Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De harde, wrede, oneerlijke mensenwereld ontvlucht

(voor Jola Jobst (1915 - 1952))

Jij bent geboren op 25 november 1915 in München. In 1934 debuteerde jij als filmactrice in 'Kleine Dora' van Karel Lamac, naar de roman 'Little Dorrit' van Charles Dickens. Karel was getrouwd met de actrice/zangeres Anny Ondra, die ook in de film speelde. In 1935 speelde jij in 'Der Kampf mit dem Drachen', met Adele Feldern-Förster (1863 - 1937), geboren in Rotterdam, in de hoofdrol. En met Gretl Theimer, Paula Aloisia Englisch en Josef Eichheim, die in 1945 zonder reden door de Amerikaanse Militaire Politie in het Internierungslager Emmering werd opgesloten, waar hij ziek werd. Josef weigerde de hoofdrol in 'Jud Süss', toen Joseph Goebbels hem dat vroeg. Op 14 november 1945 overleed hij in een ziekenhuis in Haar en hij werd 57 jaar. In 1935 speelde jij ook in 'Der Gefangene des Königs', naast Mechthilde (Meta) Reif (1911 - 2006) en Emma Minna Hildebrand, die door de Russische soldaten gevangen is gezet en mishandeld. Zij overleed eenzaam in Berlijn.

In 1936 speelde jij als Steffi in de misdaadfilm 'Der ahnungslose Engel', met Elisabeth Ida Marie Flickenschildt, die vanaf 1932 lid van de NSDAP was en in 1944 door het Derde Rijk een 'onmisbare actrice' werd genoemd. Zij overleed op 27 oktober 1977 na een auto-ongeluk. Zij werd 72 jaar en zij is in het Friedhof St. Bartholomeus in Bernau am Chiemsee (Hittenkirchen) begraven. In 1965 deed Friedrich Luft in 'Das Profil' een aangenaam en bijzonder interview met Elisabeth. Haar gedrevenheid komt sterk tot uitdrukking en haar stopwoordje is 'ja'. Als 60-jarige ziet zij er werkelijk beeldschoon uit, zo met haar karaktervolle gezicht. Let vooral op haar ogen, mond en kapsel. Het theater was voor haar een levensnoodzakelijkheid, zonder dat zou ze niet weten wat ze hier op aarde moest. Naast actrice was ze regisseuse, schrijfster en professor. Van 1936 tot 1944 was ze met de theaterwetenschapper Rolf Badenhausen getrouwd. Ze speelde in het Staatstheater Berlijn bij de homoseksuele regisseur/acteur Gustaf Gründgens, die op 7 oktober 1963 in Manilla door een overdosis slaappillen overleed. Bewust of per ongeluk. Hij werd 63 jaar.

In 1936 speelde jij ook in 'Die grosse und die kleine Welt'. In 1937 speelde jij als de secretaresse Ellen Wilson in 'Der Mustergatte', naast Eva-Maria Behmer, die op 22 maart 1944 door een bombardement van de geallieerden werd vermoord. Zij werd 35 jaar. In 1937 speelde jij ook als Berta/Ida in de komedie 'Die Fledermaus', met Robert Dorsay, die op 29 oktober 1943 in Berlijn/Plötzensee door de nazi's is vermoord, wegens defaitisme en laster van het nazisme. De Gestapo onderschepte een brief van hem, waarin hij schreef: 'Wanneer komt er eindelijk een einde aan deze idiotie?'. In 1938 speelde jij tenslotte als Angelika in de dramatische komedie 'Unsere kleine Frau' van de Duitse Paul Verhoeven, met Albert Matterstock, die op 29 juni 1960 in een hotel te Hamburg door een overdosis morfine, waaraan hij verslaafd was, overleed. Hij werd 49 jaar. Op 24 juni 1944 trouwde jij met de Luftwaffe-gevechtspiloot Hermann Anton Graf, geboren op 24 oktober 1912 in Engen, waar hij ereburger van is geworden. Engen ligt bij de berg Hohenhewen. Hermann's ouders waren de boer Wilhelm Graf en Maria Sailer. Hij had twee oudere broers, Wilhelm en Josef. Hij werkte als klerk op het stadhuis van Engen en hij deed zijn pilotenopleiding in Karlsruhe. Op 31 mei 1939 slaagde hij als officier-kandidaat in Neubiberg. Als Unteroffizier kwam hij bij het Jagdgeschwander 51 bij Bad Aibling terecht. Hij vloog in een Messerschmidt Bf 109.

Op 1 mei 1940 werd Hermann Leutnant. Hij vocht in Roemenië, Griekenland, Oekraïne, de Krim en Rusland. Op 24 januari 1942 kreeg hij het Ridderkruis. Hij werd Staffelkapitän. Op 5 mei 1942 had hij 106 vijandelijke vliegtuigen neergeschoten en kreeg hij naast het Eikenloof ook de Zwaarden aan zijn Ridderkruis, wat door Adolf Hitler in de Wolfsschanze nabij Rastenburg persoonlijk werd uitgereikt. Op 9 september 1942 behaalde hij 172 overwinningen, waardoor hij de topscorer van de Luftwaffe was en de Diamanten aan zijn Ridderkruis kreeg. Hij promoveerde tot Hauptmann. Hij haalde zelfs 200 overwinningen en hij werd majoor, maar hij mocht een tijd niet meer vechten. Hij werd jachtvlieger-instructeur/commandant en kolonel. Op 29 maart 1944 schoot hij twee P-51 Mustangs neer en landde hij beroerd, waardoor hij gebroken knieën en een gebroken arm kreeg. Het was zijn laatste overwinning en van april tot juli 1944 lag hij in het ziekenhuis in Engen. Hermann werd bevelhebber over de Jagdflieger-eenheid JG 52. Op 8 mei 1945 gaf hij in Pisek zijn eenheid over aan de 90-ste Amerikaanse Infanteriedivisie. Hij werd een krijgsgevangene en aan de Russen overgedragen. Op 25 december 1949 werd hij naar het Heimkehrerlager Gronenfelde bij Frankfurt gebracht en op 3 januari 1950 was hij in Engen terug.

In 1949 zijn Hermann en jij gescheiden. Hij hertrouwde twee keer en met zijn derde vrouw Helga Schröck kreeg hij in 1959 Hermann-Ulrich en in 1961 Birgit. Hij overleed op 4 november 1988 in Engen. In 1950 trouwde jij met de acteur Wolfgang Kieling, geboren op 16 maart 1924 in Berlijn. In oktober 1952 pleegde jij zelfdoding. Jij werd 36 jaar. Wolfgang hertrouwde met de actrice Gisela Friedlinde Schreck, met wie hij de dochter Susanne Uhlen kreeg, nu een voormalig actrice. Met zijn derde vrouw, de beeldhouwster Johanna Göllnitz, kreeg hij de dochter Annette. Zijn vierde vrouw was de actrice Monika Gabriël en met de actrice Ingrid Rentsch kreeg hij de zoon Florian Martens, een acteur, die twee jaar een relatie met de actrice Maya Maranov had, die op 4 januari 2016 door borstkanker overleed en 54 jaar werd. Wolfgang overleed op 7 oktober 1985 door kanker. Hij werd 61 jaar en hij is in het Friedhof Ohlsdorf in Hamburg begraven.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
4 december 2021


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 41



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)