholm en hij werd 52 jaar.

In 1881 ging jij naar Parijs en studeerde jij de historieschilder Jean-Paul Laurens aan de Académie Colarossi. Laurens studeerde bij Léon Cogniet en ik noem zijn 'Portrait de femme en robe noire tenant un gant' uit 1874, 'L'Excommunication de Robert Le Pieux' uit 1875, 'Funerailles de Guillaume le Conquerant' uit 1876 en 'La vengeance du pape Urbain VI' uit 1884. In 1883 exposeerde jij voor het eerst in de Parijse Salon. In 1883 portretteerde jij jouw vriend, de schilder Nils Edvard Kreuger. Nils werd deels beïnvloed door Vincent van Gogh, zie zijn 'Lente in Nederland' (1890) en 'Dinerpauze' (1917). In 1884 ben jij afgestudeerd. In 1885 werd jij lid van de Noordse kunstkolonie in Grez-sur-Loing, net als jouw vrienden Ernst Josephson en Nils Kreuger. En jij werd lid van de groep Opponenterna, die tegen de verouderde lesmethoden op de Academie waren. Jij werd secretaris van de kunstenaarsvereniging Konstnärsförbundet. Op 12 oktober 1885 overleed jouw moeder in Hedvig Eleonora. In 1886 trouwde jij met Helena Maria Klemming, geboren op 15 mei 1863 en de dochter van de antiquaar Henrik Klemming. In 1886 werd jullie dochter Amy geboren. Jij hebt Helena in 1885 geportretteerd en zij poseerde vaak voor jou.

Jouw schilderkunst vertoont kenmerken van die van Jules Bastien-Lepage, een leerling van Alexandre Cabanel, die dol op voor hem aantrekkelijke, naakte vrouwen was, maar zijn 'Ophelia' uit 1883 niet naakt toont, terwijl dat best voor de hand ligt zo met die afgeknakte tak, maar zijn 'Venus' is ook nogal vaag en kuis gedaan. Van Jules noem ik 'De oogsters eten rust' uit 1877. Let op die oververmoeide vrouw met haar lege, starende blik. Jules overleed op 10 december 1884 in Parijs en hij werd 36 jaar. In 1887 verscheen jouw 'Hypnotische seance', waarvan ik het zwart van de hypnotiseur en de verbaasde omstanders te overheersend lelijk vind. Helena had een ongeneeslijke ziekte en omdat zij haar overlijden voelde naderen, wilde zij naar Stockholm terug. Zij poseerde nog voor 'Het meisje en de dood' uit 1888, waarna zij op 25 juni 1889 overleed. Zij werd 26 jaar. Bij 'Na het poseren' uit 1884 lijkt het er meer op dat de liefdesdaad is bedreven en staart de van boven halfnaakte vrouw in trance naar de vioolspelende man, terwijl zij traag haar lichtblauwe kousen aantrekt. Jij kreeg een longontsteking en jij was daar bijna aan overleden. Jij werd o.a. verzorgd door Gerda Ingeborg Winkrans, geboren op 19 april 1864 en de dochter van de gymnasium-rector Karl Fredrik Winkrans.

In 1890 ben jij met Gerda getrouwd en jullie kregen samen drie dochters; op 18 december 1889 is Maja geboren, in 1890 is Kerstin geboren en op 11 augustus 1892 is Ellen geboren. Kerstin kreeg twee kinderen, Mona en Tom. In 1893 verhuisden jullie naar Varberg, waar jij een kunstenaarskolonie wilde stichten. In 1895 schilderde jij Gerda, zittend in een bos met een enorme, zedelijke opblaastent van een jurk met een foeilelijke suikerspinkleur. Een wederzijdse inzinking vermoed ik. Samen met Nils Kreuger en Karl Nordström creëerde jij een nieuwe stijl van landschapsschilderen, de Varbergskolan. Van 1897 tot 1898 was jij in Italië en in 1904 gingen Gerda en jij in Störangen, Nacka, wonen, in een grote villa, Villa Bergh, op de Värmdövägen 215. Jullie buren waren Georg Pauli en Hanna Hirsch-Pauli. Dit kunstenaarsechtpaar woonde in Villa Pauli op Värmdövägen 205. De schrijver Per Hallström en zijn vrouw Helga Akerberg woonden op Värmdövägen 199 en jij hebt hen in 1904 geportretteerd. Deze drie villa's zijn door de architect Albin Brag ontworpen.

De edele, beeldschone, magisch-erotisch beweeglijke portretschilderes Hedvig Eleonora Hamilton studeerde bij jou in Stockholm. Zij is geboren op 9 december 1870 in Lund. Zij studeerde ook aan de Tegne- og Kunstindustriskolen voor Kvinder in Kopenhagen en in Parijs en München. Zij overleed op 11 december 1949 in Stockholm en zij is in de Djursholms Begravningsplats in Altorp begraven. De kinderboekenschrijfster/kunstenares/illustratrice Elsa Beskow (Maartman) is daar ook begraven, net als de componiste/organiste Alice Charlotta Tegnér, de acteur Hakan Serner, die op zijn 51-ste zelfdoding pleegde, en Hakan's stiefdochter, de mezzosopraan/actrice Malin Gjörup, die 56 werd en door een beroerte overleed. De grafkapel is ontworpen door de architect Lars Israel Wahlman, die ook kasteel Tjolöholm ontwierp, waar het schilderij 'Koningin van Sheba' van Julius Kronberg is. De kunstschilder/schrijver Bo Beskow schilderde de fresco's in de grafkapel. De kunstschilder/beeldhouwer Josef Gunnar Torhamn maakte het kalkstenen reliëf boven de ingang. Je ziet hoe een engel waakt over de opstanding van de zielen, de etherische lichtlichamen, die Thuis komen bij de eeuwige Goddelijke Liefdeskrachten.

In 1915 werd jij directeur/conservator van het Nationalmuseum op Blasieholmen in hartje Stockholm. Jij overleed op 29 januari 1919 in Stockholm. Jij werd 60 jaar. De Pauli's en Hallström zijn in de Nacka North Cemetery begraven. Jij bent in Tyresö, Stockholm Iän, begraven. Vermoedelijk in de oude kasteelbegraafplaats. Gerda is op 18 december 1919 overleden en zij werd 55 jaar. In 1921 kreeg Ellen de dochter Mona Lena, die in 1997 overleed. Amy trouwde met Gustaf Ingelman en zij overleed in 1972. Ellen overleed op 11 januari 1975 en Maja, die met de kunstschilder Reinhold Oscar Holtermann getrouwd was en moeder was, is op 15 januari 1993 overleden.

Schrijver: Joanan Rutgers
29 oktober 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 17



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)