Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Dé schrijver van Diano Marina

(voor Angiolo Silvio Novaro (1866 - 1938))

Ik kwam jou tegen op de promenade van Diano Marina, dat wil zeggen in de vorm van een monument voor jou met een buste in een zuil, gemaakt in 1950 door de beeldhouwer Attilio Selva uit Triëst (1888 - 1970, Rome). In 1970 maakte Attilio nog de beelden 'Dood van Sint-Benedictus' en 'Verheerlijking van Sint-Benedictus' voor de Abdij van Montecassino in Lazio. De bibliotheek van Diano Marina is naar jou vernoemd. Jij bent geboren op 12 november 1866 in Diano Marina. Jouw rijke familie verhuisde al snel naar Oneglia, waar jij in het familiebedrijf P. Sasso e Figli S.p.A. ging werken, wat eigendom van jouw moeder Paolina Maria Sasso was. Dit olijfolieproductiebedrijf is opgericht in 1873 in Oneglia door jouw vader Agostino Novaro (1837 - 1910) en zijn schoonvader Pietro Sasso, twee olijfoliehandelaren uit Diano Marina. Jouw moeder (1845 - 1893) en jouw vader kregen samen 7 kinderen. Jij werd als kind vaak een engel genoemd. Jij studeerde aan de technische scholen in Porto Maurizio en jij leerde jezelf Frans en Latijn. In 1884 won jij de eerste prijs met het schilderij 'Ligurische berg' op de Tentoonstelling van Turijn.

Samen met jouw broers verzorgde jij het familiebedrijf, met Eugenio (1863 - 1938), Angiolo Silvio (1866 - 1938), Mario (1868 - 1944) en Enrico (1876 - 1964). Jouw broer Mario is op 25 september 1868 in Diano Marina geboren en hij was ook een dichter en een filosoof. Met zijn vrouw Maria Tarditi kreeg hij 2 zonen; Guido en Cellino. Mario leidde van 1899 tot 1919 het literaire tijdschrift 'La Riviera Ligure', wat ook als reclameblad voor het familiebedrijf diende. Hij had contact met de belangrijkste schrijvers, zoals Giovanni Pascoli, Corrado Govoni, Marino Moretti, Giovanni Papini, Ardengo Soffici en Aldo Palazzeschi. Hij werkte samen met o.a. Luigi Pirandello, Giuseppe Ungaretti, Dino Campana, Umberto Saba, Ceccardo Roccatagliata Ceccardi, Giovanni Boine, Piero Jahier en Camillo Sbarbaro. Cellino werd in december 1917 in de oorlog vermoord. Mario heeft in 1935 een bundel aan hem opgedragen. Mario overleed op 9 augustus 1944 in Ponti di Nava. Gezien zijn literaire reputatie is het best vreemd dat hij nog geen gedenkwaardig monument in Diano Marina heeft gekregen. In 1889 verscheen jouw debuutwerk 'Sul mare' en in 1901 verscheen 'L'angelo risvegliato'.

In 1894 trouwde jij met Laura Butte. Samen met Laura en jullie zoon Jacopo woonden jullie in 'Casa Rossa' op de rotshellingen van Capo Berta. Behoorlijk afgelegen. Jij was bevriend met de aristocratische schrijver Giovanni Verga, die op 27 januari 1922 in Catania overleed. Jij was ook bevriend met Gabriele D'Annunzio, die op 1 maart 1938 in Gardone Riviera overleed. Met zijn vrouw Maria Hardouin di Gallese kreeg hij 3 zonen. Na de scheiding in 1891 kreeg hij in 1904 een liefdesrelatie met de actrice Eleonora Duse, die in 1909-1911 een lesbische relatie met de feministe Lina Poletti had, met wie zij in Florence woonde. Jouw beroemdste roman is 'Il Cestello' uit 1910, met een lofgedicht over Diano Marina. Jouw zoon Jacopo is in de Eerste Wereldoorlog vermoord, waarna jij 'Il fabbro armonioso' (De harmonieuze metaalsmid) schreef, een zeer pijnlijk verhaal. Jacopo werd tijdens een oorlogsactie in de Conca di Marcésina vermoord en hij kreeg postuum de zilveren medaille. In 1921 verscheen 'Il cuore nascosto', in 1924 'De fisarmonica' en in 1939 'Taci non parlare'. Jouw bekendste gedicht is 'La pioggerellina di marzo' (De kleine maart regen).

Jij correspondeerde met de dichter/vertaler Salvatore Quasimodo (1901 - 1968), die in 1959 de Nobelprijs voor de Literatuur won. Jij was ook bevriend met de schrijver/senator Giovanni Verga en de dichter/schrijver Marino Moretti. Sinds 21 oktober 1923 vormen Oneglia, Porto Maurizio en 9 kleinere gemeenten de stad Imperia. In Imperia is de admiraal/politicus/edelman van de Republiek Genua Andrea Doria (1466 - 1560) geboren. Samen met zijn vrouw Peretta Usodimare woonde hij in de Villa del Principe op Piazza del Principe 4 bij Genua. In de Basiliek van San Maurizio en metgezellen Martelaren in Imperia staat een wit marmeren standbeeld van San Maurizio, in 1842 gemaakt door Carlo Finelli. De Toren van Prarola in Imperia is de beroemdste van de Saraceense torens, die met vuren waarschuwden voor naderende moslimpiraten uit Noord-Afrika. De schrijver Edmondo Mario Alberto De Amicis (1846 - 1908) is in Oneglia geboren en beroemd vanwege zijn kinderboek 'Cuore' uit 1886, geïnspireerd door het schoolleven van zijn zonen Furio en Ugo. Met zijn vrouw Teresa Boassi had hij vaak de meest vreselijke ruzies. In november 1898 pleegde Furio zelfdoding door zichzelf op een bank in het Valentinopark dood te schieten. Ugo maakte eenzame bergwandelingen en hij trouwde met Vittoria Bonifetti. Hij overleed in 1962.

Edmondo overleed in het Regina Hotel in Bordighera door een hersenbloeding en hij werd 61 jaar. Het Regina Hotel was voorheen Casa Coraggio op Via Vittorio Veneto 34, de riante woning van de Schotse schrijver George MacDonald (1824 - 1905), zijn vrouw Louisa Powell en hun elf kinderen. Vier van hun kinderen overleden door tuberculose; Lilia, Mary Josephine, Caroline Grace en Maurice. Louisa en George zijn in de English cemetery op de Via al Campo Santo 18012 in Bordighera begraven. Jij overleed op 10 maart 1938 in Oneglia en jij werd 71 jaar.

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
5 juli 2022


Geplaatst in de categorie: idool

4.5 met 2 stemmen 51



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)